Nekromanti Drivrutiner till scanner

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Jag har en gammal scanner från Canon som heter canoscan 4200F. Det fungerar skitbra förutom att eftersom det är Krösus Sork som leder Canon så ger man helt enkelt fan i att supporta scannern i det att man inte gör drivrutiner till senare Windowsversioner än sjuan och jag har åttan. De vill att jag köper en ny eftersom den gamla fortfarande fungerar och behöver bytas ut mot en likvärdig.

Arfert föreslog då att jag skaffar Vuescan och testa det. Sagt och gjort jag kollar och ser det min oförställda förstjusning att det programmet stöder min scanner, Yatsy!!!

Fuck you Canon, tänker jag och kör igång. Det slutar en dag senare med att jag får ett mail från Vuescans support som berättat att Vuescan stöder min scanner men att jag behöver en drivrutin från Canon...????. Fuck you Robert, tänker Krösus Sork.

Hur som helst så kollade jag runt och verkar ha hittat Al-Qaidadrivare men jag har aldrig testat såna fulbyggen själv.

Är det någon har koll på det här eller förslag på någon annan programvara som kan hjälpa mig i kampen mot Canon?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,566
Location
Rissne
Senast jag behövde installera drivrutiner som bara fanns för äldre versioner av windows så kunde jag lösa det genom att

1) stänga av windows 10's system för att kolla om drivrutiner är kosher (googla nåt i stil med "windows disable driver signature enforcement")

2) köra drivrutinens installationsprogram i kompatibilitetsläge för windows 7.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Kanske för meckigt, men...

En lösning kan vara att installera https://www.virtualbox.org/ och sedan in Linuxdistributions i den. Sedan använda en Shared Folder för att skicka de inscannade bilderna till Windows.

Jag har själv en scanner som är för gammal för att ens fungera i Win7, men den funkade utmärkt i Linux (Ubuntu). Så mycket möjligt att en, i förhållande, nyare Canon funkar.
 
Top