DoD Drevmonster

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
I Arthurlegender finns det ett monster som kallas för "The Questing Beast", som är ett sånt där gammalt typiskt mytologimonster som består av en slumpmässig blandning av andra djur där minst en del är lejon. Det verkade inte finnas någon allmänt vedertagen svensk översättning, men eftersom namnet enligt wikipedia inte kommer av att monstret håller på att utföra en quest, utan av att den utstöter ett läte ur sin mage som låter som "thirty couple hounds questing", och "questing" i det här sammanhanget betyder "förföljer ett bytesdjur", bestämde jag mig för att försöka etablera namnet "drevmonster". Jag börjar med att göra det här.

DREVMONSTER

Drevmonster har ett ormhuvud, framkropp som en leopard, bakkropp som ett lejon och klövar som en hjort. Från dess mage utstöts ett läte som ett helt drev med vilda hundar, och därav har monstret fått sitt namn. Monstret lever i täta skogar och andra otillgängliga miljöer och har revir som kan omfatta hundratals kvadratkilometer. Monstret kan uppvisa en förvånande intelligens. Den kan förfölja spännande byten i flera dagar och vänta på rätt tillfälle att slå till ur ett bakhåll eller i en miljö där det är svårt att försvara sig. Bytet kan hela tiden höra det skällande ljudet från monstrets mage, men kommer inte att se monstret innan det är för sent.

Handlingskraft: 2
Storlek: Stor
Förflyttning: 18
Skydd: --
Kroppspoäng: 40

Monsterattacker:
1. Blixtbett!
Monstrets ormhuvud skjuter ut i en fruktansvärd hastighet och biter en rollperson. Bettet gör 2T6 i stickskada, och om det ger minst 1 poäng i skada injuceras ett dödande gift med styrka 13. Det går att parera eller ducka från attacken, men den sker så snabbt så att det sker med nackdel på slaget.
2. Dubbelbett! Monstret hugger med ormkäftarna mot två rollpersoner. Betten gör skada som ovan, och går att ducka eller parera.
3. Språng! Monstret tar ett mäktigt språng och landar på en rollperson. Offret slås omkull och tar 3T6 i krosskada.
4. Spark! Monstret sparkar en rollperson med sina starka bakben. Offret flyger iväg 1T8 meter och tar lika mycket i skada.
5. Svepande hals! Monstret sveper med sin långa ormhals mot 1T3 rollpersoner, som slås omkull och tar 1T4 i skada.
6. Giftspott! Monstret sprutar ut en dusch av gift över två rollpersoner. De får slå motståndsslag mot ett dödande gift med styrka 10. Attacken går inte att undvika.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Mycket najs! Den här har vi spånat kring lite med @Leon under arbetet kring Kopparhavets Hjältar.

Har därför en massa åsikter :)
För det första gillar jag Drevmonster mycket, men föredrar kanske ändå namnet Serpopard, som den väl inte helt heter, men har definitiva kopplingar till. Så jag vill utmana namnet Drevmonster innan det får officiell stämpel i Rollspelsverket!

För det andra borde den ha någon attack som är en undvikande manöver, att den helt enkelt försvinner. För den skall ju vara oerhört svårfångad. Kung Pellinor skall ägna hela sitt liv åt att försöka fånga den :)
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
956
I Jadwiga P. Westrups svenska översättning av T. H Whites Svärdet i stenen, där varelsens namn om jag minns rätt förklaras med att kung Pellinore är ödesbunden att questa/söka efter den, fick den heta 'Sökarbesten'.

Edit: Westrup översätter också genomgående "quest" med "sök", som tydligen (det var lite svårgooglat) är den mer eller mindre motsvarande jakttermen på svenska.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
I Jadwiga P. Westrups svenska översättning av T. H Whites Svärdet i stenen, där varelsens namn om jag minns rätt förklaras med att kung Pellinore är ödesbunden att questa/söka efter den, fick den heta 'Sökarbesten'.

Edit: Westrup översätter också genomgående "quest" med "sök", som tydligen (det var lite svårgooglat) är den mer eller mindre motsvarande jakttermen på svenska.
Det får nog betraktas som en skakig översättning just i det här fallet - ”questing” är ljudet av skällande hundar (ett annat namn på den är The Barking Beast).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
För det andra borde den ha någon attack som är en undvikande manöver, att den helt enkelt försvinner. För den skall ju vara oerhört svårfångad. Kung Pellinor skall ägna hela sitt liv åt att försöka fånga den :)
Jag tänkte också på det. Den är liksom ingen som hoppar på en i normalfallet, utan den skapar en besatthet att jaga den.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
På franska är det ju Bete Glatissant. Glatir betydde tydligen skälla på medeltidsfranska, så Skallbest är väl den närmaste översättningen. Men jag håller med Vije om att det vore en miss att inte göra kopplingen tillbaka till den väldigt likaktiga Serpoparden och ge monstret Mesopotamska rötter.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
För det andra borde den ha någon attack som är en undvikande manöver, att den helt enkelt försvinner. För den skall ju vara oerhört svårfångad. Kung Pellinor skall ägna hela sitt liv åt att försöka fånga den :)
Det här gillar jag. Vi testar följande:

X. Vild flykt! Monstret vänder om och flyr från platsen i en vansinnig fart. Rollpersoner som har ett avståndsvapen med en räckvidd på 40 eller längre får en chans att skjuta det, med nackdel. Om monstret överlever flykten får alla rollpersoner slå ett slag för PSY. De som misslyckas blir besatta av att följa efter och nedgöra monstret. Så länge de inte ägnar sig åt det kommer de att ha nackdel på alla slag!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
På franska är det ju Bete Glatissant. Glatir betydde tydligen skälla på medeltidsfranska, så Skallbest är väl den närmaste översättningen. Men jag håller med Vije om att det vore en miss att inte göra kopplingen tillbaka till den väldigt likaktiga Serpoparden och ge monstret Mesopotamska rötter.
Jag övervägde namnet Gläfsmonster.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Det här gillar jag. Vi testar följande:

X. Vild flykt! Monstret vänder om och flyr från platsen i en vansinnig fart. Rollpersoner som har ett avståndsvapen med en räckvidd på 40 eller längre får en chans att skjuta det, med nackdel. Om monstret överlever flykten får alla rollpersoner slå ett slag för PSY. De som misslyckas blir besatta av att följa efter och nedgöra monstret. Så länge de inte ägnar sig åt det kommer de att ha nackdel på alla slag!
Det här är en mekanism som jag hade velat se hos alla monster. Någon form av moral/taktik (beroende på hur smarta de är) så att man faktiskt, med sin nya zoologi-skill, kan tända magnesiumflammor, tuta i horn, kleta in sig i inälvor eller sjunga vaggvisor för att manipulera dem.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Det här är en mekanism som jag hade velat se hos alla monster. Någon form av moral/taktik (beroende på hur smarta de är) så att man faktiskt, med sin nya zoologi-skill, kan tända magnesiumflammor, tuta i horn, kleta in sig i inälvor eller sjunga vaggvisor för att manipulera dem.
Det här är ju briljant! Baka ihop monsterattack och moralslag. Att en motståndare flyr på 1 av 6 är nog inte så bra, så man behöver nog hedga på något sätt.

Det snyggaste är nog om Monstret tar en defensiv stans som parerar eller skyddar mot nästa attack. Och om det slår samma två ggr i rad så flyr mönstret.

Alternativt så flyr mönstret om det har lägre än X kp kvar
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,118
Det här är ju briljant! Baka ihop monsterattack och moralslag. Att en motståndare flyr på 1 av 6 är nog inte så bra, så man behöver nog hedga på något sätt.

Det snyggaste är nog om Monstret tar en defensiv stans som parerar eller skyddar mot nästa attack. Och om det slår samma två ggr i rad så flyr mönstret.

Alternativt så flyr mönstret om det har lägre än X kp kvar
Just drevmonstrets USP är ju att det är hopplöst att få fatt på, så ur den synvinkeln borde det absolut fly oftare. Sen blir det väl mer eller mindre av en utmaning för SL att få ihop spelet om RP missar sina slag och blir besatta...
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Det här är ju briljant! Baka ihop monsterattack och moralslag. Att en motståndare flyr på 1 av 6 är nog inte så bra, så man behöver nog hedga på något sätt.

Det snyggaste är nog om Monstret tar en defensiv stans som parerar eller skyddar mot nästa attack. Och om det slår samma två ggr i rad så flyr mönstret.

Alternativt så flyr mönstret om det har lägre än X kp kvar
Intressant! Kanske man kan tänka sig att mostrets attacker går från relativt defensiva till mest offensiva från 1-6? Då skulle ju ett ”demoraliserat”monster kunna få nackdel på slaget (det lägsta av 2t6) och ett särskilt uppretat få fördel på motsvarande sätt?
 
Top