McAber
Varulv
Draw Steel har väl lagt mer tyngdpunkt på taktisk strid än narrativ? Jag tänker att det är deras USP.
Tänker att deras lets actual play i det omskrivna/utökade Delian Tomb äventyret sätter tonen om vad dom strävade efter, då i princip alla utom Dale Kingsmill är designers/artists av spelet. Där deras tagline "Tactical heroic cinematic fantasy" ligger väldigt nära. Finns en hel del ren narritivdrivande mekanik i speldesignen (backade KS av nyfikenhet så har läst spelet, inte spelat), och det man kapar är det värdsliga tingen och administrationen. Det cinematisk, jag vill säga filmisk, är väl något man strävar efter men håller med tidigare att det är som sagt en del av tidsandan med andra exempel som Daggerheart. Blir ju hur bordet spelar som skapar det filmiska, reglerna i sig är ganska kantiga och strid i deras actualplay tar om något ännu längre tid än DnD 5e, vilket jag tänker motverkar den känslan i mitt tycke.Draw Steel har väl lagt mer tyngdpunkt på taktisk strid än narrativ? Jag tänker att det är deras USP.
Har haft anledning att fundera på detta med "cinematiskt" nyligen. För mig, som mest spelar grottröjspel, handlar det mest om att kunna hålla en filmisk handling igång. Dvs en spelgrupp ska kunna angripa en dungeon och röra sig genom olika rum och strider utan att ta långa pauser bara för att de blivit sårade, fått slut på spells osv. När jag skriver ett spel som ska vara "cinematiskt" tänker jag mig att det ska funka ungefär som Robin Hood i en film. Han och hans män tar inte långa pauser, går ut ur sheriffens borg och slår läger för att sedan återkomma en annan dag. Allt det här står i konflikt med att jag också gillar "grim and gritty". Svårt att få ihop.Vi kanske talar om olika saker, eller om samma sak men på olika sätt. Men känslorna när jag spelar rollspel är oerhört annorlunda från när jag ser på film.
Sedan tänker jag väldigt visuellt, och vad jag föreställer mig inför mitt "inre öga" i rollspel är ju scener och händelser som jag mycket upplever att jag "ser". Men upplevelsen är ändå distinkt annorlunda, och ligger (för mig) isf betydligt närmare upplevelsen av att läsa eller spela datorspel. Även fast det också är radikalt andra upplevelser.
Jag har därför också fruktansvärt svårt för importerat filmspråk i rollspel, så som att beskriva hur "kameran" rör sig, prata om att "klippa" eller att en scen "tonar ut".
Det är en vidareutveckling av D&D 4e. Det är därför nobelt, coolt, sexigt och viktigt. Det kommer också att tokmisslyckas på marknaden.
Problemet med 4ed, Draw steel (som är ett coolt namn föresten!) och resten av blodslinjen är att det är fientligt mot spelledare. Det kräver en massa förberedelser, hatar improvisation, straffar genvägar och kräver ständig uppmärksamhet. Utan de spelledarna så spelar inte folk det och så misslyckas det.
Erkänner direkt att jag har svårt att se mig själv spelleda det av samma anledningar som jag inte spelleda 4ed särskilt ofta. Men någon jag känner borde spelleda det så jag får spela!
Detta fattar jag faktiskt inte. Naturligtvis tycker jag inte att Dunder & Drakar är spelledarfientligt, men även i början, när jag spelledde original D&D4, kände jag så. Tvärtom, det var den mest spelledarvänliga version av D&D som jag någonsin kört. Det är enkelt att skapa encounters, lätt att köra strider och sidan 42 i DMG är det mest improvisationsvänliga som D&D någonsin har innehållit.Problemet med 4ed, Draw steel (som är ett coolt namn föresten!) och resten av blodslinjen är att det är fientligt mot spelledare. Det kräver en massa förberedelser, hatar improvisation, straffar genvägar och kräver ständig uppmärksamhet.
Detta fattar jag faktiskt inte. Naturligtvis tycker jag inte att Dunder & Drakar är spelledarfientligt, men även i början, när jag spelledde original D&D4, kände jag så. Tvärtom, det var den mest spelledarvänliga version av D&D som jag någonsin kört. Det är enkelt att skapa encounters, lätt att köra strider och sidan 42 i DMG är det mest improvisationsvänliga som D&D någonsin har innehållit.