Draw Steel i Sverige

verlandes.

rollspelskollektivet
Har noterat att nästan ingen här på forumet, eller på andra rollspelssammanhang jag rör mig i, pratar om Draw Steel från MCDM. Matt Coville är ju en rätt namnkunnig person, så det är lite lustigt hur lite genomslag jag uppfattar att hans första stora regelsystem har fått.

Eller har jag bara missat diskussionen - finns här någon som spelar eller har spelat detta spel? Kan ju erkänna att det inte lockar mig nämnvärt, men tycker ändå att (min upplevda?) tystnad kring det är vagt anmärkningsvärd!

Jag minns inte om det varit diskussioner här är på discord, men det har nämnts ett par gånger.

Min personliga uppfattning baserat på alla backers-uppdateringar jag får trots att jag inte var med och backade (måste avsluta den pateron-prenumerationen när jag kommer ihåg det) är att det inte är ett spel för mig överhuvudtaget.

Alla mekaniker de skrutit om som nyskapande och revolutionernade har jag sett och prövat i andra rollspel och inte gillat.

De sattsar på superepiskt, vilket jag inte gillar.

Tungt fokus på strid med mycket val om jag förstått det, vilket låter tungrott.

Det är kul om de kan få inbitna DnD-nördar att pröva något annat. Men jag jag har gott om andra rollspel jag kan pröva på som låter närmare mina intressen och behov.

Jag minns inte om det varit diskussioner här är på discord, men det har nämnts ett par gånger.

Min personliga uppfattning baserat på alla backers-uppdateringar jag får trots att jag inte var med och backade (måste avsluta den pateron-prenumerationen när jag kommer ihåg det) är att det inte är ett spel för mig överhuvudtaget.

Alla mekaniker de skrutit om som nyskapande och revolutionernade har jag sett och prövat i andra rollspel och inte gillat.

De sattsar på superepiskt, vilket jag inte gillar.

Tungt fokus på strid med mycket val om jag förstått det, vilket låter tungrott.

Det är kul om de kan få inbitna DnD-nördar att pröva något annat. Men jag jag har gott om andra rollspel jag kan pröva på som låter närmare mina intressen och behov.
Därtill är ansatsen "cinematic" något som i min erfarenhet ofta faller platt. Det kan såklart ha göra med min oförmåga som spelledare, men jag har nog aldrig upplevt att en rollspelsstrid (eller scen) känts filmisk - har man den förväntan på en spelsession så blir man nog besviken när vi mest sitter och rullar tärningar och subtraherar skadepoäng...!

Last edited:
Det är väl som det alltid är. DnD gör ett par saker svindåligt i rollspel (som *riktiga* (fight me) rollspel gör bra), så då kommer någon heartbreaker grån en kändis som ska vara en DnD-kopia som gör det dåliga bra. Men eftersom det i grunden är en DnD-kopia blir det aldrig bra, bara bättre än DnD (och den ribban är otroligt låg). Jag förstår inte alls målgruppen till de här spelen. "Folk som vill spela DnD, fast ändå inte"? Det känns mest ogenomtänkt, eller ett svar med förhoppning om att WotC ska tanka fullständigt (Och det känns lite väl naivt).

Draw Steel är för övrigt ett jättetramsigt namn. Gör mig omedelbart ickesugen att ens hålla i spelet.

Det är väl som det alltid är. DnD gör ett par saker svindåligt i rollspel (som *riktiga* (fight me) rollspel gör bra), så då kommer någon heartbreaker grån en kändis som ska vara en DnD-kopia som gör det dåliga bra. Men eftersom det i grunden är en DnD-kopia blir det aldrig bra, bara bättre än DnD (och den ribban är otroligt låg). Jag förstår inte alls målgruppen till de här spelen. "Folk som vill spela DnD, fast ändå inte"? Det känns mest ogenomtänkt, eller ett svar med förhoppning om att WotC ska tanka fullständigt (Och det känns lite väl naivt).

Draw Steel är för övrigt ett jättetramsigt namn. Gör mig omedelbart ickesugen att ens hålla i spelet.
Alltså håller nog med, även om det finns sådana spel som fått ett ganska stort genomslag - Daggerheart och Shadowdark, tillexempel (båda spel har för övrigt också rätt tramsiga namn, om man frågar mig...!).

Draw Steel kanske antog att Matts namn skulle bära spelet längre? Har ingen jätteuppfattning om hur populärt det är i USA, men tycker inte jag hör jättemycket om det därifrån heller!

jag har nog aldrig upplevt att en rollspelsstrid (eller scen) känts filmisk
Det har jag, många gånger. Och inte sällan tack vare reglerna. Men sällan tack vare _avancerade_ regler =D. Jag och typ aldrig från ett rollspel som kallat sig själv cinematiskt, vad jag vet.

Förvisso vet jag inte om jag någonsin spelat ett rollspel som kallat sig själv cinematiskt, punkt. Så det kanske är därför. Ett bättre sätt att utrycka det kanske är att jag inte kan påminna mig att jag fått en cinematisk upplevelse tack vare att jag suttit och tittat på rollformulär och regelkort, utan de tenderar att komma när alla är tillräckligt bekväma med vad man än har för regler att tankarna om vad man vill göra automatiskt går hand i hand med vad reglerna låter en göra. Och för mig kräver det generellt rätt lätta och avslappnade regler utan en massa val att hålla koll på.

(fight me)
*Bam! Smack! Pow!*

Har noterat att nästan ingen här på forumet, eller på andra rollspelssammanhang jag rör mig i, pratar om Draw Steel från MCDM. Matt Coville är ju en rätt namnkunnig person, så det är lite lustigt hur lite genomslag jag uppfattar att hans första stora regelsystem har fått.

Eller har jag bara missat diskussionen - finns här någon som spelar eller har spelat detta spel? Kan ju erkänna att det inte lockar mig nämnvärt, men tycker ändå att (min upplevda?) tystnad kring det är vagt anmärkningsvärd!

Nu vet jag ju inte i vilka rollspelssammanhang du rör dig, men Dungeons & Dragons Sweden på facebook har ju 7500+ medlemmar och deras Discord typ 1300 medlemmar, det är ju det med råge största spelspecifika svenskspråkiga rollspelscommunityt. Ändå märks det knappt av exempelvis här på forumet.

Jag har ingen koll egentligen, men kan tänka mig att om det finns något intresse för Draw Steel så är det där.

Rollspel och film är två medier som ligger extremt långt ifrån varandra, "cinematic" är ett sånt idiotiskt buzzword som verkligen inte betyder någonting alls.
Tja, jag får lätt till filmisk strid som känns som om det händer på vita duken. Men det är ett buzzword, precis som "kul" eller "strategiskt" är ett buzzword i rollspel.

Alltså håller nog med, även om det finns sådana spel som fått ett ganska stort genomslag - Daggerheart och Shadowdark, tillexempel (båda spel har för övrigt också rätt tramsiga namn, om man frågar mig...!).

Draw Steel kanske antog att Matts namn skulle bära spelet längre? Har ingen jätteuppfattning om hur populärt det är i USA, men tycker inte jag hör jättemycket om det därifrån heller!
Kan ju också vara en anledning att det gick dåligt här, marknaden lär vara ordentligt mättad för "vi vill spela DnD, fast ändå inte" efter de senare årens släpp. Vilket åter igen gör att jag ställer mig frågande vem målgruppen ska vara?

jag ställer mig frågande vem målgruppen ska vara?
Jag tror det enkla svaret är "MCDM fans" som kommer köpa spelet bara för att det är MCDM som gjort det.

Jag vet inte om det är en vinnande approach dock. Känns som att MCDM (Eller kanske snarast Matt Colville) tappat typ allt som skaffade honom de fansen från början. Eller ja... det korrekta hade nog varit att säga att han tappat allt som gjorde mig till ett fan =D

Others mileage may vary.

Kan ju också vara en anledning att det gick dåligt här, marknaden lär vara ordentligt mättad för "vi vill spela DnD, fast ändå inte" efter de senare årens släpp. Vilket åter igen gör att jag ställer mig frågande vem målgruppen ska vara?
Jag tror att i Sverige så har inte D&D samma monopolställning som det har i USA. Så folk här som vill spela rollspel som inte är D&D kommer förmodligen bara byta spel, men i USA är det inte alls säkert att man är medveten om att det finns annat. Och även om man är det - kan man hitta en annan kampanj att hoppa in i/spelare som kan tänka sig att byta?

Übereil

Tja, jag får lätt till filmisk strid som känns som om det händer på vita duken.

Vi kanske talar om olika saker, eller om samma sak men på olika sätt. Men känslorna när jag spelar rollspel är oerhört annorlunda från när jag ser på film.

Sedan tänker jag väldigt visuellt, och vad jag föreställer mig inför mitt "inre öga" i rollspel är ju scener och händelser som jag mycket upplever att jag "ser". Men upplevelsen är ändå distinkt annorlunda, och ligger (för mig) isf betydligt närmare upplevelsen av att läsa eller spela datorspel. Även fast det också är radikalt andra upplevelser.

Jag har därför också fruktansvärt svårt för importerat filmspråk i rollspel, så som att beskriva hur "kameran" rör sig, prata om att "klippa" eller att en scen "tonar ut".

Kan ju också vara en anledning att det gick dåligt här

Nu vet vi ju inte hur det gått för Draw Steel i Sverige.
De fysiska produkterna verkar inte dykt upp i handeln än, och till skillnad från Kickstarter så går det inte gå in på Backerkit och enkelt kolla hur många från ett land som har backat ett projekt.

Jag har därför också fruktansvärt svårt för importerat filmspråk i rollspel, så som att beskriva hur "kameran" rör sig, prata om att "klippa" eller att en scen "tonar ut".
Otroligt medhåll. Såna grepp känns rätt ängsliga, att man inte litar på rollspelets egna verktyg att gestalta en scen, utan måste luta sig mot filmiska begrepp.

Tycker inte film eller rollspel är bättre eller sämre på att gestalta en scen eller en berättelse, de är - som du varit inne på - helt olika medier.

Tycker inte film eller rollspel är bättre eller sämre på att gestalta en scen eller en berättelse, de är - som du varit inne på - helt olika medier.

Skall jag vara ärlig så tänker jag ogärna både i termer om "scener" eller "berättelser" i rollspel överhuvudtaget.
Men det är såpass mycket besides the point att den diskussionen inte hör hemma i en tråd om Draw Steel.

Jag tycket begreppet "cinematic" är fruktansvärt tramsigt oavsett. Användandet av det gör mig mindre intresserad av ett spel än vad jag hade vart annars.

Skall jag vara ärlig så tänker jag ogärna både i termer om "scener" eller "berättelser" i rollspel överhuvudtaget.
Men det är såpass mycket besides the point att den diskussionen inte hör hemma i en tråd om Draw Steel.

Jag tycket begreppet "cinematic" är fruktansvärt tramsigt oavsett. Användandet av det gör mig mindre intresserad av ett spel än vad jag hade vart annars.
Vi kan kanske mötas i begreppet "narrativ", vilket är vad jag egentligen menar.

Jag har följt Matt Colville rätt länge och tycker att jag lärt mig mycket om spelskapande (och film!) av hans youtube och twitch. Det episka och superhjälteaktiga i Draw Steel kändes riktigt tröttsamt för mig som började intressera mig för OSR-sfären genom mörk borg ungefär samtidigt som han och hans team började utvecklingen av systemet. Jag gled nog ur följarskaran när spelet började forma sig ordentligt, men det var kul att hänga med i tankegångar fram och tillbaka under utvecklingens tidiga skede!

Det finns coola idéer och ett språk i Matts verk som jag verkligen gillar, så jag skulle absolut kunna tänka mig att spela Draw Steel, men att sätta mig in i ett crunchigt system och spelleda det är nog en bit bort.
Jag tror det enkla svaret är "MCDM fans" som kommer köpa spelet bara för att det är MCDM som gjort det.
Jag tror på detta! De har byggt upp ett hängivet och levande community verkar gilla det åtminstone.

Inte så jag spelleder heller; jag får samma känsla av rollspelsstrider som på film utifrån dom rollspelstekniker jag använder. Det går inte att tillämpa filmtekniker rakt av, ibland är det till och med motsatsen (många bilder är action på film medan många beskrivningar i rollspel är slow-mo).

Jag har inte pratat om det eftersom jag inte fått de tryckta böckerna än.
Om de inte kommit till backarna, och definitivt inte finns ute i handeln, är det svårt att bygga någon hype kring det.

Back