Mitt tips är att alla är bra (så klart, för du lånade dem av mig

) men jag skulle försöka hålla nere antalet.
Och var med på VARFÖR du vill ha dramakrokar i spelet och, kanske ännu viktigare, se till att hela spelgruppen är med på noterna.
Mitt default läge är tre relationer:
• Vän
• Fiende
• Affärsmässig kontakt
Det fyller det mesta som behövs.
• vän är till för spelaren/rollen som en resurs, som även kan hotas av SL. En vän är någon som aktivt vill hjälpa RP:n och vice versa.
• Fienden är ett hot mot RP:n, och ett redskap för SL. En fiende är någon som aktivt vill motverka RP:n
• Rn kontakt är någon RP:n behöver men beroendet är inte ömsesidigt. RP:n kan inte lita på kontakten.
Det är de tre roller som gör typ det som en bra SLP ska göra:
• Hjälpa
• Hindra
• Vill ha hjälp
• Har något som RP behöver
Sedan kan man formulera relationerna som man vill.
"Vad är min stora dröm" kan funka. Drivkrafter är lite luriga. De kan bara begränsande. Jag brukar istället försöka hitta en generell riktning för RP:n. Det behöver inte handla om ett MÅL utan snarare ett mer löst definierat SYFTE. Men det beror lite på spelet. Ibland finns det redan naturligt i spelet (zombieöverlevnad, Mål: överlevnad) och ibland är det bättre med kortsiktiga mål, typ sådana som kan avklaras under en kvälls spelande.
Finns mycket att säga om det här, men det får räcka än så länge.