Nekromanti Draktänder - treudd

Angmar

Veteran
Joined
9 Dec 2001
Messages
88
Location
Stockholm
Om man slår ner en drake, tar tre av tänderna, och man då låter nån smida på tänderna på en treudd. Blir då skadan +9 (+3*3) eller bara +3. En draktand tar ju +3 i skada, men om man har 3 på 3 spetas, som en treudd???
 

S_o_C

Veteran
Joined
29 Sep 2001
Messages
32
Nej det ska nog bara var +3 för anars så skulle spjut ju bara ha 1/3 av treudens skada.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
Slår du skadan 3 ggr bara för att den har tre uddar? Nej (hoppas jag)!
Ska du addera bonus 3 ggr för att den har tre uddar? -"-!

/[color:448800]Han</font color=448800> som svarar kortfattat
 

Jorge

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
139
Location
Umeå
Som speledare säger jag att skadan ska vara +3 på vapnet eftersom det är impakten från vapnet som ger skadan, ett stidsgissel är taggit men man slår inte för varje tagg med det!
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Nu vet jag inte hur det är i DoD6, men i fyran har treudden 3T6-1 i skada. Vilket ger en ganska stor variation (mellan 2 och 19). Att det är så stor spridning på skadan tror jag beror just på det att man inte kan vara säker på att alla uddar träffar, men om de gör det så blir skadan ganska stor.

Dessutom, om man jämför en treudd och ett spjut. Du sätter lika stor kraft bakom ditt slag, oberoende av om du har en eller tre spetsar. Därför så kan du inte ge så mycket större skada. Skadan blir lite värre eftersom den sprids över större område, men istället blir den inte lika djup, eftersom kraften inte räcker till för att få spetsarna att tränga in så långt. Så, om spetsarna är vassare så kan man nog få +9 till skadan, förutsatt att man slår 3 ggr så hårt. Rent matematiskt fördelas kraften jämt på alla tre taggarna, vilket gör att varje tagg bara har en tredjedel av kraften bakom sig, förutsatt att alla spetsar träffar.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Jag har alltid tänkt att 3T6 som är skadan på en treudd är 3*1T6, dvs 1T6 för varje tagg. Då fungerar den enskilda taggen som ett kortspjut (1T6+1), även om det är lite sämre. Hela treudden kan alltså ses som tre hopsatta kortspjut, och har därför ett mycket högre styrkekrav än det enskilda.

Slutsats: En treudd i draktand ger 3*(1T6+3)-1+SB=3T6+8+SB, vilket jag anser befogat, om man får tag på TRE draktänder (svindyrt, sällsynt) och fäster samtliga i ett och samma vapen.

/Berserk
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
Att räkna varje spets för sig...

I reglerna tas ingen hänsyn till varje enskild spets på ett vapen, dels för att det blir för krångligt, dels för att problemet löser sig självt då flera spetsar fördelar punkttrycket över flera områden och därmed minskar varje spets verkan proportionellt... Tex skulle ovanstående bonus på +3 för varje tand minskas till 1 (3/3 eftersom det är tre spetsar) och därmed summeras till... +3.

Desutom... Skulle man nu tvunget räkna varje spets för sig så får man inte glömma att rustningar absorberar tre gånger så mycket också eftersom varje spets måste penetrera på egen hand, eller hur?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Använd sunt förnuft

Det går inte att analysera spelregler ner till att kraften fördelas mellan spetsarna etc.

Problemet är enkelt. +9 är lite väl köttigt för genomsnittskampanjen, fast å andra sidan så har spelaren trots allt gjort sig besväret (troligen ganska omfattande sådant) att skaffa tre draktänder och dessutom hitta någon kapabel att göra spetsar av dem och sätta dem på en treudd, troligen en speciell sådan för att vara "värdig" spetsarna, så varför inte mötas på halva vägen, dvs ge +5 eller kanske +6.

Spelbarheten måste styra och om logiken säger annat än reglerna så får man åsidosätta reglerna. Extremtolkningar förstör bara illusionen av verklighet.

Lysande exempel är darts i AD&D 2nd ed. En karaktär med styrka 18/00 specialicerad på darts kan redan vid låg level (tror det är 6) skicka iväg 5 stycken +1 darts (som är svinbilliga eftersom darts i sig är billiga) som gör 1D3+9 (om jag minns rätt) per runda. Vem behöver svärd? I genomsnitt dunkar man kanske ut 30 poäng skada per runda, tillräckligt för att däcka det mesta innan det kommer nära. Problemet i det här fallet ligger i att styrkebonus är logiskt för tunga kastvapen, men inte för darts. Man kan ju undra om man kastar dem mycket hårt med bredsidan före...

/Troberg
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
Re: Kobolder

Typiskt beserviser att säga vad det tycker om elitister

Typisk looser att stava fel till besserwisser. /images/icons/smile.gif

Nä men seriöst. Försök att hålla ner på alla nedlåtande uttalande om folk. Kan han inte ens få ställa en fråga om treuddar innan du anklagar honom för att vara kobold. Är du allmänt hatisk eller var dina föräldrar elaka mot dig när du var liten?
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
Re: Använd sunt förnuft

Spelbarheten måste styra och om logiken säger annat än reglerna så får man åsidosätta reglerna.

I just det här fallet är både logik och regler överrens dock. Ett dylikt vapen kommer att ha +3 på skadan. Om spelarna försöker hävda att de har draktänder på tre spetsar i stället för en så är det bara att klargöra att tre spetsar ingår i vapnets effekt; hade de bara haft draktänder på två av spetsarna så hade vapnet endast gjort +2 i skada.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Går det bra med kopior?

Jag har Tempelherren, men däremot ingen scanner. Om du vill kan jag kopiera de sidor du saknar och skicka över dem till dig med ett gammalt hederligt brev. Maila mig din adress för det fall du är intresserad.

Arcana
 
Top