Nekromanti Drakrustning... ye ye...

VanDahl

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
50
Location
Karlshamn, blekinge
jag vet att det finns tidigare inlägg som diskuterat detta.. men... det skiter jag i just nu :p

någonstans iaf så verkade folk komma fram till att +14 i AC (samt lite annat grejs) var en fullt acceptabel bonus för en rustning gjord av en stackars röd drakes fjäll....

meeeen Hallau!? +14?!? Det är ju ohemult bra! den enda tidigare erfarenhet jag har av drakrustningar i D&D är de man snubblar över i baldur's gate liren... (iofs 2nd ed. men det skiter jag också i :p) o de ligger inte ens i närheten av någon sådan bonus... alltså, står det inte i någon bok exakt vad för någon AC man får om man flår en stackars drake?

Jag trodde att det skulle vara nåt i still med +5 plate samt drakens diverse resistances o immunities... men 14? oi oi... snälla nån... hjälp mig... jag döör...
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Morgon över fjällen

Nja, skillnaden mellan en full plate +5 och den drakrustning du nämner är bara 1 (+14 istället för +13), så jag vet inte om det kommer att total förstöra alla kampanjer. :gremsmirk:

Men, men.
Core rules drakrustningar har som enda påtaglig fördel att de motsvarar metallrustningar i skydd men kan bäras av druider (och har bra hårdhet) (3.5DMG:283).

2e AD&D hade ett system som utgick från den individuella drakens AC vilket ifråga om gamla drakar kunde överstiga full plate. Visst kan man köra med någonting liknande.

Hide armour i PHB är det bästa som kan åstadkommas med vanliga djurhudar i många lager. Det ger +3 i skydd. De vanliga djurens naturliga AC-bonus verkar ligga på högst +7.
Kan man möjligen drämma till med en tumregel på +1 i rustningsskydd för varje +2 som draken har i naturligt skydd?

I så fall ger en adult red dragon +9 i skydd, 1 bättre än full plate.
En great wyrm ger hisnande +20 i skydd, men då har man nedlagt en CR 26 fiende känd för att samla på sig stora skatter, så chansen att hitta rent episka grejer i en dylik ödlas kvarlåtenskap är rätt stor.

Men det är kanske i orimligaste laget att kunna tillgodogöra sig pansaret hos en kolossal uråldrig best. Lite som att tro att det går att göra en superb skyddsväst av skyddet på en stridsvagn.
Jag skulle nog rekommendera att armour check penalty får öka med kanske 1/3 som AC-bonusen överskrider +8 (full plate). Eller nå't.
 

Eljer

Veteran
Joined
19 Dec 2004
Messages
39
Location
Malmö
Re: Morgon över fjällen

Nu är jag inte värst erfaren med drak rustningar är väl som läder rustningar med låg tyngd,minus och så vidare. Alltså ingen Armor check penalty,

plus att dem har armor class som en plate armour,

Är det inte så? För hur tusan gör man plåtrustning ur ett skinn? Så fall måste man ju lägga det över en plåt rustning eller limma på det eller annat stört.

"Denna eviga kamp mellan onda slar och giriga spelare som påpekar att "nej rustningen ger +5" sl "nej +3"
 

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
Re: Morgon över fjällen

Det är väl inget som säger att drakrustningar inte är tunga eller klumpiga bara för att de inte är gjorda av plåt.

Som sagts tidigare, en av de största fördelarna med dem är att druider kan använda dem eftersom de inte är gjorda av metall.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Morgon över fjällen

Nu är jag inte värst erfaren med drak rustningar är väl som läder rustningar med låg tyngd,minus och så vidare.
Nej.
dem har armor class som en plate armour,
Ibland.

I 3.5DMG:283f står att ju mindre (storleksklassmässigt) man gör rustningen, desto bättre blir den.
Gör man den 1 kategori mindre än den döda draken kan man bara göra hide armour.
2 katagorier mindre: banded mail
3 kategorier mindre: half-plate
4 kategorier mindre: breastplate eller full plate

I vilket fall är det fråga om masterwork och det blir material över för en sköld.

För hur tusan gör man plåtrustning ur ett skinn? Så fall måste man ju lägga det över en plåt rustning eller limma på det eller annat stört.
Drakfjäll är ju i många fall minst lika hårda som rustningsmetaller. Förutom att de är organiska finns det inga större speltekniska skäl att behandla dem som läder. Däremot tyckte spelmakarna att hide (som är många lager läder) och de nämnda metallrustningarna var lämpliga jämförelser.

Men du har rätt i att i 2e AD&D var drakrustningar lika åbäkiga som läder (vilket påverkade mindre än det skulle ha gjort i 3e). Och om du är DM är det förstås inget som hindrar att du kör med det. Tänk bara på att drakrustningar blir enormt bra eftersom allt från studded leather och uppåt normalt har armour check penalty. Något som skyddar minst lika bra som full plate men inte har armour check penalty är inte att leka med, eftersom det i egenskap av armour bonus kan kombineras med en hel del andra magiska skydd.
 

Eljer

Veteran
Joined
19 Dec 2004
Messages
39
Location
Malmö
Re: Morgon över fjällen

Okej då hade jag fel och DM är jag ej. Spelleder ändast star wars t6 ibland.

Så då är alltså drak skinn tungt som tusan. Visste jag ej. Tack för svaren för nu vet man det också :gremsmile:

hej då för nu!
 
Top