Nekromanti Drakriddare

Boldtaar

Warrior
Ska leda klart Skaldensfärd på söndag och har tänkt att en Darkriddare ska dyka upp i byn i slutet. Han är en av dom som föltefter RP och skalden på uppdrag av Greven. Rollpersonerna arbetar för en av grevens Daaktrogna Baroner som vill veta vad Greven har för sig.

Det stå inte så mycket om Drakens bröder i Riddaren, Consaber eller Barbarer & Människofolk. Så är det någon som har lite fundering och förslag på dessa så vill jag höra dom.
Är dom som vanliga riddarordnar med undantaget att dom har Tokons gamla tro och är mer löst samman slutna. Eller är det en samanslutning av välrustade Tokon barbarer på häst?
:gremconfused:
Riddaren som RP kommer möta kommer vara en ganska stor, otrevlig och fanatisk typ. Hade tänkt ha honom komma ridande på stor svart stridshäst och en Draken klo (ett vapen från tokon) i en hand och en sköld i andra.

Hjalle

Swashbuckler
Ihophastat snabbsvar av mig, men har du sett texten om dem i Hemlighetskapitlet? Det är lite längre. Sen finns det dessutom på Jörgens eonsidor, Ordnar, en text om dem, men det är mycket möjligt att den texten är precis samma som presenteras i Barbarer & Människofolk.

-Hjalle, lycka till!

Boldtaar

Warrior
Hade missat den delen. Viste att jag hade läst mer någon stans.

Men om man går in lite på ders 'nödvändiga riddarutrustning'. Vad tror du om helrusning osv. Känns som bönder får hosta upp ganska mycket pengar om även bara dom främsta ska ha en helrustning och/eller tornerustning m.m.

Hjalle

Swashbuckler
Nej, tokon är inte rika, och drakriddarna är nog mer följare av idéläror och beskyddare, än ett tungt, offensivt kavallerivapen.

-Hjalle, bränn järnkorsetten!

Regmolar

Swashbuckler
Sen så föraktar väl tokon i allmänhet tyngre rustningar, då de är skrymmande? Nej, härdat läder om du frågar mig, eventuellt plåt på bitar som är lätta att täcka coh där de dessutom kan göra nytta i obeväpnad strid (dvs armbågar, knän etc.)

Boldtaar

Warrior
De tunga sabriska riddarna har utveckalts från Drakriddarna. Men jag tror nog att Drakriddarna hänger med i utveckling. De lever ju sida vid sida i samma land och om de inte skulle det skulle det nog inte finns några kvar. Det är ju mot tempelriddare från Daak kyrak som dom måste mäta sig. Drakens bröder består väl inte bara av folk från Tokon? Tror många är tokon och perenner från Consaber. Och att man har fler kulturella likheter med tempelriddare i Consaber än med tokons huskrigare.

Det skiljer kanska myckt i rikedomar mellan tokons druider och daaks präster :gremwink:
Jag tror att Drakens bröder är mycket färre till antal och inte fult lika tung bepansrade som Daak motsvariheter. Men full plåtrustning och lans tror jag nog att alla erfarna drakriddarna har. Annars kan dom krypa ner under en sten.

Regmolar

Swashbuckler
Frågan är ju då varifrån de får sin utrustning; även om folket i Tokon gärna ger dem det de behöver så är ett plåtharnesk änåd värt en mindre fårhjord, och tokon har som sagt ingen tradition av att tillverka såna saker. Jag säger lätt rustning, och sen får vi se hur mycket kraft det är kvar i det sabriska lansanfallet när hästen har fått jaga runt med tjugo kilos extravikt en kvart bland Tokons kullar... det handlar nog inte så mycket om utveckling som om anpassning; hästar funkar inte i klippig terräng och snåriga skogar.

Antalet draktroende perenner är nog ganska litet, så deras bidrag kan nog räknas på ena handens fingrar och lär härstamma från små efterblivna byar i de inre urskogarna. Redan i sydvästra Tokon hittar du ju daaktroende tokon också, så jag tror att de flesta drakriddare är inhemska (om inte annat så på grund av att koncentrationen av druider och andra drakriddare och därmed upptagningsmöjligheter är störst där). Bara förekomsten av drakriddare är ju i sig en gammalmodighet, så inget säger att de måste hänga med i tiden... det är ju inte precis så att de är tvugna att möta sina mer utvecklade kusiner i strid, och för tirakjagande i kullar är häst inte det första transportvalet, annat än till platsen för själva jagandet.

Och du blir inte mycket mer bepansrad än med full plåtrustning :gremtongue:

Regmolar

Swashbuckler
Nej, du tänker på något helt annat [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Regmolar

Swashbuckler
Drakväktare är inte Riddaren, de är L&H [NT]

NT = No Text (Ingen text)