Nekromanti Drakfråga

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
När mina spelare slutligen fick för sig att de skulle slåss mot en drake så fick jag ett problem. Drakens eldkvast: det står att den är konformad ur munnen och att bredden samt räckvidden beror på drakens ålder men jag kan inte hitta någon tabell för dessa värden. Ej heller om den är omedelbar eller om draken måste "andas in" en stridsrunda. Vi spelar DOD expert (gammalt är bra:) men finns det nyare regler så går det lika bra.

P.S Blatifagus var naturligtvis den enda som överlevde :)
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
Rustning kamarn har nog något.

SoC


If there`s shuch thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Jag har för mig att den är direkt, men att draken efter att ha använt den måste vänta 1T6 rundor innan han använder den igen. Han har FYS antal "laddningar" per dygn.

En medelålders drake gör 7T10 i skada har jag för mig, och konen är 70 meter lång... Ta det därifrån och kom på något bra.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Lindquist

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
47
Location
Danmark
Så vidt jeg husker, er skaden = FYS
Keglen er FYS meter lang og halv FYS meter bred
FYS ladninger per dag.
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Har för mig att en 'normal' drake har en eldkvast på 20 m & att det finns en tabell för åldersmodifiering på drakar där det stårnåt om det...

Eldkvasten är inte omedelbar, den kommer när det har blivir drakens initiativ.


P.S Blatifagus är en härlig drake. Jag lyckades lura bort honom fett själv. :)




Ximnipot - huvudvärken personifierad
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Pj, själv lyckades jag spelleda Blatifagus helt jävla misslyckat... Men jag ska ta in honom igen. Minst två gånger är planerade. Så återkommer han ju i den sista delen också!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
Därom tvistar de lärde

Eftersom det är olika i olika böcker.
Till EDD (med Monsterboken) så har dansken <B>Lindquist</B> rätt. Där står alla tabellvärden för drakunge (10 år), ung (500), mogen (3000), medelålders (5000), gammal (7000) och uråldrig (10 000) drake.

I modulern Drakar till 91:an så är skadan och räckvidden, varierande beroende på ras, allt från 5T10 till 12T10(!) och 50-75 m. Bredden är [Avståndet/5] och skademinskningen är [Avstånd(rutor)/2 eller Avstånd(meter)/3].

"Drakens eldkvast består av vätgas som bildas i dess matsmältning när de starka magsyrorna reagerar med olika ämnen. Vätet lagras sedan i ett särskilt organ. När draken använder sin eldkvast antänds vätgasen katalytiskt av den platina som finns i drakens tandemalj."
M1, sid 62. Då kan drakarna andas eld 1 gång/SR.

I Drakar så förklaras inte hur det funkar (med all rätt). Däremot så sprutar olika drakar olika saker beroende vilket element de tillhör. Elddrakar sprutar eld, vattendrakar vatten, luftdrakar blixtar, jorddrakar lava o.s.v. och där kan andningsvapnet bara användas en gång/1T6 SR.

/[color:green]Han</font color=green> som använder M1:s regler för de är enklare att komma ihåg
 
Top