Nekromanti Drakens Öga - Artefakt

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Hej! Min spelgrupp (som kan sluta läsa här!) har som gruppmål att hitta en artefakt som de inte vet någonting om förutom dess namn. De har hittat ledtrådar till dess viloplats och ägnar sig nu helhjärtat åt att hitta den.

Det jag skulle vilja ha hjälp med är den springande punkten: vad ÄR Drakens Öga förnågonting? Är det ett förstenat öga från en drake som förtrollats av en kristallmagiker i Symbaroums dagar? Är det en källa som går att dricka ur och ta visdom från (brunenn mimer i asatron typ)? Ja, vad är det för någonting de letar efter?

Helst ska den vara överväldigande men inte sätta spelet ur balans, vilket kan vara en svår sak att lyckas med. Hela gruppen kommer vilja använda artefakten eftersom att de letat efter den tillsammans. Mer än så har jag inte tänkt och alla förslag och funderingar är välkommna - de måste inte vara era egna, om ni har någon passande artefakt från ett spel eller annan källa så är de också mycket välkomna!

Tack!
/Mo.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
En palantir-liknande artefakt som låter en se saker långt borta, eller saker som har hänt eller kommer att hända?

Blir ju mest ett SL-verktyg för att ge dolda ledtrådar och ödesmättade profetior.

Alternativt kan man få koncentrera sig på en specifik sak och försöka ta reda på denna. Återigen med dolda varsel och krokiga svar.

Eller så kan ögat ge en insikt i sig själv och låta alla som betraktar sig själva med det få en förmåga eller en lämplig GE-höjning.

Oavsett vilket bör användande ge kraftig korruption, eventuellt permanent, särskilt vid upprepad användning. Och kanske andra negativa effekter som att avslöja den som använder artefakten för de den iakttar på något vis, eller skapa beroende av något slag?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
[FONT=Times New Roman, serif]Drakens öga[/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif]Jag stänger mina ögon och ser allting, bönders barndomsminnen och hemligheter gömda i kungliga huvuden. Jag spräcker deras drömmar och fryser deras hopp till kristaller som svävar i drömlandskapets gemensamma undermedvetna. Ingen man är en ö och kraschar tsunami vågorna över dem för att dra deras kunskap in i mitt hav. Jag hade talanger, magiska och inte, redan innan jag kände gnistan i mig och skapade ögat enligt planerna draken gav mig. Nu gör jag magin till en konst. Men de såg mig som en styggelse så jag gav mig av till Mystara och Golarion, lång bort från där de kan jaga mig. Nu kallas jag ödesarkitekten eller minnestjuven, du kan kalla mig Serena.[/FONT]

[FONT=Times New Roman, serif]Drakens öga är en medaljong skapad av en ung men begåvad magiker för länge sedan efter hon fick en vision ifrån en ond gud ifrån en annan verklighet. Ögat har två funktioner, den första är att bäraren kan läsa alla tankarna och minnen hos en person. Detta tar 1d6 stridsrundor under vilka båda parter kan fortsätta göra annat. Om de 1d6 rundorna passerar förlorar offret alla sina minnen och istället får magikern som använder ögat dem. Den andra funktionen ögat har är att den låter bäraren resa mellan olika alternativa verkligheter, dock bara de som finns "nära" i multiversumet. Om en icke-magiker försöker använda ögat slukas ännu mer minnen och kunskap än de som stjäls ifrån ögats vanliga offer och personen lämnas med sinnet hos ett nyfött barn.[/FONT]
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
"Drakens Öga" skapades av en mäktig trollkarl som kallades "Draken" men har därutöver inget med "drakar" att göra. Skulpterad genom kraftfulla ritualer ur kristalliserad tid låter Drakens Öga sin bärare se in i det förflutna. Genom att offra en annans livskraft (ritualen går till så att en levande varelses hjärta ersätts med Ögat, kladdigt men nödvändigt) få bäraren förmågan att se genom tidens slöjor och skåda vad som skett på platsen hen befinner sig vid en tidigare tidpunkt. Tidpunkten måste ej anges precist utan kan vara något i stil med "förra gången någon var i rummet" eller "när Ulkor mördades." Drakens Öga hamnade på avvägar efter att ha stulits från Draken själv och denna gör allt för att få tillbaka sin eftertraktade skatt.

Det finns även två "problem" med ögat. Det första är att användaren blir helt paralyserad under den tid hen betraktar det förflutna och tappar då all uppfattning om vad som sker i nuet. Det andra, kanske allvarligare, problemet är att när ögat öppnas så blir användaren synlig, likt en fyr över tidens hav, för det andra ögat som vilar i Drakens bröstkorg...
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Drakens öga är stor som en mansfamn. Den verkar vara gjord av tre sorters metaller, guld, koppar och brons, som löper runt hela sfären.

Ögat tillhörde från början Titanernas moder. En jättelik titan som enligt Symbaroums gamla myter sägs vara den som skapade alla titanerna. Modern vilar nu, sänkt i en evig dvala, i en pyramid byggd till hennes ära. Pyramiden har sjunkit långt ner i ett av Davorkars djupa träsk.

Drakens öga är en finurlig artefakt. Den som tar den till sig(offrar erf eller korruption) ser hur ögat snabbt anpassar sig till personens storlek och blir lite eller stor nog för att plats i personens egen skalle. Ifall man sätter in Drakens öga där istället för sitt eget öga kan man göra följande saker:

Tala med Titanerna
Spelaren får förmåga att fritta kommunicera med titanerna.
Korruption: 1t4

Blicka bortom tiden
Spelaren kan se tillbaka i tiden(då Titanernas moder var vaken) för en kort stund och se hur platsen såg ut då.
Korruption: 1t6

Titanernas vrede
Spelaren kan framana en fruktansvärd vrede och under en strid få tillgång till Bärsärk Gesäll under en 5 stridsrundor.

---

För varje gång spelaren använder denna så vaknar sakta Titanernas-moder ytterligare lite och allt fler titanerna sliter sig från sina häxmästares bojor för att ta sig långt in i Davokar för att möta sin skapare.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
RasmusL;n50108 said:
"Drakens Öga" skapades av en mäktig trollkarl som kallades "Draken" men har därutöver inget med "drakar" att göra. Skulpterad genom kraftfulla ritualer ur kristalliserad tid låter Drakens Öga sin bärare se in i det förflutna. Genom att offra en annans livskraft (ritualen går till så att en levande varelses hjärta ersätts med Ögat, kladdigt men nödvändigt) få bäraren förmågan att se genom tidens slöjor och skåda vad som skett på platsen hen befinner sig vid en tidigare tidpunkt. Tidpunkten måste ej anges precist utan kan vara något i stil med "förra gången någon var i rummet" eller "när Ulkor mördades." Drakens Öga hamnade på avvägar efter att ha stulits från Draken själv och denna gör allt för att få tillbaka sin eftertraktade skatt.
Tycker att det här låter som en bra idé i allmänhet, men jag tycker att om man använder ögat så får man se en händelse ur ögonen på en av offrets förfäder. En skicklig magiker kan specificera vilken händelse som hen ser, annars så är det ett slumpmässigt utvalt dramatiskt ögonblick ur någon av offrets förfäders liv.

Drakens Öga var Drakens största skapelse, och också hans fall. Han blev förförd av ögats kraft och började offra fler och fler av sina undersåtar (och röva offer ifrån närliggande furstar) för att skåda in i forntiden. Till slut fick hans grannar nog, formade en allians och störtade Draken.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Mycket bra förslag! Tack så mycket! Kristalieserad tid, någonting som drar till sig en konsekvens och syner från forntiden (eller något liknande?) känns helt rätt. Mycket roligt att det de jobbat så hårt för att få tag i ger dem en massa positiva saker men också visar sig vara ett hot mot gruppen, så att ett framtida mål kanske blir att förgöra Drakens Öga.

God45: Gillar din tolkning av hur Drakens Öga rollspelet skulle se ut - det är kanske inte vad man förväntar sig av namnet, så överraskande för nya spelare! Positivt!
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Hade varit en liten tvist att likt ringen i Sagan om ringen. Att draken som har förlorat sitt ena öga, men vill ha tillbaka det som har stulits från honom. För den som skapade ögat var tvungen att ha ett riktigt öga från en riktig Drake.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Templar: Ja, min idé var ju ganska nära men kanske tvärt om - att en Lindorm som förlorat ett öga använder artefakten som ett emaljöga.
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Hej mo. undrar lite var i delarna du lade in en glimt om denna artefakt?

Förtydligande av

"Hade varit en liten tvist att likt ringen i Sagan om ringen. Att draken som har förlorat sitt ena öga, men vill ha tillbaka det som har stulits från honom. För den som skapade ögat var tvungen att ha ett riktigt öga från en riktig Drake."

Jag menade att ovanstående artefakt var från början ett riktigt öga från en sövande äldre drake.Innan ögat blev skapat av en magiker. Alternativt att med rätt konservator får artefakten ovanstående egenskaper på grund av drakens magi.

Tänkte på en fortsättning där den gamla draken vaknar och vill ha tillbaka sitt öga. Så även om RP inte klarar av ta tillbaka ögat kommer draken att ta tillbaka denna.

Lite brainstorming bara.......
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Hej! Nu har gruppen lagt vantarna på drakens öga, så jag har skrivit ihop stats för den. Väljer att hålla bakrunden dold så länge, och håller era idéer i minnet för när och om spelarna börjar nysta i artefaktens förflutna.

Artefakt: Drakens Öga

En perfekt sfär av rödaktig kristall. Med häxsyn syns ett glödande sken lik en reptilpupill spela över globens rundning och den magiska kraften som dryper av artefakten påminner om tårar. Lika sägenomspunnen som mystisk, nedan följer de förmågor som artefakten skänker sin bärare.

Drakens andedräkt I (Aktiv)
Genom att åkalla Draken kan bäraren få en en tjock dimma att sprida sig runt ögat. Strid i dimman räknas som blind och förflyttning är vansklig.
Korruption: T4

Drakens andedräkt II (Aktiv)
Dimmbankarna är tjocka nog att gå på och stannar kvar under resten av scenen eller tills bäraren väljer att upphäva dimman.
Korruption: T6

Drakens visdom (Fri)
Bäraren kan lyssna till drakens viskningar och använda Drakens värde i Listig (18) istället för din egen.
Korruption: T6

Drakens skepnad (Aktiv)
Draken visar sig som en glimt i ögonvrån. Alla motståndare av typen kulturvarelse slår Viljestark -5 eller flyr i panik tills de lyckas.
Korruption: T8

Drakarnas förbund (Passiv)
De lägre ormarna, Lindormar, Karaner och Huggorm bugar inför ögats bärare då Drakreliken väcker kännslor av skräckblandad vördnad hos magkrälarna.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Templar;n51237 said:
Hej mo. undrar lite var i delarna du lade in en glimt om denna artefakt?
Hej Templar! Spelarna själva kom på att de var ute efter artefakten när vi började spela och de skulle komma på ett gruppmål. Sedan har de snokat runt lite här och var. De första ledtrådarna de fick var genom Ordo Magica i Tistla Fäste som de hjälpte under Vilddjurets Märke; som gentjänst satte de några noviser på att läsa igenom texter efter omnämnande av Drakens Öga. Efter ytterligare samröre med magikerna fick de äntligen ett dokument med ledtrådar, de senaste spåren slutade i Ufris för ca. 100 år sedan. Så de åkte dit och drogs in i äventyret Mörkret Vid Vägens Slut som egentligen är till Fantasy men fungerade utmärkt till Symbaroum.
 
Top