Nekromanti Drakeld

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
För längesedan var Rondhir en plats för de sju stordrakarna. Eld, Vatten, Luft, Jord, Död, Liv och Balans. Dessa drakar skapade världen, jord, vatten, eld, luft, död, liv. Allt som behövdes för att Rondhir skulle bli en platts att kunna leva på och Balans gjorde att varken Liv eller Död blev för mäktiga. Helt plötsligt försvann de sju stordrakarna från jordytan, de lade sig i ide under jorden. De byggde sina egna tempel i underjorden, dessa tempel ge varje stordrake sin egen religion och sin egen magikälla. Än idag så använder magiker, paladiner och präster dessa tempels magiska kraft för att utöva sina magiska konster och för att få en religion. Det är bara dessa personer som dyrkar något, resten av befolkningen har ingen religion, de är ovetande om den existerande kraften…

På senare tid har det trots allt blivit obalans bland de sju stordrakarna. Död har fått en mycket kraftigare makt och dess alla varelser, såsom kaosdrakar, kaoskrigare, svartfolk och andra saker har löpt amok för att ta över resten av världen och detta måste stoppas.

4 människoriken, 2 alvriken, 8 Dvärgrriken, 4 Mandroriken, 1 Halvlängsmannarike ligger nära till förintelse nu när alla dessa makter är lösa, och det talas om halvgudar som skulle komma att bli inkarnerade för att stoppa Död och åter skapa balans här i världen, men vad det blev av halvgudarna är det ingen som vet…

Så ser bakgrundshistorian ut till mitt fantasyrollspel Drakeld hittills, säg vad ni tycker och vd jag ska ändra.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nu ska jag ställa två dumma frågor.

1) Varför skriver du ett helt rollspel om det?

Det verkar mest vara en spelvärld till vilket ordinärt fantasyrollspel som helst. Vad är det som motiverar härkjobbet med att utveckla ett helt nytt regelsystem istället för att helt enkelt ta ett som redan finns?

Reflektion: Jag tror att du gott kan plocka ett existerande regelsystem mer eller mindre rätt av, och bara skriva en spelvärld till det.

2) Varför ska jag spela det?

Vad är det som är så revolutionerande med den här spelvärlden? Vad kan jag spela i den spelvärlden som jag inte kan spela i så gott som vilken annan standardfantasyvärld som helst?

Reflektion: Ett nytt rollspel behöver alltid ett "oompf", ett raison d'être, ett något som skiljer det från mängden. En ny kosmologi räcker inte långt, och mängder med onda varelser att slå ihjäl hjälper inte heller. Jag menar, vill jag slå ihjäl kaosvarelser så finns redan Warhammer Fantasy Roleplay.

Sen kan jag ställa en massa andra frågor, till exempel varför ingen annan tror på något, inte ens på "falska" gudar, eller varför rikena är definierade per ras och inte per kultur eller geografiska naturliga gränser som berg och floder, och varför just min rollperson måste stoppa de där Hemska Horderna(TM), men de frågorna får någon annan ställa.
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Jo, jag är bättre på att skriva historia till en värld och skriva om världen än att göra ett eget system, vilket jag, precis som du säger, ta från andra rollspel.

Det är precis det där jag tänker på,vad som ska skilja sig från resten av fantasyrollspelen, det är svårt. Givetvis är det inte bara kaosvarelser man kan slå men men så är det i alla. Jag funderar på det faktiskt, riktigt svårt.

Det sistnämda, jo, jag tänkte på det med, de ska tro på gudar, falska gudar som inte finns.
 

Kaoin

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
106
Location
Lund
Hoho, ibland tycker jag om dig Krille :gremsmile:

Skulle dock vilja åter igen fråga Sauurus samma sak som jag frågade på "CyberTech"-tråden: Vem är din målgrupp? Om det är du och dina vänner och ni tycker detta låter som en jättespännande idé kan ni ju skita stort i vad Krille säger. Är det tänkt att fler ska spela det får du nog göra en mer kreativ och organiserad insats. Se t.ex. på Dimfrosts Terone som jag tycker är lysande på att få en att vilja spela spelet.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Jag gillar storyn om drakarna. Det är lite annorlunda att det är drakar som skapat världen men det skulle vara intressant att veta mer om det.

Att det än en gång handlar om de fyra elementen känns ju lite uttjatat men å andra sidan kan det vara knepigt att komma på något annat för det finns ju liksom inte så många alternativ. De fyra elementdrakarna är ju också ganska lätta att visualisera men behövs det verkligen en livsdrake, en dödsdrake och en balansdrake? Särskilt den sistnämnda känns jättemysko.

I övrigt känns det som en direkt jättestöld och fruktansvärd plagiering från Drakar och Demoner. Inget fel i att inspireras av denna milstolpe i svensk rollspelstradition men det får inte bli för mycket influenser för då kommer det bara att kännas som ett Drakar och Demoner i en alternativ spelvärld.

Så, jag gillar en del men långt ifrån allt. Mer av eget material önskas.

/Skuggvarg
 
Top