Nekromanti Drakeld och magiska effekter...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Jag har kommit på en sak om drakeld (och all annan eld och hetta) som ni på neoGames verkligen borde ta i exempelvis drakmodulen.

Tänkte så här: Om jag ska gå ut och slakta en drake, så vill jag nog åtminstone ha tjockplåtspansar som täcker ungefär... alla kroppsdelar (och kanske en sköld till det /images/icons/smile.gif);
grejen är den att tjockplåt brinner nog inte så bra - så logiskt nog bör det smälta istället. Dessvärre finns det inga regler för det, och jag har liksom ingen aning om när olika metaller börjar smälta och hur man ska kunna improvisera regler för det (och jag är ganska säker på att jag inte är helt ensam om den okunskapen...); det jag säger är alltså att ni verkligen bör ta med det i någon modul, passande vore kanske drakmodulen... /images/icons/wink.gif *tror att det skulle bli uppskattat*

Eh jo... magiska effekter kan man lära sig separat läste jag i Mystik & Magi, hur? Kostar de 1 magnitud om man memorerar de, och fungerar memoreringen i övrigt som för vanliga besvärjelser?

[color:green]// P|uT0NiUm</font color=green> /images/icons/cool.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"grejen är den att tjockplåt brinner nog inte så bra - så logiskt nog bör det smälta istället."

Inte så säkert. Däremot leder metall hetta alldeles utmärkt, vilket gör att det skyddar tämligen uselt mot eld. Dessutom kan stoppningen under fortfarande fatta eld, och det är lätt obekvämt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"grejen är den att tjockplåt brinner nog inte så bra - så logiskt nog bör det smälta istället"

Jag vågar påstå att Rollpersonen är långt bort ifrån levande vid den tid att plåtrustningen börjar smälta. Det lär bli jäkelvarmt innan den smälter. Metall leder som bekant värme och lär i princip koagulera kroppens proteiner (sker redan vid drygt 40C) och kroppsfunktionerna lär vara rättså ur funktion sedan.

""jag har liksom ingen aning om när olika metaller börjar smälta och hur man ska kunna improvisera regler för det (och jag är ganska säker på att jag inte är helt ensam om den okunskapen...); det jag säger är alltså att ni verkligen bör ta med det i någon modul, passande vore kanske drakmodulen..."

För att smälta metall; använd nån slags smältugn.
Skulle Drakmodulen vara passande för att beskriva hur och när metaller smälter? Inte tycker jag det iaf.

/Sir Foilan


"Blessed are the cheesemakers"
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
"Eh jo... magiska effekter kan man lära sig separat läste jag i Mystik & Magi, hur? Kostar de 1 magnitud om man memorerar de, och fungerar memoreringen i övrigt som för vanliga besvärjelser?"

De kostar 1 magnitud styck, och ja, man lär sig dem separat.
Memoreringen fungerar som för övriga besvärjelser.

- Antonio
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Så man kan lära sig effekter när man skapar karaktären, istället för besvärjelser?

[color:red]//</font color=red> [color:green]P|uT0NiUm</font color=green> /images/icons/tongue.gif - finns det ingen rosa färg i HTML?
 

Wolfes

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
36
Location
Luleå
Jo det kan du göra om yrket tillåter det men då måste kasta improviserad magi.
Som är långsammare och du måste kunna alstra alla effekter eftersom du inte får transformera.

/Wolfes
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Drakeld och smältdegel

Mycket riktigt, metall leder värme oerhört bra (en av karaktärsdragen för en metall) men olika metall leder värme olika bra. Och som någon påpekade så är det rätt troligt att du själv är en hög med mer eller mindre aska innan metallen smälter. Kika efter vid vilka temperaturer metall smälter och för den del ... antänds!!! Jodå, även metall kan brinna speciellt om det finns mycket kol i det (nåja, då är det visserligen så att kolet brinner och för med sig metall...)

Det roliga problemet jag kan tänka mig är att antingen fattar stoppningen som Krille påpekade det eld först eller så har du en så stark hetta (inte direkt troligt om man pratar om drakar kanske????) att din rustning faktiskt smälter innan du hinner fatta att det är fara å färde och då är det rätt kört ändå!!! Eller än värre, din rustning fattar eld och då spelar det banne mig ingen roll vad du har för skydd av den eftersom det är dig den bränner direkt... *huvah*

Jag vet inte vilket jag skulle föredra... *ler blekt och skrämt*

Så oavsett vilken effekt det hela har så vill jag inte vara i den rustningen... Gillar inte att bli ångkokt. *lika lite som att falla från otäckt hög höjd*





Lady Silver Wolf
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Drakeld och smältdegel

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jag vet inte vilket jag skulle föredra...<p><hr></blockquote><p>Jag skulle nog föredra en eld som var så het att jag dog innan jag märkt att jag börjat brinna...

Ridijeck
som hoppas att han aldrig råkar ut för detta
 
Top