Drakbladet - nytt svenskt fanzine

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Jag tycker det behövs ett nytt svenskt rollspelsfanzine. Fokus på mindre speltillverkare men blandat med de "stora" spelen. Gratis som PDF och finansieras av frivilliga bidrag samt annonser.
Namnet blir "Drakbladet"(tack Rickard för idén) .

Vad för innehåll? Litet äventyr? Nya monster? Kartor? Äventyrsplatser?
Det behövs ju innehåll också från frivilliga!

Drakbladet_Cover_03.jpg
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,907
Jag tycker det behövs ett nytt svenskt rollspelsfanzine. Fokus på mindre speltillverkare men blandat med de "stora" spelen. Gratis som PDF och finansieras av frivilliga bidrag samt annonser.
Namnet blir "Drakbladet"(tack Rickard för idén) .

Vad för innehåll? Litet äventyr? Nya monster? Kartor? Äventyrsplatser?
Det behövs ju innehåll också från frivilliga!

View attachment 15910
Riktigt bra namn. Kommer du att tillåta ai-genererat innehåll i fanzinet?
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
453
Location
Uppsala
Håller med att lite av varje är kul, typ äventyrsplatser, monster, grupperingar, nya vapentyper, legendariska vapen etc🙂
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
High fantasy eller low … eller vilket som?
Jag tycker det kan vara brett. Alla rollspel. Det finns väl inte så många (inga?) Breda rollspelsfanzin i Sverige längre. Tror framför allt att det behövs en plattform för kreatörer som inte blir publicerade eller kan publicera egna saker. Som sagt - grna mindre svenska spel.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Riktigt bra namn. Kommer du att tillåta ai-genererat innehåll i fanzinet?
Svenska Drakbladet ;)
Jag har egentligen ingen stark åsikt om AI-genererat innehåll. Jag har kommit att förstå att frågan är polariserande för många.
Edit: Raderade lite ovidkommande rant.
 
Last edited:

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Vilken typ av innehåll vill du ha? I vilket format? Hur långt? Och skickat vart?
Vad vill folk läsa om? Vad vill folk skriva om?
Jag tycker det är dumt att sätta upp begränsningar men relativt korta saker. Äventyr max 10 aidor. Annars max några sidor för artiklar. Gärna kortare grejor typ nya monster och nya besvärjelser. Gärna mindre svenska spel men även de stora rollspelen.
Till att börja med kan grejer skickas till mig - sillberg@gmail.com. Format kan nog vara det mesta. För längre grejer har jag ett speciellt word-format.

Edit: kanske även kortare pasande (fantasy/sci-fi) noveller?
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Snygg bild! Ger en retrokänsla från sent 90-tal/tidigt 00-tal som jag verkligen gillar!
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,207
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Om vi ska dröja oss ett ögonblick till vid AI-bilder, så bör det inte vara ett problem så länge man tydligt anger att de är just detta. Vilken motor som skapat den och vem som skrev promten. Lite som att alla andra illustrationer också anges med upphovsperson.

Hur är det, fått ditt ISSN-nummer än? Känns som du kommer ge ut fler än fyra nummer per år, så det bör du nog ha rätt till.
 

MetaLarsson

Warrior
Joined
22 Mar 2014
Messages
245
Vad vill folk läsa om? Vad vill folk skriva om?
Jag tycker det är dumt att sätta upp begränsningar men relativt korta saker. Äventyr max 10 aidor. Annars max några sidor för artiklar. Gärna kortare grejor typ nya monster och nya besvärjelser. Gärna mindre svenska spel men även de stora rollspelen.
Till att börja med kan grejer skickas till mig - sillberg@gmail.com. Format kan nog vara det mesta. För längre grejer har jag ett speciellt word-format.

Edit: kanske även kortare pasande (fantasy/sci-fi) noveller?
Med "mindre svenska spel" så menar du spel som inte har jättemånga spelare? Eller inte fullt svenska spel? :unsure:
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Om vi ska dröja oss ett ögonblick till vid AI-bilder, så bör det inte vara ett problem så länge man tydligt anger att de är just detta. Vilken motor som skapat den och vem som skrev promten. Lite som att alla andra illustrationer också anges med upphovsperson.

Hur är det, fått ditt ISSN-nummer än? Känns som du kommer ge ut fler än fyra nummer per år, så det bör du nog ha rätt till.
Har inte riktigt funderat på detta. Detta fanzin är ju lite utöver min övriga utgivning under Megaton Games.
Angående bilder så har jag tusentals bilder jag köpt (eller är public domain) - tänkte börja med dem. Flertalet är stock art utan upphovsmänniska. I övrigt är jag nog inte riktigt redo att gå in i någon filosofisk diskussion - speciellt med risken att bli offentligt halshuggen av skarprättare Magnus.
 
Last edited:
Top