#Drakar25

Okej, så här är mitt Drakar och Demoner retro hack, Denna Dunkla Dal (för jag älskar förkortningen 3D). OCH en hel megadungeon med mer än 100 rum att spela till det som heter En brinnande soptipp.

Snyggt litet OSR-spel, och definitivt värt läsningen. Klassiskt God45-bygge. Däremot ser jag kanske inte någon DoD-DNA i den. Men det kanske inte var meningen?
 
Snyggt litet OSR-spel, och definitivt värt läsningen. Klassiskt God45-bygge. Däremot ser jag kanske inte någon DoD-DNA i den. Men det kanske inte var meningen?

Tack :D

Så här är mina DoD influencer. Det är lite från spelen som skrivna artefakter, mest de äldsta editionsen, lite från hur jag upplever spelkulturen och lite från när jag spelat DoD.

Det är 1T100 rulla under. Vilket kanske är det mest ytliga med det men det är ändå från DoD.

I DoD har man en massa skills och en stor del av spelet när jag spelat det är att spelarna tittar ner på karaktärsbladet för att lista ut vad de ska göra. Jag ville ha kvar den aspekten men jag tycker inte om skill listorna. Så min version här är att överskriva karriär/ras beskrivningarna och sedan låta spelarna titta på dem för att gå ”Jag borde ha + till mitt slag för att dansa på grevens fest för som en trollkarl…”. Jag tänker att det ger samma stämning i spel fast på ett sätt som kräver mindre pappersarbete.

Jag har med ankor som en spelbar ras för det är det mest DoD:iga känner jag. Det jag alltid ser och hör om ankorna är att folk vill att de ska vara coola och badass. Vilket de inte är, det argumentet har aldrig fungerat, men jag tycker också att det är dumt! Det är mycket roligare om ankorna bara är absurda Disney ankorna i en i övrigt seriös fantasivärld. Så jag gjorde dem till det.

Jag ville ha Trudvang grejen med magin där folk är en eldmagiker eller en storm magiker eller något, men att det har moraliska implikationer. Liksom, i Trudvang är eldmagi ond av djupt oklara anledningar. Jag har alltid gillat det, det är som i Dark Souls där det finns en lång och komplicerad bakgrund till att Pyromancy är dåligt, men när du väljer det får du bara ”Pyromancy är fucking evil. Du kan välja det om du vill!”. Så därför uppdelningen i Häxor och Trollkarlar + under magi skolorna.

Nu, och detta är en ren reaktion på att jag har spelat DoD så det här kanske bara är spelledarna jag spelat med, men jag tror inte det. Men det värsta när jag spelat DoD är att jag inte vet vad vårt mål är. Det har aldrig varit för att det är en sandlåda, det har alltid varit för att spelledaren av någon anledning obfuskerat vilket äventyr vi ska på. Jag har också sett detta när folk pratat om DoD på forumet och på andra ställen. Resultatet är att jag under första sessionen är sjukt frustrerad över en brist på riktning att röra mig i. Så därför den magiska amuletten! Det är rakt av från Nethack men det är verkligen bara där för att alla spelare alltid ska veta vilken riktning de vill röra sig på direkt utan att spelledaren ska kunna sumpa det.

Draken religionen är min version av Nidendomen från DoD 6 fast skriven så att jag tycker den blir roligare att ha i spel. För Nidendomen? SUGER. Värst på alla sätt. Starkt inspirerat av den här tråden från 2017: https://www.rollspel.nu/threads/nidendomen-vad-är-deras-grej.63976/
 
Tack :D

Så här är mina DoD influencer. Det är lite från spelen som skrivna artefakter, mest de äldsta editionsen, lite från hur jag upplever spelkulturen och lite från när jag spelat DoD.

Det är 1T100 rulla under. Vilket kanske är det mest ytliga med det men det är ändå från DoD.

I DoD har man en massa skills och en stor del av spelet när jag spelat det är att spelarna tittar ner på karaktärsbladet för att lista ut vad de ska göra. Jag ville ha kvar den aspekten men jag tycker inte om skill listorna. Så min version här är att överskriva karriär/ras beskrivningarna och sedan låta spelarna titta på dem för att gå ”Jag borde ha + till mitt slag för att dansa på grevens fest för som en trollkarl…”. Jag tänker att det ger samma stämning i spel fast på ett sätt som kräver mindre pappersarbete.

Jag har med ankor som en spelbar ras för det är det mest DoD:iga känner jag. Det jag alltid ser och hör om ankorna är att folk vill att de ska vara coola och badass. Vilket de inte är, det argumentet har aldrig fungerat, men jag tycker också att det är dumt! Det är mycket roligare om ankorna bara är absurda Disney ankorna i en i övrigt seriös fantasivärld. Så jag gjorde dem till det.

Jag ville ha Trudvang grejen med magin där folk är en eldmagiker eller en storm magiker eller något, men att det har moraliska implikationer. Liksom, i Trudvang är eldmagi ond av djupt oklara anledningar. Jag har alltid gillat det, det är som i Dark Souls där det finns en lång och komplicerad bakgrund till att Pyromancy är dåligt, men när du väljer det får du bara ”Pyromancy är fucking evil. Du kan välja det om du vill!”. Så därför uppdelningen i Häxor och Trollkarlar + under magi skolorna.

Nu, och detta är en ren reaktion på att jag har spelat DoD så det här kanske bara är spelledarna jag spelat med, men jag tror inte det. Men det värsta när jag spelat DoD är att jag inte vet vad vårt mål är. Det har aldrig varit för att det är en sandlåda, det har alltid varit för att spelledaren av någon anledning obfuskerat vilket äventyr vi ska på. Jag har också sett detta när folk pratat om DoD på forumet och på andra ställen. Resultatet är att jag under första sessionen är sjukt frustrerad över en brist på riktning att röra mig i. Så därför den magiska amuletten! Det är rakt av från Nethack men det är verkligen bara där för att alla spelare alltid ska veta vilken riktning de vill röra sig på direkt utan att spelledaren ska kunna sumpa det.

Draken religionen är min version av Nidendomen från DoD 6 fast skriven så att jag tycker den blir roligare att ha i spel. För Nidendomen? SUGER. Värst på alla sätt. Starkt inspirerat av den här tråden från 2017: https://www.rollspel.nu/threads/nidendomen-vad-är-deras-grej.63976/

Ah jag förstår - jag är inte så inläst på DoD6/DoDT, det är nog därför mycket inte klickar DoD för mig (spelade Snösaga ett tag, men hoppade av rälsen innan mål. Pun intended).

T100 är väl inte DoD i sig - det är väl fler versioner som använt T20. Hade kunnat ge ett enklare system

Gillar verkligen yrkes- och ras-mekaniken. Klassiskt rules light/BoL/OSR. Funkar fint.

Vad gäller Ankor skulle jag strunta i dem. Det är inte där DoD-essensen ligger. Om du inte känner att de tillför något speciellt. Men en liten bit toon i gonzofantasyn är kanske vad du är ute efter? Som den där lille muppen i Headlopper Crimson Stair?

Eller Bone. Känslan i Bone.
 
Last edited:
Vad gäller Ankor skulle jag strunta i dem. Det är inte där DoD-essensen ligger. Om du inte känner att de tillför något speciellt. Men en liten bit toon i gonzofantasyn är kanske vad du är ute efter? Som den där lille muppen i Headlopper Mulgrids Stair?

Ja, lite så tänker jag. De är lite som 40k orkerna i att de är inbyggd comic relief som ändrar tonen även när de inte är med. Du kan vara en hur cool mörk riddare på ett dömt uppdrag som helst, men någonstans i världen finns en Kalle Anka krigare som spöar någon med en åra precis samtidigt.
 
Ja, lite så tänker jag. De är lite som 40k orkerna i att de är inbyggd comic relief som ändrar tonen även när de inte är med. Du kan vara en hur cool mörk riddare på ett dömt uppdrag som helst, men någonstans i världen finns en Kalle Anka krigare som spöar någon med en åra precis samtidigt.
Med Quack-fu!
1000025903.png
 
Last edited:
Skiljelinjen i DoD-ankor är väl om man är Nisse -85 (Monsterboken I) eller Tony -89 (ovan).
 
Back
Top