#Drakar25

Den gångna månaden har det inte blivit mycket nytt. Däremot har jag putsat på det jag redan skrivit (som är ett komplett spelsystem på tio sidor i nuläget, men inget mer), och framför allt funderat på vad jag vill med mitt Drakspel (utöver att delta i utmaningen så klart). Skall det bli ett spel jag vill utveckla så det blir en produkt att lansera i en eller annan form? I så fall behövs något som ger det existensberättigande på en marknad redan överfull av fantasyspel. Något som lockar till läsning. Som det är nu är det mest ett system baserat på hur jag brukat spelleda de senaste decenniet eller så, i sin tur inspirerat av spel som Cthulhu Dark och andra regellätta system. Och det lockar knappast någon att ens öppna en gratis pdf och läsa. Så just nu är det brainstorming för att hitta en kul och lockande vinkel som gäller. Får se om det kommer något fruktbart ur det framigenom… Om inte är detta förmodligen slutprodukten för mig i denna utmaning.
 

Attachments

Last edited:
Min plan för den här månaden är följande: att ha kartor över några vanliga generiska platser som en bondgård, en by och en kyrka och en kort slumptabell med för varje typ av plats med något som gör den intressant.

Sedan har jag funderat på namn också, och det första jag kom på som lät bra var Korphöst, sedan funderade jag på Askhöst, men nu lutar jag mest åt Järnhöst, eftersom alla kampanjer till DoD som haft ett namn som bestått av ett grundämne och en årstid har blivit väldigt bra!
 
Det här var så lätt att jag känner mig nöjd, och laddar för nästa månad. Då ska jag göra något som jag sett fram emot, vilket brukar innebära att jag blir besviken eftersom det inte blev lika spännande på papper som det var i mitt huvud.

Krigslandet del 5 - några vanliga platser

tOY7A8C.jpeg
 
Jag har inte skött mig. Allt jag försökt göra till detta har blivit till något annat. Jag suger och borde skämmas :(

Det enda vettiga jag skapat är gasbomb zombien. En död kropp fylld med explosiv gas som springer rakt mot öppna lågor så som facklor och sedan exploderar.
 
Last edited:
Jag skyller på att jag har varit på turne och träffat Mindy-Micke och varit till mamma och jobbat i hennes trädgård.
Snart är sommaren här, då borde man ju ha hur mycket tid som helst att pyssla på, och dessutom hägrande höstkvällar att förbereda inför.

Och så har jag brottats med tanken på att mitt #Drakar25 kanske inte borde vara ett rollspel utan ett soloäventyr i stället. Hur är marknaden för soloäventyr nuförtiden? Efter vad jag förstår av kortfilmerna på YouTube så är dagens ungdom inte läskunnig, men det är väl ändå bara farbröder i sina bästa år som köper rollspel så det kanske inte gör något.
 
Inget nytt senaste månaden - min kreativitet har gått till berättelser om Nanok istället.

Och sedan är det så att reglerna jag skrev visserligen fungerar, men är mer avancerade än jag själv skulle kunna tänka mig att spelleda. Ja, de är ett minimalistiskt hack till D&D, som bevarar mycket av dess smaker (grundegenskaperna är desamma, det är nästan bara igenkännbara släkten och standardyrken), men jag spelleder alltid med ännu enklare regler än så. Kanske vill jag nästa månad göra ett omtag och skriva något som är lika slimmat som Cthulu Dark är i förhållande till CoC.
 
Bara för att man har en dator betyder det inte att den är redo för skapande. Suttit hela kvällen och petat för att försöka få igång mina gamla verktyg. Tydligen är mina script i Emacs skrivna med funktioner som flaggades som obsolete för 18 år sen, och togs bort helt för 8 år sen. Jaja, med hälarna i backen släpas jag in i samtiden.
 
Magen på en bakgrundsätare::Bakgrundsätaren är ett monster som placerar karaktärerna i en situation som satts upp av deras bakgrund men det är egentligen bara en illusion. Desto mer detaljerad bakgrund en spelarkaraktär har desto mäktigare är effekten. För att ta sig loss måste karaktärerna gå rakt emot sin bakgrund. Så om de tror sig få chansen att hämnas på sin faders mördare måste de låta honom komma undan med vilje, om de tror de träffar sin älskade syster måste de mörda henne med mera. Karaktärer utan en bakgrund är immuna mot effekten.
 
Rum 3: Det här rummet har tre dörrar som leder väster, söder och öster i den södra delen av rummet. Alla dessa dörrar är täckta i ett dödande gift som dödar alla som rör dörrarna med bar hud efter 1T4 timmar. Rummet är avlångt och sträcker sig norrut. Längst norrut i rummet ligger tre svarta säckar fyllda med 2000 guldmynt samt en röd säck som är fylld med dödssporer. Nuddas den röda säcken på något sätt exploderar den och fyller rummet med sporer som omedelbart dödar de som andas in dem.
 
Last edited:
Dörren till det här rummet ser ut att vara en normal del av väggen, om väggen undersöks hittar äventyrarna ett litet handtag som öppnar dörren. Handtaget är riggat med en nålfälla fylld med blåsfiskdrakegift som omedelbart dödar den som blir stucken men också får deras kropp att groteskt svälla upp under tre stridsrundor tills den exploderar med dödande kraft, orsakandes 5T8 skada till alla nära kroppen. Denna explosion förstör också all personens utrustning.

I rummet väntar ett svärd på ett altare. Det här är svärdet Oukranos. Svärdet är +5 men driver alla som någon gång använt det i strid till vansinne. Spelledaren kommer efter att någon använt svärdet ljuga i beskrivningar under resten av spelet. Spelledare kan ändra vad icke-spelarkaraktärer säger eller gör, ändra hur monster beskrivs eller på andra sätt beskriva världen på sätt som inte stämmer överens med verkligheten. Extrem grymhet uppmanas.
 
Back
Top