Nekromanti Drakar

Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Förekomsten av drakar, finns den? Det står så i alla fall någonstans i början (eller möjligen baksidan) men sen så nämns de knappast alls...
Var skulle dessa bestar kunna tänkas hållas till? I sägenomspunna länder långt bort? Kanske ute till havs? Eller det kanske bara är något som diverse typer hittar på? Eller andra typer kanske skapar?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Vi arbetar på drakarna (delvis i samband med modulerna om Ekomanti), så jag kan inte säga för mycket för tillfället - det är inte bestämt!

Det finns dock ett flertal olika väsenden som termaliska lärde anser vara en sorts drakar. Om du vill att de bara skall vara skräck kan du notera att de i Vidonia anses ha existerat för länge sedan eller vara dormanta nuförtiden. De flesta anser att drakar inte är riktigt fysiska väsenden som djur och sapienter, utan något mellan andar och kroppsliga väsenden. De är också *mäktiga* - de har makt över naturkrafterna. De är oerhört visa, samtidigt som deras sinnelag synes bestialiskt och djuriskt - de är bokstavligt omänskliga. De existerade innan sapienterna - det kan tilläggas att vidonisk ekomanti inte har någon regelrätt skapelseberättelse utan snarast en idé om en sorts gudomligt styrd evolution. En del lärde anser att drakarna är så gamla att de härstammar från en tid innan rena naturlagar eller åtminstone skillnaderna mellan olika sorters liv hade evolverat, och det är därför som de bilder av drakar som finns alltid framställer dem som blandningar mellan flera olika sorters djur - en orm med fågelvingar och lejonkäft och horn som en hjort, etc, som både simmar i vattnet och kan gräva sig fram genom hjorden och flyga i luften.

De drakar som rapporteras från Chu är, inte att förvåna, ganska lika kinesiska drakar (duh - eftersom Kina är inspiration till Chu). Mycket av vidoniska åsikter om drakar kom tillsammans med dan-shi-religionen från Chu, liksom diverse annan lärdom och en del tekniska innovationer. Drakarna i Chu verkar också långt mer intresserade än de drakar som rapporterats från Vidonia av att kommunicera med människor.

Vill du ha drakinspiration, läs en del om kinesiska och japanska drakar, i värsta fall i andra rollspel. :gremlaugh:

En sak till - ytterst få drakar sägs bokstavligen "spruta eld". Däremot sägs de ofta ha "en dödlig andedräkt". Chuerna säger att det är likheter mellan qi (deras ord för vitalis, ungefär) och den luft vi andas, och drakarna har stor makt och därmed stor qi, så det kan helt enkelt vara så att deras andedräkt är så "mäktig" att andas att den verkar som ett gift på dödliga.

Erik
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,486
Location
Helsingborg
"Däremot sägs de ofta ha 'en dödlig andedräkt'"
Tja.. De borstar väl inte tänderna så särskilt ofta? Allvarligt talat.. Det är en bra skön omskrivning bakom det där, ungefär som att andra rollspel brukar säga att drakar "andas" eld istället för spruta eld.. Men den är inte genomtänkt.. Liksom, dödliga andedräkter är ju något som vi i vår nutid brukar säga.. Jag tycker inte precis en drakstrid blir så himla heroisk om det första draken gör är att rapa och sedan blåsa ut det på sina motståndare..

Inte för att det är så det går till, men det är säkert sådana fantasier mina spelare kommer fnissa åt om jag skulle försöka berätta med stämning hur någon i beskriver en drakes främsta vapen.. Visserligen var detta mest en myt(?) du skrev men jag hoppas att ni inte tänker skriva "dödlig andedräkt"..

Förresten.. Om en drakes andedräkt är så dödlig, hur är då dennes gaser "från den andra sidan"? :gremsmile:

Hellre skulle jag vilja se att luften runt omkring dem påverkas utav den qi som utströmmar från draken så att luften blir direkt giftig.. Fast kan man ta bort en drakes "huvudvapen" bara sådär? Var tusan kom man på att drakar sprutade eld? Görans drake (nej, inte Perssons) sprutade väl inte eld? Å andra sidan gjorde väl lindormen det i någon asagudssaga (där hjälten blev kallad lodbrook - jag minns inte så noga).. Fast jag har för mig att den mer spydde gift (sura uppstötningar?)..

Ärligt talat.. Ha inte ens namnet "drakar".. Det ger bara en massa förutfattade meningar.. Benämn dem som något annat, såsom de övernaturliga väsen de faktiskt är.. Jag gillar annars den lilla beskrivning jag hittills läst om dem..

<CENTER><TABLE><TR><TD><HR NOSHADE>Nattjägaren tittade känslokallt på Sabri.
"Det finns tre sorters människor. De levande, de döda och de odöda."
<HR NOSHADE></TD></TR></TABLE></CENTER>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Sorry, Han. Det är inte mitt fel att du får knasiga associationer. Uttrycket är vad man sade förr i tiden om drakar; det är betydligt äldre än att "spruta eld". Du kan inte ha läst mitt inlägg särskilt noga om du tror att det är nån sorts dödlig rapning jag menar. Begreppet "giftig qi" är nu närmare vad jag egentligen skrev.

Ragnar Lodbroks lindorm sprutade mycket riktigt etter. Därför klädde han sig i hudar som han doppade i beck och tjärna och sedan rullade han sig i sand. Eldsprutandet är, har jag för mig, en sentida kristen idé, men jag är inte säker.

Och de har redan kallats drakar i grundboken (det är därför Lynx frågade), och det är också ett utmärkt uttryck så det kommer att få stå kvar. Liksom, de ÄR drakar. Allt jag snor (jag snor jämt) är saker som sagts om drakar, så varför skall jag hitta på ett fantasinamn? Drakar *är* övernaturliga väsen, tills dess att folk började skriva rollspel och ge dem latinska namn och få panik för att man inte kan få en så stor varelse att flyga eller att ekologin inte fungerar med så stora predatorer, etc. Folk som automagiskt tror att allt är som i Drakar och Demoner brukar inte spela Gondica ändå, eftersom det har krutvapen och man kan inte spela alv, så det löser sig nog. :gremwink:

Erik
 
Top