Nekromanti Drakar.

Irrlicht

Veteran
Joined
3 Jul 2003
Messages
25
Hej.
Jag har ett problem.
Jag har varit spelledare en ganska lång tid men har aldrig använt mig utav det klassiska monstret Draken...

Jag har slängt ut trådar åt dom då vi spelade Drakar o Demoner, men dom sökte aldrig upp dom (Draken alltså)

Men nu har vinden vänt...
de har get sig fan på att söka upp och döda en.

Dom tänker inte gå på någon liten Ödla heller, nej dom tänker ge sig på de stora bjässarna...

så nu undrar jag om någon skulle kunna ge mig lite tips:

1: lite information om drakens atributer, pansar och vapen.
2: är drakar intelligenta?
3: vad kommer det att ge spelarna om dom dödar den, ni vet drakfjäll eller liknande?

Spelgruppen består av:
En dvärgkrigare.
En Kvinnlig Riddare... har 20 i Riddarträning så hon är en kraft att räkna med.
Och En Nekromantiker...har bara Gemtropiska besvärjelser, förutom sina "Nekrotorisk reanimation".

De har en stående styrka med sig bestående av ca 40 bra bepansrade skelett, 5 jordgastar och 1 belial innerhållande en före detta strateg.

Kommer dom att ha en chans?
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Det finns en liten tråd som halvt om halvt handlar om ämnet nedan. Den blev dock tyvärr låst då folk hade en argsint ton i tråden.

För att svara på din fråga (1) så drar jag den gamla beskrivningen som läga har funnits på Neogames hemsida.
En drake är unge fär lika stark som en MI24-Hind, Vilket är en strids helikopter. (sök på internet eller gör som jag se filmen redscorpion där Dolfan slås mot en lite.) 20 i riddar träning hjälper inte så mycket om draken bestämer sig för att lyfta och flyga om kring lite för att sedan från luften grilla dina rp's. Vill dom ta kål pån' så får dom nog hitta på nått bättre.

2. Ja. Ganska mycket så. Dock kanske dina spelare nöjer sig med en sk psudo drake. Dom är bara djur typ.

3. Drakfjäl ja. sen sägs det ju att koagelerade flament existerar naturligt i drakens hjärta.

/Hartland - tror tyvärr inte att dina rps har en chans så vida du inte "gör som du vill"
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Som korrläsare...

Som korrläsare till Drakarmodulen så tänker jag helt enkelt säga:

Nä. :gremsmile:



Handen på levern. Det är inte mängden folk som är viktigt mot draken. Det som gäller är att ha en äckelsmart plan som kontrar drakens _alla_ krafter och sedan utföra denna plan på ett komplett fläckfritt sätt. Då har man en chans :gremsmile:



/Naug, rekommenderar starkt Drakarmodulen som ska komma någon gång till februari*

*med viss reservation för Neogames historia av att hålla releasedatum
 

Irrlicht

Veteran
Joined
3 Jul 2003
Messages
25
hm...
tack för era svar.
antar att jag kommer att få vänta på att Neogames ger ut modulen
Drakar innan jag får svar på vad Drakar har för Atributer eller vapen.
(Tror att mitt inlägg kan uppfattas som aggressivt eller syniskt, det är inte meningen.)

Föresten, i redskorpion, är det en drake eller en Hinde som han slås emot?

Dom har inga Stinger missiler... tror du en Balista räcker? :gremgrin:
 

Irrlicht

Veteran
Joined
3 Jul 2003
Messages
25
Re: Som korrläsare...

Men om vi tänker på det.

Draken kanske är skadad så att den förlorar sitt övertag i luften.

men du har antagligen rätt... dom har inte en chans.
jag menar det... men dom kommer att försöka, nekromantikern dräglar (de andra två också) över tanken att ha ett animerat drakskellet är för stor för att bara lägga åt sidan.
dom ser det som sin sista chans att vända kriget till sin fördel igen.

Deras styrkor kan stärkas med 80 tiraker eller 60 dvärgar med krigsmaskiner.
 

BraidsMamma

Veteran
Joined
19 Aug 2003
Messages
171
Location
Tumba
"Dom har inga Stinger missiler... tror du en Balista räcker?"

Om spjuten är målsökande, jodå!



Om inte draken betämmer sig för att stoppa spjutet.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Drakar. Hattens Inofficiela grundisar..

1: lite information om drakens atributer, pansar och vapen.
2: är drakar intelligenta?
3: vad kommer det att ge spelarna om dom dödar den, ni vet drakfjäll eller liknande?
Extremt inteligenta och kunniga inom magi spel data nedanför..

LÄNGD: 11 - 20 meter
Vingdiamenter: 110% av drakens längd
Stjärtlängd: 50% av drakens längd m
Tomvikt: 1,2 ton - 10 ton
Inre bränsle: Max Fyra riddare med häst.
Extratankar: Max tio riddare med häst burna i liten korg.
vingmontage: 2 korgar med packning
Lastyttre 2,4 ton
Besättning: 2 Lojala magiker som ger draken extra hjälp med att neutralisera fiender.
Passagerare 6 Ofta under protest
Max start vikt: 11,01 ton
Muskelstyrka 2*2640kw
2*2200 hk
Belastning: +3 G
Maxfart
Låg höjd: 324 km/h
Marchfart: 220 km/h
Aktionradie: 160 km
Sensorer: Örn öga, IR syn, Ande synförmåga, Magisk fält syn kapacitet, Kan lukta sig till hur gammal en människa är vilket kön..
Beväpning
Eldsprut
Tvånäsborar ( kan ge koncentrerar eld givning )
Attack vapen: fyra par klor kan hugga genom stål + häst + riddare samt gör en djup gropp nedanför.
Svans spets kan hugga genom sten..
Magi stark standard klarar den utan problem åtminstonde 10 magnituder..
Motmedel:
Aktiva: Aktiv magi
Passiva: Folks räddsla, Extrem IQ ungefär 30 PSY
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Det luktar rostad äventyrare MEN...

1: lite information om drakens atributer, pansar och vapen.
1. Attribut, pansar, vapen? Tja, det beror för det första på om det är en pseudodrake eller en högre drake (lumian/mortuach).
Om det är en pseudodrake (som i princip är ett stort drakliknande djur, det finns 9 stycken olika arter) så har spelarnas rollpersoner nog som jag ser det mycket goda chanser. Pseudodrakarna är i och för sig ganska tuffa men så hade ju också dina spelare en hel arsenal.

Med en högre drake är dock desto värre. Deras fjäll är hårdare än en riddares plåtrustning, deras eldkvast gör jäkelmycket i skada (enligt grundboken Ob5T6 Trauma och Ob2T6 Smärta per träffområde vilket innebär otroliga Ob35T6 i Trauma och Ob14T6 i Smärta om hela kroppen träffas och med stor sannolikhet antänds den sedan också...), deras färdighetschanser är långt ovan alla utom de allra främsta av människornas släkte.

Talar vi mortuachdrake så talar vi om ett av de värsta monstrum som man kan stöta på i en fight. Stenhårt fjäll, fruktansvärda klor och en otrolig styrka och inte minst de fruktansvärda eldkvasten som den ofta kan göra bruk av med stor precision. Räkna med att draken har såpass höga färdightesvärden att den kan utföra flera handlingar per runda utan några större problem. Dessutom, vad har egentligen rollpersonerna tänkt att hitta på medan den gör "fly by shotings" på en 30-40 meters avstånd och dränker dem i förintande eld eller destruktiv magi?

Snackar vi lumiandrake så kan spelarna räkna med en massa elak magi av en magnitud som de med all säkerhet aldrig tidigare har skådat (och de förmodligen aldrig kommer att skåda igen!). Magin kan dock lika gärna användas defensivt. Skulle de hetta till så kan de kanske helt sonika få för sig att teleportera iväg sig eller nått annat dylikt.

2: är drakar intelligenta?
2. I pseudodrakars fall - ja för att vara obesjälade djur är de ofta väldigt intelligenta eller snarare så skulle man kunna säga att de har mycket utvecklade instinkter. En grupp heavé är exempelvis bland det farligaste rovdjur man kan stöta på i vildmarken om de känner sig hotade eller möjligtvis om de är helt utsvultna (då de ofta vet bättre än att anfalla människor).

I mortuachdrakarnas fall är de i regel smartare och listigare än alla utan de allra smartaste av människor. Deras nackdel är dock att de är stolta och högfärdiga och ibland faktiskt kan tänka sig att ge sina motståndare en "fair fight" ungefär på samma sätt som katten brukar leka med råttan...

I lumians fall är de smarta nog att i regel inte bli överfallna. Har man bara sin boning dold eller på ett mycket otillgängligt ställe, som exempelvis på toppen av ett mycket brant berg, så brukar man inte få några störande besökare. Skulle folk ändå visa sig envisa så kan de göra bruk av sin otroliga intelligens som vanligtivs är mer än vad en människa någonsin kan drömma om.

3: vad kommer det att ge spelarna om dom dödar den, ni vet drakfjäll eller liknande?
3. En massa XP och då går man ju upp i level och...nä, skämt åsido. En pseudodrake ger inget mer än dess döda kropp (som man iofs kan använda till både det ena och det andra)
Vissa mortuach utvecklar ett slags ha begär och samlar därför på sig en del rikedommar som de vaktar girigt (speciellt de som antingen är relativt unga eller som inte verkar han något annat "vettigt" för sig). En sådan skatt kan vara rätt tilltagen om draken haft några år på sig.
Lumian känner ingen sådan dragning till rikedommar men kan se dem som användbara resurser för att gynna deras planer. Till skillnad från mortuach som gärna vill ha rikedomarna så nära så möjligt så ser de ofta till att de är väl gömda (och i lumiantermer så innebär det jävulskt svåra att hitta). Så vad gäller skatten så beror det helt enkelt på vilken sorts drake de ämnar ge sig på.

Vad gäller drakfjäll så är det ett riktigt schysst rustningsalternativ (bättre än plåtrustning men likväl lättare) men personen som bär den kan räkna med att antingen bli rånad (de är som sagt värda en HEL del) eller drabbas av andra drakars förakt vilket nog innebär chanserna för en trygg pension minskar dramatiskt...

Kommer dom att ha en chans?
Yepp, om de är riktigt listiga och förberder sig väl så har de faktiskt en procentuell chans även om den ändå är naggande liten. Drakar går dock uppenbarligen att döda (fråga de där svartklädda nissarna som kallar sig för "dräpare" - det vet). Konsten är bara att veta hur, att känna drakens svagheter och att utnyttja dessa. Samt inte minst ha all den dyra utrustning som krävs tillsammans med det väldrillade manskapet att nyttja den.
Även om draken i regel är smart nog att räkna ut att någon tänker angripa dess "svaghet" ( i sin egen åsyn har de inga svagheter) så är de oftast för stolta för att inte möta utmaningen, åtminstone vad det gäller mortuach.

Problemet är nog att dina spelares rollpersoner knappast känner till särskilt många av drakarnas svagheter. (O?)lyckligtvis så finns det dock en förträfflig uppsättning böcker präntade av dräparna kallade "De svarta banden" som i detalj beskriver konsten. Låt rollpersonerna komma över ett ex. av dessa så har de dramatiskt ökat sina chanser från "med all säkerhet vidstekta och stendöda" till "måtte gudarna vara med dem och hoppas de har dyra livförsäkringar".

Slutligen så måste jag påpeka att samtliga av svaren ovan finner du i mer utvecklad form i den kommande boken om drakar, exempelvis finns det ett stycke som heter "Hur man dräper en drake" som erbjuder en effektiv om ändock kostsam bunta av lösningar. Likaså drakens eldkvast och alla andra av drakarnas speciella förmågor och egenskaper beskrivs i detalj. Det finns även ett stycke som behandlar vad du kan använda en död drakes kropp till eller hur en drakboning ser ut.
Så om du kan få dem att vänta ett par månader till med sina drakdräparplaner (så att du hinner lägga vantarna på boken först) så kan det nog vara värt det. Speciellt om du vill ha en riktigt härligt draklig upplevelse...

Ljusetsriddare - som efter att endast ha sovit 2 timmar i natt börjar känna sig rätt trött...
 

BraidsMamma

Veteran
Joined
19 Aug 2003
Messages
171
Location
Tumba
Re: Det luktar rostad äventyrare MEN...

Yepp, om de är riktigt listiga och förberder sig väl så kan det faktiskt det. Drakar går uppenbarligen att döda (fråga de där svartklädda nissarna som kallar sig för "dräpare" - det vet).
Jag ser verkligen fram emot att se hur drakboken kommer att kunna kombinera de halvgudar drakarna tycks vara (speciellt då Lumian) men de flummiga flygande bussarna som de är i Drakväktartrilogin.

Jakob - som inte gillar de böckerna.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
De hemliga drakdräparteknikerna

Jag ser verkligen fram emot att se hur drakboken kommer att kunna kombinera de halvgudar drakarna tycks vara (speciellt då Lumian) men de flummiga flygande bussarna som de är i Drakväktartrilogin.
Svaret på det hela är ett par mindre detaljer, men ändock mycket viktiga detaljer, i dräparnas drakdräparteknik som inte nämns i böckerna men som ändå skulle kunna nyttjas utan att de stör handligen som den återges i böckerna. Men vad det är för hemligheter dräparna ännu bär på, vad gäller deras drakdräparteknik, får du givetvis se i den kommande boken... :gremwink:
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
"Dungeons And Dragons"-fasoner!

Jag kan minnas tiden då min spelgrupp lirade D&D 3E; då var det inte särskilt svårt att ensam smiska en röd drake, bara man hade tillräckligt mycket magiska föremål och var sisådär lvl 16-18.

Jag tycker att de ämlans amerikanerna lyckats ta en (i min mening) jäkligt häftig mytologisk varelse och gjort den till en jakttrofé, och bara för det har resten av alla speltillverkare (som sysslar med 'vanlig' fantasy) fått för sig att de måste göra samma sak.

Varför skall man döda en drake? Varför skall man som speltillverkare främja att folk dödar sådana? Jag tycker i och för sig att NeoGames gjort helt rätt i att göra drakarna såpass duktiga att man inte bara klampar in och dräper tre-fyra stycken hur som helst, men den där jakttrofé-känslan infinner sig lite fortfarande, särskilt när man (som jag förstod det) skall få tips till hur man går tillväga i boken "Drakar".


Mitt tips till dig som spelledare: Om rollsperonerna uppenbarligen influerats så mycket av D&D, överraska dem, och säg något i stil med:

"Ni ser en enorm bevingad skugga svepa över marken några hundra meter upp. När ni vänder blicken till skyn ser ni en fantastisk silhuett av en enorm reptilliknande varelse. Ni hör ett fruktansvärt dån mullra genom luften, och himlen blir plötsligt flammande röd. Ni känner en tryckvåg slå emot era ansikten, följt av en fruktansvärd brännande smärta. Era kroppar förtärs av en fruktansvärd eld.

Grattis, ni dog - era dumjävlar!"

För i min mening, så är en drake inte något man dödar, den är en mystisk varelse, som man sällan (eller helst aldrig) ser, och som man - när man har den otroliga turen att lyckas se en - står och förundras över.
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Re: "Dungeons And Dragons"-fasoner!

" Jag tycker att de ämlans amerikanerna lyckats ta en (i min mening) jäkligt häftig mytologisk varelse och gjort den till en jakttrofé, och bara för det har resten av alla speltillverkare (som sysslar med 'vanlig' fantasy) fått för sig att de måste göra samma sak. "

Men den mytologiska varelsen känd som drakar är inte oövervinlig... visst är den farlig men den har inte fjäll som är starkare än stål och en eld som kan förinta hela städer...
dessutom har dom en tendens att bli dödade, om jag inte minns fel så i någon saga från vikingatiden dödar en kille en drake genom att lägga sig i en grop och stiga ett svärd i draken då den ringlar förbi honom. skulle vilja säga att den är lättare att döda en en drake i D&D men jag vet inte (kan inte D&D bra alls).
Den svenska folktrons drakar är ännu lättare att ha ihjäl, dom sköt man bara ihjäl med ett skott från ett säkert avstånd. ja jag vet att gevär inte finns i mundana men om den dör av ett skott borde det inte vara så överdrivet svårt att ha ihjäl den.
Nej extremt mäktiga, oövervinliga halvgudsdrakar som i hemlighet styr hela världen är något som kom med high fantasy rollspelen, så dom mytologiska drakarna är dödade sen länge.

Sen kan man ställa frågan så här: Varför är drakarna så mäktiga? Varför är deras fjäll starkare än stål? varför har en varelse vars fysiska egenskaper gör den så totalt överlägsen allt som finns i mundana utvecklats att bli överlägset bäst i magi.

" Varför skall man döda en drake? "

Kanske för att dom är jättelika monster som när dom är så enormt mäktiga är ett konstant hot mot landets säkerhet? Jag som härskare skulle betala bra mot den som kunde få bort draken från mitt land. Sen kanske man vill bli en hjälte? borde många äventyrares dröm, herr Ivan sägs ha dödat en drake.

Nej jag tycker att man ska få försöka döda drakar och man ska kunna döda dom. Jag gillar iof. folktro mer än fatnasy å sagor så det skulle kunna bero på det.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
WotC har tydligen publicerat en serie artiklar om olika drakar i Forgotten Realms som de nu gradvis börjat lägga ut på sin hemsida. Länk. Grundegenskaper och andra siffervärden är förstås inte helt användbara men varje drake beskrivs tämligen ingående. Jag tycker personligen att artiklarna säkert kan användas till Eon också med vissa modifikationer. De visar om inte annat att drakar kommer i alla former och storlekar.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Intessant länk!

Tur att jag inte såg den innan jag skrev kapitlet om kända drakar i drakboken - hade nog varit alldeles för lätt att låta sig inspireras... :gremcrazy:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Spelarfasoner

En drake i D&D kan vara allt från liten till gigantisk. En gigantisk, urgammal drake sopar banan med en level 16-18 gubbe. Om man kör enligt reglerna och använder drakens alla förmågor. Det finns väl en chans att en level 16-18 gubbe skulle klara en yngre variant av röd drake, men å andra sidan är level 16-18 hyfsat hög level och den som är det är ju en hjälte väl i nivå med Sigurd Fafnersbane.

Sen hållar jag med dig om hur drakar ska beskrivas och användas. Trollkarlen från Övärlden har bäst drakar tycker jag.

M.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Re: "Dungeons And Dragons"-fasoner!

Varför skall man döda en drake? Varför skall man som speltillverkare främja att folk dödar sådana? Jag tycker i och för sig att NeoGames gjort helt rätt i att göra drakarna såpass duktiga att man inte bara klampar in och dräper tre-fyra stycken hur som helst, men den där jakttrofé-känslan infinner sig lite fortfarande, särskilt när man (som jag förstod det) skall få tips till hur man går tillväga i boken "Drakar".
Äsch. Den delen är mer en förklaring på hur dräparna kan lyckas med jobbet. Och av den anledningen så är stycket motiverat.

// avatarex, har redan läst 'et
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Om det förmodade drakdräparkonceptet

Varför skall man döda en drake?
Den vanligaste anledningen är nog för att den på något vis framstår som ett hot eller hinder. För att ta "dräparna" som exempel så tror de att drakarna med sina drakväktare utgör en styggelse som förargat gudarna. Genom att dräpa styggelsen så tror de sig kunna vinna gudarnas förlåtelse. Länsherren vars byar bränns är ett annat gott exempel på potentiell odergivare till dräpandet av en drake.

Varför skall man som speltillverkare främja att folk dödar sådana? Jag tycker i och för sig att NeoGames gjort helt rätt i att göra drakarna såpass duktiga att man inte bara klampar in och dräper tre-fyra stycken hur som helst, men den där jakttrofé-känslan infinner sig lite fortfarande, särskilt när man (som jag förstod det) skall få tips till hur man går tillväga i boken "Drakar".
Drakarboken är på inget sätt tänkt som en "handbok för drakdräparen" tvärtom så tror jag att spelledaren som läst den inser (såvidare han inte har noll koll på reglerna) att en drake är en i princip omöjlig motståndare för något mindre än en armé, och även dessa finner problem utan en arsenal av kastmaskiner och/eller andra bevingade enheter (draken kan ju som sagt genom att flyga enkelt hålla sig på säkert avstånd).

Däremot så är frågan om hur man faktiskt dräper dem något som dryftas ofta (inte minst här på forumet) varvid boken naturligtvis bör ge svar på den saken. Dessutom har neogames gett ut triologin om drakväktarna och dräparna där det dräps en del drakar. Detta spär ju naturligtvis på undran hur fasiken det kan vara möjligt ytterligare.

Dräpandet av draken är ett klassiskt tema och således är det väl inte så konstigt om många spelare låtit sig inspireras av detta. Drakarboken är dock ett försök från min och neogames sida att göra drakarna till något mer än ännu ett monster för rollpersonerna att hacka ihjäl. Se den istället som en bok om drakarnas kultur (i stil med Alver, Dvärgar och Tiraker böckerna).

För i min mening, så är en drake inte något man dödar, den är en mystisk varelse, som man sällan (eller helst aldrig) ser, och som man - när man har den otroliga turen att lyckas se en - står och förundras över.
Håller med dig fullständigt i detta. Problemet är bara att det är långt ifrån alla som tycker så, det är liksom inte en slump att Vapenmästaren är en av neogames bäst säljande böcker. Varför? Jo, vapen och strid säljer helt enkelt. Således blir det lite av en skyldighet att för alla de konsumenter som bara väntar på möjligheten att hacka ihjäl en drake, att också ge dem möjligheterna, även om de som sagt må vara små, att göra så. Om folk finner förnöjelse i detta så är det i min mening helt OK, spelarna väljer ju givetvis själv vad de vill använda boken till och rollspel handlar ju trots allt främst om att ha roligt och om det hela genomförs på ett välbeskrivet sätt så kan det ju faktiskt vara underhållande (se böcker som Bilbo för ett exempel på detta). Sen att jag inte beskrivit drakarna alls utifrån perspektiv som dräparoffer, det är en helt annan sak...

Ljusetsriddare - som vill minnas att han i drakbokens första kapitel ger ett flertal tips på hur man kan använda en drake utan att spelarna måste hacka ihjäl denna eller att denna hackar ihjäl dem.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Intessant länk!

Intresserad av lite mer inspiration? Här finns boken Dragons of Earthdawn som gratis PDF (på engelska). Boken släpptes aldrig av FASA (som producerade Earthdawn) men är alltså "officiellt" material.

Earthdawn hade, liksom Eon, drakar mer likt halvgudar än monster. De styrde och ställde med långsiktiga planer, nästan alltid i bakgrunden. Dessutom mindes de och hade överlevt "the Horrors", Earthdawns motsvarighet till Mörkret i Eon.


/Rax, tipsar
 
Top