Nekromanti Drakar

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Några frågor om de drakar som lever i Mundana och vad ni anser rätt...

Magisk syn? Värmesyn? Normal syn?
Bara element-aspekterna eller alla aspekter?
Hur många aspekter?
Ett eller två par vingar? (Olika mellan Lumian och Mortuach?)
Olika karaktärsdrag då det gäller Lumian och Mortuach?
Färger på de båda raserna?
Befinner sig helst i Berg eller Skogs-områden? Vatten kanske?

Något annat som jag glömt?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Öh.. allt eller inget? Eller lite av varje?

Det är olika från Drake till Drake skulle jag tro. De är indivder, inte djur. Glöm raskategoriseringar som i DoD's "Drakar" (som visserligen är en utmärkt modul... till DoD4, inte Eon).

/Joel - levererar sitt eget synsätt.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Men det måste finnas något som skiljer Lumian och Mortuach, är inte den ena rasen aggresivare en den andra?? Sen så är djur olika individer oxå.... hundar ex är väldigt olika från hund till hund (Hundar och eons drakar är väldigt olika men ändå :gremwink:).

Ps. Tänkt på att en vanlig människa aldrig skulle kunna rucka på en Drake med våld .Ds
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Ett par vingar räcker gott och väl, det andra skulle se dumt ut... Färger... tror jag beror lite på miljön...

Grön: Skog.
Svart/Grå: Berg.
Blå: Vatten.
Röd: Vulkaner...

Vissa Drakar kanske kan ha olika aspekter beroende på vart dom bor eller återfinns?
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Herr Verurakh, regeringens talman i Consaber är en rödfärgad, relativt smal och liten lumiandrake.

Själv tro jag att Mortuachdrakar är betydligt större än Lumian, och även mer.. traditionelt drakliknande. De bör nog också ha mer kamouflageliknande färger, och betydligt mörkare.
En lumian har nog ljusare färger, fortfarande naturliga dock, kanske som höstlöv eller dyl. De är också längre och smalare.


Annars kommer ju Drakar modulen om inte allt för länge.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Om du skulle råka komma över Codex nr 1 så finns en artikel om drakarna, med beskrivning inklusive färgteckning av några av de mest kända drakarna, var de håller till osv.

Mvh / Phelan
 

General

Veteran
Joined
26 Aug 2002
Messages
88
Location
Mölnlycke ....(GBG)
Det där med värmesyn och sånt där trams kanske man borde anpassa till hur erfarna rp:arna är som ska slåss mot drakarna. för jag menar e de nåra "n00bs" som slåss och typ alla har SYN 5-9 eller nåt, och har glasögon och inga facklor i det jättemörka berget som de går in i där draken lurar..... "hämtar andan"..... då e de ju kört á la arnold...


Hoppas du fick min åsikt av vad som borde göras...
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Drakar, the Jade Way....

Ah! Nu drog du upp mitt favoritämne (alla kategorier...) :gremgrin:

hm.. som sagt. så kommer ju modulen Drakar i framtiden (inte alltför länge, hoppas vi...), där alla dessa frågor besvaras (eller?).

sen artikeln i Codex 1 (första, urprungsnumret, Codex Urmoder) var ju väldigt informativ... och den har jag baserat min högst personliga syn på hur det står till.

och här kommer den! (min egen vinkling på det hela, tolkat utifrån tillgängliga fakta)

kan tänka mig att drakar har vanlig syn, men en fruktansvärt bra sådan. de har säkert andeförnimmelse också, skulle inte bli ett dugg förvånad. när det gäller drakar kan man aldrig vara nog försiktig! :gremwink:

vilka aspekter en drake kan beror nog från individ till individ. de kan dock säkert lära sig allihop (kanske inte samtidigt... eller jo föresten). i mitt huvud är det dessutom lumian som är hejare på magi, mortuach har slagit mig som lite mer "våld-löser-alla-problem". men undantagen bekräftar alla regler. he.

Mundanas drakar har i mitt huvud bara två vingar. iaf lumian och mortuach. de har stora läderartade vingar med äckligt rejäla vingspann och membran... tänk på att vingarna ska kunna lyfta draken som inte sällan är Väldans stor...

lumian har jag för mig (om jag minns artikeln rätt) var slankare än mortuach som vöerlag var mer, eh, "krigiska" till både läggning och utseende. typ. hm. kanske har förvanskat det hela i minnet. aja. det är så Jag ser på saken. :gremcool:

drakarna kan leva lite varstans. vartän de känner för det. och färgteckningen är ganska individuell och varierar kraftigt... tror dock inte att en del "ovanliga" färgkombinationer förekommer... vi lär nog inte se en mortuach som är svagt pastellrosa med skrikgröna ränder från ryggtaggarna..... fast det kanske bara är jag....

uj... diggar drakar.... :gremgrin:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
I en artikeln på Boningen beskrev jag ett gäng av mina egna och Neogames officiella drakar. Av den borde en hel del saker framgå. Mundanas drakars utseenden är följaktligen helt individuella, och har inget med deras livsmiljö att göra. Khakhra är texblåsvart i färgen, och ligger mest och möglar (och antastar noviser) i en thalaskisk akademi. Flera saknar också vingar helt. Jag kan mycket väl tänka mig drakar med två par vingar, befjädrade vingar, drakar utan fjäll, drakormar, allt - så pass varierande är drakarna i Mundana. Eftersom de använder vingarna till att rida på magiströmmarna, därav deras flygförmåga, kan somliga rentav kompensera för detta med magi. Den ormliknande,vinglösa lumiandraken Syantecaran glider graciöst fram genom luften rätt obehindrat, medan den mer typiska mortuachdraken Khata inte tycks kunna flyga alls - eller så väljer hon helt enkelt att inte göra det.

Drakar har 'vanlig' syn, men ser perfekt i mörker. Deras i övrigt otroligt skarpa sinnen och naturliga Andeförnimmelse-attribut gör att mycket lite, om något, undgår dem ändå. Deras flätalstring ger dem framförallt en fantastisk förmåga (fyrdubbla antalet filament) att alstra elementaraspekter, men inget hindrar dem ju från att transformera, eller använda andra aspekter ändå. Lumian tycks besitta närmast obegränsad magisk förmåga, men om detta gäller också för mortuach, eller deras kraft är mer begränsad (nåja) återstår att utforska.

- Ymir, drakvän
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Kort, gott och underfundigt

Magisk syn? Värmesyn? Normal syn?
Yepp, yepp och yepp samt eventuellt yepp

Bara element-aspekterna eller alla aspekter?
Så många som de anser sig behöva och som de orkat/har haft tid och möjlighet att lära sig

Hur många aspekter?
Så många som de anser sig behöva och som de orkat/har haft tid och möjlighet att lära sig

Ett eller två par vingar? (Olika mellan Lumian och Mortuach?)
I regel ett par - samma för båda

Olika karaktärsdrag då det gäller Lumian och Mortuach?
Lumian - Kontroll är att veta, makt är det som inte syns, varför förgöra det som du kan kontrollera?

Mortuach - Kontroll är känna, makt är det som syns, varför kontrollera det som du kan förgöra?

Färger på de båda raserna?
Det varierar då de alla har olika smak...

Befinner sig helst i Berg eller Skogs-områden? Vatten kanske?
Det varierar och beror på :
1. Om det finns någon ledig bostadsrätt
2. Hyran inte är för hög
3. Om det är nära till jobbet och butiken
4. Grannsämjan

Ljusetsriddare - som sitter och knappar på den kommande Drakarmodulen
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Jag läste det där på boningen...
Jag hade inte alls föreställt mig drakarna på det sättet?
Jag förstår inte riktigt...

En drake som snackar med människorna och är medlem i en Magiakademi?!
En drake ´som röker pipa och är gubbsjuk?

Öh... Lite besviken...
Jag kan inte riktigt se hur allt stämmer överrens...¨

Och den här Sir Verduhrakh, fånigt...
Talman i en regentförsamling?? Öh...

Så människor är inte rädd för drakar?
De blir polare med dem och har dem som rådgivare
och lärare...

Och en fråga, vart går den här Khakra när han ska köpa tobak?
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Re: Drakar, the Jade Way....

Jaha... Men det var inte riktigt det jag ville veta...
Jag undrar hur drakarna kan fungera tillsammans med människorna i samma samhälle...
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Hehe..

" Det varierar och beror på :
1. Om det finns någon ledig bostadsrätt
2. Hyran inte är för hög
3. Om det är nära till jobbet och butiken
4. Grannsämjan
"

Det där är äkta Neogames humor :gremsmile: :gremwink:
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Hehe..

Hur skiljer man falsk Neogames humor från äkta?? :gremwink:



Midar gillar inte att det åskar.
 
Top