Nekromanti Drakar

Roki Gorim

Veteran
Joined
28 Sep 2001
Messages
83
Location
Örebro, Sverige
Jo jag undrar vad ett normalt värde ligger på för en drake?

Jag skulle vilja ta med någon drake i mitt äventyr, Så eftersom inte modulen "Drakar" har kommit ännu så tänkte jag fråga här vad jag ska sätta för värden?

Mvh. Roki GorimRenk Ghor

Urghhh Says Roki The dwarf
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag skulle vilja ta med någon drake i mitt äventyr, Så eftersom inte modulen "Drakar" har kommit ännu så tänkte jag fråga här vad jag ska sätta för värden?"

Ungefär samma värden som en normal modern attackhelikopter skulle få.

Betänk, en drake är ungefär stor som en attackhelikopter, ungefär lika bepansrad, lika snabb, har lika känsliga sinnen som gör att den kan upptäcka en musfjärt på några kilometers håll nattetid, och vapen nog för att slita en stridsvagn i småbitar och smälta en pansarbandvagn.

Tänk dig nu hur stor chans en riddare med lans och svärd har mot ett sådant vidunder.

Kort sagt, du behöver inga värden. Om spelarna är så puckade att de anfaller draken kan du demonstrera vad som händer med rollpersonerna genom att elda upp rollformulären.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,043
Location
Göteborg
Personligen tycker jag att det är tufft med drakar som inte ska dödas utan spelar en viktigt roll i äventyret. De måste mutas(dyrt)med någon tjänst eller dylikt. Att ens tänka på en drake som enbart är med för att dö är hädelse. Om du nu tänk häda så skit i värden, rulla några tärningar och tugga sedan i dig rollformulären.



Vår grupps hemsida:
www.spelaroll.net/naug
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
Leopard 3:a vs. Muterad skogsödla

Tja, riktigt så illa var det väl inte jag hade täknte det.
Men tråden fick mig att tänka på en rätt intressant grej, som jag inte kan komma ihåg finns med i några regler jag någonsinn sett.

Att bråka på liv och död med ett djur är minsann inte lätt, skulle jag bedömma det.
Hur kan man påvisa det genom regler? Bör man göra det?
Vad jag minns så är de flesta djur på pappret rätt harmlösa. Vad jag är ute efter är regeln som visar vad som händer om du verkligen skulle börja bråka med en brunbjörn och inte råkar vara Mors lilla Olle. Eller hur det går när du skall ta katten i svansen och köra med ett lejon?

Dur beter sig lite annorlunda i strid jämfört med människor.

Nåja, nu var väl det inte de harmlösaste djuren jag kunde hitta på, men ni fattar säkert.

-roblin-
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Re: Leopard 3:a vs. Muterad skogsödla

Jag gjorde på så sätt att när rollpersonerna mötte (i detta fall) en krokodil så drog djuret ner en av rollpersonerna på marken, eftersom detta är krokodilens naturliga läge så får krokodilen 'överläge' gentemot VINIT slaget... det kändes rätt...

Men också kan man väl säga att djur får automatiskt 'Raserianfall' då dess slåss, de kampas ju rent instinktivt(?) och för sin överlevnad därav raserianfall medans människor (och liknande) försöker slå sin fiende med taktik.

Eller?

/Martin
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
Arga djur

Ja, raserianfall är inte dumt.
Jag kan riktigt se den stackars rp:n brottas med krokodilen =)

Djur slåss som du säger för sitt liv, det gör att motståndaren får svårt att avgöra vad djurets nästa drag blir. Kanske mycket beroende på att djuret antagligen både biter och klöser samtidigt och så vidare.

Jag har ingen aning, men det känns som de är mycket, vad skall man säga, effektiva?


-roblin-
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Bara en liten fråga...[OT]

Har drakarna något intresse i att se det Coloniska imperiet återupstå med "Den gamla tron" som statsreligion. Jamenar drakarna skulle bli betraktade som gudar, vad mer kan de begära?

Jag är sugen på en kampanj i Consaber med lite mer medeltid och mycket mindre fantasy...Alltså mindre Gandalf och mer Merlin :)

//Jonas
 

Roki Gorim

Veteran
Joined
28 Sep 2001
Messages
83
Location
Örebro, Sverige
Jo det är i det syftet som du säger som jag hade tänkt att använda draken till, Men värdena skulle jag gärna vilja ha i fall om gruppen är så pass dumma och attackerar draken.

Mvh. Roki Gorim Renk Ghor

Urghhh Says Roki The dwarf
 

Roki Gorim

Veteran
Joined
28 Sep 2001
Messages
83
Location
Örebro, Sverige
Jo det är sant *hehe* men mitt syfte till att ha värden var just för att kunna veta hur pass stark en drake egentligen är om gruppen är så pass dumma att attackera den!

Tack för ditt svar då vet jag hur pass mäktig en drake är!!

Mvh. Roki Gorim Renk Ghor

Urghhh Says Roki The dwarf
 
G

Guest

Guest
:Cþ

"Djur slåss som du säger för sitt liv, det gör att motståndaren får svårt att avgöra vad djurets nästa drag blir."

öh. va?
 
G

Guest

Guest
:Cþ

huurm. det finns värden under någon identisk funktion på forumet... men du kan göra typ så här: letta up et stort djur(typ elefant) kolla hur mycket större(mindre) din drake är. ta drakens storlek genom varelsens storlek. ggr varelsens STY och TÅL med den summa du fick fram från storleks divisionen. ggr med plusminus25% eller nått :C) och så har du ett någotsånär bra värde. RÖR kan du i princip bara välja det behöver juh inte vara sådär onormalt högt. PER... tja. PSY, är la någon t6 högre än människornas. men det kan du nog åxå välja. SYN/HÖR/AND är åxå ganska stora välj något själv.
eller så kan du göra så här: kolla hur många hästkrafter en hindhelikopter har jämför med hur många en människa har(typ en) gångra det sedan med 3t6 så har du styrka. TÅL. tja kolla hur långt en hind kan åka och jämför det med en männsika(tänk på hur mycket dom bär åxå). använd helst en svensson i din beräkningar.
å just det ja! du har världen på drakarnas eld i skadekapitlet...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Bara en liten fråga...[OT]

"Har drakarna något intresse i att se det Coloniska imperiet återupstå med "Den gamla tron" som statsreligion. Jamenar drakarna skulle bli betraktade som gudar, vad mer kan de begära?"

En hel del faktiskt. De har andra planer, andra mål och andra farhågor, och att bli betraktade som gudar kan på sin höjd och eventuellt vara ett praktiskt verktyg på vägen till ett högre mål. Men bara eventuellt, och det finns andra praktiska verktyg som de håller på att kultivera, som ger samma eller bättre resultat. Dessutom har tiden aldrig varit mogen för ett sådant radikalt steg, och nu börjar det bli för sent.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Arga djur

Djur slåss som du säger för sitt liv, det gör att motståndaren får svårt att avgöra vad djurets nästa drag blir.

Ehm, och en stackare som då angrips av ett vildsint djur som slåss för sitt liv, vad skall då denne slåss för? Sin faster?
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
Re: Arga djur


"..angrips av ett vildsint djur som slåss för sitt liv, vad skall då denne slåss för? Sin faster? "


Med den instinken kommer han inte långt =)... Nee.. men vad jag menar är att djur i allmänhet kanske har en mer finslipad form av aggressivitet i både försvar och anfall?

Nu höll jag på att säga att djuren har mer vana, men det var nog bara ljug, jag tror det är instinkter som gör att de blir farligare. Kanske?
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
Re: Arga djur

Jepp, visst har vi det!

Men är den lika skarp som hos ett djur?
Har en människa som handlar instinktivt samma "killer instinct"?

Jag har inget svar utan letar.

Orsaken till nyfikenheten är ett program jag såg på TV här för några dagar sedan. Man fick se en leopard käka en apa, eller vad det nu var. Då tänkte jag att om det hade varit en människa hade hon nog haft ungefär lika stor överlevnadschans som en snöboll hemma hos hin håle.

har vi några zoologer här? =)
 
Top