DoD Drakar och demoner Trudvang

Angelus

Veteran
Joined
14 Oct 2023
Messages
15
Insåg när jag spelledde igår att jag inte hade en aning om vilken färdighet som skall användas när rollpersonerna ska rulla för uppmärksamhet om de märker detaljer eller saker som sker i deras närhet. Jag lät dem rulla på lönndom, men är det någon som kan bekräfta det eller vet vad som skall nyttjas?
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Lönndom brukar vara den gängse färdigheten att använda för finna dolda ting* / uppmärksamhet. Man jag skulle säga att man kan/borde kunna använda andra färdigheter beroende på situation. Exempelvis hitta spår&fällor i naturen verkar täckas av Vildmarksvana.

Det fanns en gratis pdf för DoDT som introducerade nya Karaktärsdrag varav ett var Percepetion. Vilket gör att slag för uppmärksamhet borde kunna hanteras som ett situationsslag för Perception (omodifierat värde på 10) om ingen färdighet passar in på situationen.

*Såg i Trudvangs Hjältar att Finna Dolda Ting är en fördjupning till just Lönndom.
 

Nidvisa

Veteran
Joined
6 Dec 2019
Messages
36
Lönndom brukar vara den gängse färdigheten att använda för finna dolda ting* / uppmärksamhet. Man jag skulle säga att man kan/borde kunna använda andra färdigheter beroende på situation. Exempelvis hitta spår&fällor i naturen verkar täckas av Vildmarksvana.

Det fanns en gratis pdf för DoDT som introducerade nya Karaktärsdrag varav ett var Percepetion. Vilket gör att slag för uppmärksamhet borde kunna hanteras som ett situationsslag för Perception (omodifierat värde på 10) om ingen färdighet passar in på situationen.

*Såg i Trudvangs Hjältar att Finna Dolda Ting är en fördjupning till just Lönndom.
Har du den pdf:en eller vet var den finns? Jag har haft samma problem som TS och ska börja spelleda om 2 veckor för första gången på år.
 

Svartalfen

Veteran
Joined
19 Sep 2012
Messages
25
Location
stockholm
jo en del karaktärsdrag kanske inte funkar så jättebra på en Rollperson (typ skräck) men funkar bra på monster å fiender men de flesta bör funka bra. SL bör läsa igenom den själv först å bestämma om det är något han inte vill ha på RP
 

Nidvisa

Veteran
Joined
6 Dec 2019
Messages
36
Har du några fler pdf:er? Jag har "mittländare/stromländare/halvtroll som rollperson". Finns det någon liknande pdf för alfer?
 

Svartalfen

Veteran
Joined
19 Sep 2012
Messages
25
Location
stockholm
kommer inte ihåg exakt men prova google på saker

vet at det finns

trollkarl som rollpersson
extrakt (örter å dylikt)
Finns nån namnlista som jag ej kommer ihåg vad den heter altså förslag på namn till karaktärer
även namn till byar
och flera äventyr
 

Angelus

Veteran
Joined
14 Oct 2023
Messages
15
Ja jag har letat som en galning efter fler örter, växter, gifter etc
Det är väldigt sparsamt utbud i regelböckerna måste jag säga
 

Nidvisa

Veteran
Joined
6 Dec 2019
Messages
36
Det jag har hittat är:
Växter och extrakt
Drycker intrudvang
Hantverksregler
Namnlista
Fler exceptionella karaktärsdrag
Utgard: grupper i trudvang
Belöningar
Besvärjaren
Tronlands sköldväktare

Fanzine:
Utgard 1-5
Hlogr

Uppdrag/sagor;
Volupsa
I spindelns nät
Etterdrevet
fjälldåd
Fångar i lindormens näste
Morret
Ödesproftetionerna (stenhjarta, mardröm och drakskugga)
Trollnatt
Tjuven
Snönatt

Edit: sen hade jag mittländare/stormländare/halvtroll som rollperson sen tidigare
 

Nidvisa

Veteran
Joined
6 Dec 2019
Messages
36
Lite blandat... Både specifika saker men också drakar och demoner trudvang. Bara trudvang. Extramaterial trudvang. Fanzine trudvang och dyl 🙂

Om någon som läser detta sitter på något mer så säg till så har vi grym rar fil
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Insåg när jag spelledde igår att jag inte hade en aning om vilken färdighet som skall användas när rollpersonerna ska rulla för uppmärksamhet om de märker detaljer eller saker som sker i deras närhet. Jag lät dem rulla på lönndom, men är det någon som kan bekräfta det eller vet vad som skall nyttjas?
Om det inte finns någon färdighet, använd grundegenskaperna. Perception i detta fall.
 

Angelus

Veteran
Joined
14 Oct 2023
Messages
15
Om det inte finns någon färdighet, använd grundegenskaperna. Perception i detta fall.
Vi kör inte den versionen som har perception. Utan det är den utan rena attribut. Utan man har bara 2 exceptionella karaktärsdrag och ett negativt.
 

Angelus

Veteran
Joined
14 Oct 2023
Messages
15
Lite blandat... Både specifika saker men också drakar och demoner trudvang. Bara trudvang. Extramaterial trudvang. Fanzine trudvang och dyl 🙂

Om någon som läser detta sitter på något mer så säg till så har vi grym rar fil
Så hur får man tillgång till den rarfilen?
 
Top