Nekromanti Drakar och demoner - Trudvang

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Hej!

Nu när vår EON kampanj börjar nå sitt slut tänkte gruppen börja spela DoD trudvang, den nyaste utgåvan. Nu är det så att vi bara har ett par av regelböckerna. Däremot har vi väldigt många äldre Drakar och demoner, så som gamla expert och 91 editionen. Mina frågor är:

Var kan man hitta/köpa trudvang böckerna och kan man använda dessa äldre editioner och göra någon enkel konvertering?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
DoD: Trudvang är inte den senaste utgåvan. Det är DoD Online. Men men.

Det ni behöver för att spela är Trudvangs Hjältar och Trudvangs Stigar, spelar- respektive spelledarboken ur DoD:T-boxen. Trudvangs äventyrare är en påbyggnads-spelarbok utan viktiga eller knappt intressanta regler (däremot är fluffet helt okej). Allt annat är världsböcker och äventyr, som naturligtvis inte är särskilt fulla med regler.

Konvertering mellan produkter av Riotminds olika versioner av DoD är rätt enkelt. Ofta kan man jämföra. Logedraken i Jorges är så och den i Trudvang är så, då borde Frostdraken i Jorges bli ungefär så i Trudvang.

DoD:T är dock ett hyfsat stort avsteg från tidigare utgåvor av DoD, så 91-produkter kan vara lite knepigt att använda tror jag. Då är det bättre att spela DoD6:R, som ligger närmare »ur-DoD«.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Möller said:
DoD: Trudvang är inte den senaste utgåvan. Det är DoD Online. Men men.

Det ni behöver för att spela är Trudvangs Hjältar och Trudvangs Stigar, spelar- respektive spelledarboken ur DoD:T-boxen. Trudvangs äventyrare är en påbyggnads-spelarbok utan viktiga eller knappt intressanta regler (däremot är fluffet helt okej). Allt annat är världsböcker och äventyr, som naturligtvis inte är särskilt fulla med regler.

Konvertering mellan produkter av Riotminds olika versioner av DoD är rätt enkelt. Ofta kan man jämföra. Logedraken i Jorges är så och den i Trudvang är så, då borde Frostdraken i Jorges bli ungefär så i Trudvang.

DoD:T är dock ett hyfsat stort avsteg från tidigare utgåvor av DoD, så 91-produkter kan vara lite knepigt att använda tror jag. Då är det bättre att spela DoD6:R, som ligger närmare »ur-DoD«.
De kanske kan använda DoD 91's regler och spela i Trudvang världen som ju är häftig med allt sitt fluff men kanske inte så bra med sina regler? DoD 91 är väl inte så fantastiskt heller, regelmässigt men alla vet ju vad det är iaf.
 

Alkemist

Veteran
Joined
2 Feb 2011
Messages
165
Location
Rövarskogen
Mja, enligt min egna ringa åsikt spöar DoD91 regler, DoD6s med hästlängder.

När det gäller spelvärld så är det inte lika säkert.
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Tack! Nu funtar jag seriöst på att rösta på 91 före trudvang (ankor ftw!)
 
Top