Nekromanti Drakar och Demoner Trudvang/Online

Shabo

Veteran
Joined
21 Feb 2014
Messages
59
Hälsningar,

jag är nyregistrerad här på forumet och har kommit tillbaka till hobbyn efter flera års frånvaro.
Brukade spela Drakar och Demoner i Trudvang förut och gillar det massor men ser att det inte finns något eget forum här för det rollspelet.
Finns det några som har goda erfarenheter av rollspelet Drakar och Demoner Trudvang/Online? Finns det några som spelar det fortfarande?
Känner ni till några bra kampanjer som är intressanta att spela igenom?

Mvh,

Shabo
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Ledsen att göra dig besviken men min erfarenhet av DoD Online är inte vidare positiv. Har använt det i ett dryg år nu för att spela äventyret Järntunga (som bara finns på onlinetjänsten). I princip är onlineverktyget bara bokinnehållet rakt upp och ner, fast på nätet. Finns nästan inga interaktiva möjligheter att tala om och utseendet är ganska primitivt. Om du är intresserad av onlinereglerna skulle jag istället råda dig att köpa den nya jubileumsutgåvan som innehåller (i princip) samma regler och spela på det gamla vanliga viset. Det är synd tycker jag, för det finns mycket potential i en onlinetjänst och jag tror att många nuförtiden ändå har med sig en dator eller padda till sina möten.

Är osäker på hur mycket Trudvang du spelat men den klassiska kampanjen är ju den så kallade Svarta Solen-kampanjen med äventyren Vildhjarta, Snösaga, Eldsjäl och Likstorm. Det är rätt rälsat och jag är inte säker på hur mycket av kampanjstoryn som kommer spelarna till del men personligen tycker jag att det är en väldigt häftig story och vi hade mycket roligt när vi tog oss igenom den.

Utöver den finns ju kampanjen om Ödesrunorna, tillverkad av forumiterna på Riotminds forum. Den har ett övergripande dvärgfokus och första delen Stenhjarta utspelar sig i ett övergivet dvärgrike. De efterföljande delarna som är färdiga heter Drakskugga och Mardröm. Sista delen är inte författad ännu och kommer troligtvis inte bli det inom en överskådlig framtid. Alla dessa äventyr sattes ihop av Jörgen "Klaatu" Karlsson och finns tillgängliga på http://medusagames.blogspot.se .

Det finns även en kampanj med tre äventyr som heter Vattnaskymmel författad av Anders "Brunalven" Jakobsson, som jag tror senare blev en del av Riotminds (osäker på om han numera är det). Du kan få tag i Vattnaskymmel och en hel del annat gammalt material på http://www.riotminds.se/spelen/material/

Du frågar också om varför det inte finns något Drakar och Demoner-forum här. Faktum är att Riotminds forum (http://forum.riotminds.se ) fortfarande ligger uppe men aktiviteten är för närvarande väldigt låg. Det är i alla fall det officiella forumet för Drakar och Demoner Trudvang.

Tyvärr känns det som att Trudvang mer eller mindre fallit i glömska de senaste fem åren ungefär. Online-tjänstens misslyckande känns för mig som dödsstöten.
 

Shabo

Veteran
Joined
21 Feb 2014
Messages
59
Tack så mycket för svaret. Vad tråkigt det låter att intresset för Trudvang är så litet, jag har bara massa positiva minnen från DoD. Jag hade gärna lirat det om det fanns folk som gjorde det.

Här på forumet är det väldigt mycket aktivitet, det är så roligt att se att hobbyn verkar vara levande i övrigt.

Vilka rollspel är "inne" just nu? Finns det några svenska rollspel som det går bra för eller sitter alla och lirar DnD, Pathfinder och dylikt?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Det ges ut fantastiskt många svenska rollspel idag, med en stor variation av genrer och regler. Jag skulle gissa att de populäraste just nu av de nyare svenska spelen är Fantasy!, Svavelvinter och More Than Human.

DnD är på tapeten på många sätt igen, dels genom ett fortsatt intresse för Pathfinder, men också för att spelet firar 40 år, snart kommer ut med nästa upplaga och dessutom har en fantastisk mängd kloner av de äldre upplagorna med ett stort och kreativt community kring.

Eon är på gång igen, med upplaga nr 4 nära. Också Mutant kommer i ny skepnad inom väldigt kort som Mutant: år noll, och till och med Ensamma Vargen ska ges ut igen efter en sanslöst lyckad kickstarter.

Kort sagt har det nog inte varit så mycket liv i hobbyn på länge, tror jag.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Några exempel på svenska rollspel förutom då DoD Trudvang som finns i tryck och kan sägas "existera" som aktiva rollspel är
  • Fantasy! Old School Gaming av Tomas Arfert
  • More than human, Null state, Evolutionens barn av Mikael "krank" Bergström
  • Svavelvinter, Spelet om Morwhayle och snart Mutant: År noll av Fria Ligan
  • Western från Mylingspel (tror jag?)
Det var några jag kunde komma på nu på rak arm, jag har med säkerhet glömt någon och ber om ursäkt till eventuella spelskapare. Min uppfattning är att folk på det här forumet spelar alla möjliga spel. Det finns en hel uppsjö av spel om man söker sig utanför Sveriges gränser. Det som är skojigt med det här forumet är att de flesta svenska rollspelstillverkare finns här och gärna diskuterar sina spel och det finns också många som filar på sina egna, ännu opublicerade, spel.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,500
Location
En mälarö
Shabo;n1646 said:
Vilka rollspel är "inne" just nu? Finns det några svenska rollspel som det går bra för eller sitter alla och lirar DnD, Pathfinder och dylikt?
Det är flera rollspel på gång som många ser mycket fram emot, i första hand den nya versionen av Mutant. Men vad gäller släppta svenska spel så är det väl Svavelvinter och Fantasy! som skapat mest buzz de senaste åren.
 
Top