Nekromanti Drakar och Demoner - The Original Soundtrack

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Eller kanske inte. Men det är tillräckligt många som frågat om vilken musik jag lyssnar på för att få inspiration för att få mig att tänka till och sätta ihop en lista. Här följer alltså min tio i topp på perfekta skivor att avnjuta under sin spelssion, när man skriver sitt äventyr, eller ritar sina bilder. Jag brukar i alla fall lyssna på de här skivorna när jag ritar (kan förklara ett och annat).1. Rainbow - Rising2. Black Sabbath - Heaven & Hell3. Uriah Heep - The Magician's Birthday4. Uriah Heep - Demons and Wizards5. Rainbow - Long Live Rock 'n' Roll6. Howard Shore - Lord of the Rings Soundtrack7. Uriah Heep - Salisbury8. Uriah Heep - Return to Fantasy9. James Horner - Braveheart Soundtrack10. Black Sabbath - Mob RulesNej, jag har inte långt lockigt hår och spandexbyxor, men det är ruskigt bra skivor allihop.Peter
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,905
Håller med om att det är bra musik alltihop/images/icons/smile.gif själv förderar jag de lite mer dramatiska skivorna, braveheart och inte minst Lord of the rings-soundtracket. Ojojoj, det var verkligen grymt, köpte´t igår/images/icons/grin.gif
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Det där med inspiration är tämligen personligt. Något som alltid ligger precis och bubblar utanför min lista är självklart lite irländsk folkmusik (spelar själv pennywhistle om ingen stoppar mig innan). Annars är det feta gitarrer som gäller. Gammal, bra hårdrock där melodier, texter och stämning var viktigare än "skrika högst och ha farligast frisyr". Fast bland de nyare banden så har både Marilyn Manson och Rammstein fattat att man kan blanda feta riff med bra melodier och teatraliska videor. Linkin Parks senaste går inte heller av för hackor. Annars rekommenderar jag Delerium och för den skull Front Line Assembly (och NiN), fast det går i vågor. Just nu är det allt som Dio gjort före 1980 som gäller.Ett soundtrack som ironiskt nog passar bra till Drakar och Demoner är Carter Burwells "Fargo" soundtrack. Svenskt och vemodigt så det förslår.Fast som bakgrundsmusik när man spelar själva spelen är det ju helt andra värden som gäller. Då tror jag mer på att skaffa sig lite ljudeffekts CD, göra en schysst mix och pumpa ut i surroundsystemet (om man har något) och kanske trigga monsterljud och andra effekter från tangentbordet. Hmm.. nu blev det lite off topic här...Nu vill vi se en lista från RiotmindsPeter
 

Antraxe

Veteran
Joined
30 Sep 2001
Messages
101
Location
Umeå
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Något som alltid ligger precis och bubblar utanför min lista är självklart lite irländsk folkmusik (spelar själv pennywhistle om ingen stoppar mig innan).

<hr></blockquote>



Coolt! Jag spelar också Tin whistle och irländsk flöjt/images/icons/cool.gif
 

von Schnigel

Veteran
Joined
22 Sep 2001
Messages
130
Location
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
"och Rammstein fattat att man kan blanda feta riff med bra melodier och teatraliska videor"

Prisad vare herren (typ Tolkien) jag är inte ensam.

hur många gånger har man inte blivit bemött med ett hånflin så fort man råkar nämna tysk hårdrock.

(bara namnet föresten: RAMMSTEIN-vilken underbar klang)
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Det jag lyssnar på.

Just nu så det främst Black sabbath och Ozzy jag lyssnar på då jag gör grejer till DoD. Följande plattor snurrar just nu i CD-spelaren:

1.Black Sabbath
2.Paranoid
3.Sabbath bloddy sabbath
4.Ozzy: Down to earht (sist tiden)
5.Ozzman cometh
6.The best of David Bowie 1969/1974
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Jobbmusik (OT)

Själv jobbar jag bäst till det mesta som Hans Zimmer ligger bakom - främst The Rock och Crimson Tide.
 

Alandir

Veteran
Joined
22 Nov 2001
Messages
21
Location
Åstorp
Re: Det jag lyssnar på.

För att få upp stämningen i D&D6 spelar jag följade:

Lord of the Rings soundtracket
Garmarna
Gladiator Soundtracket
Gregorian Masters of Chant
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Då måste jag rekomendera....

AYREON. Har fyra skivor, och alla låtar är helt underbara! Mäktiga låtar, "hårda" låtar och vackra låtar i en salig blandning. Helt genialiska skivor, och en helt genialiskt "grupp". Det är en kille som gjort i princip alla låtar, och sedan har han handplockat musiker från hela världen för att få musiken precis som han vill ha den. Rekomenderas varmt. Helt oförstårligt att de inte är kändare än de är faktiskt...

"Fredda the Mean" som gillar Ayreon...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
När jag sitter och pysslar med nått rollspelsrelaterat lyssnar jag av någon anledning helst på Jethro Tull, och då helst plattorna "Aqualung" och "Benefit", eller Captain Beyonds debutplatta (som jag förövrigt anser vara den bästa hårdrocksplattan genom tiderna). En annan favorit är "Sagan om ringen" av Bo Hansson.

Kul att se att det alldeles utmärkta, men det idag tyvärr nästan bortglömda Uriah Heep hade så många plattor på din lista. Mina favvo-plattor med dem är förövrigt "Sweet Freedom" och "Demons and Wizards".

/Anders
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Det ofattbara är att Heep fortfarande rockar på i samma stuk och till och med lyckades med att ha ett Roger Dean omslag för nåt år sedan. Fast utan Byron och de andra är det inte riktigt Uriah Heep för mig, men jag ska köpa nya skivan och testa. Den har fått överlag bra recensioner och en live DVD har dykt upp så det kanske är dags för en revival. Bra var dom i alla fall och de gamla plattorna håller definitivt än.Magnus Seter gillar också Jethro Tull så du är i gott sällskap.PeterP
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Re: Då måste jag rekomendera....

Okej, du låter som om du vet vad du pratar om - jag är övertygad. Vilken platta ska man börja med? Konceptplattor är alltid kul, även om Dios Magica kändes lite väderspänd.Peter
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Som att välja mellan godis och glass...

Jag tycker att dubbel-cd:n "Into the electric castle" och cd:n "The dream sequenser" är pyttelite bättre än "Flight of the migrator"... Hmm.. Tycker att alla skivorna är så grymt bra... Men "Into the electric castle" är ju ganska rolig då det är lite äventyrligt... *suck* Samtidigt så är "The dream sequenser" så grymt trevlig, då den handlar om diverse historiska händelser, såsom första steget på månen, första människan osv...Jag skulle vilja säga att "Flight of migrator" är lite "hårdare" än de andra två. Mer varierat på på de andra två. Kan inte bestämma mig för någon av de andra två dock... Kvittar egentligen vilken du väljer tror jag. Nackdelen om du väljer någon av de två är att du missar en riktigt pampig låt i och med låten "Dawn of a million souls". *snyft* Varför gör du detta mot mig? Kan inte välja!!! Eller jo...
Vill du köpa en på prov, köp "The dream sequenser".

//"Fredda the mean" som är mycket villrådig...
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Re: Som att välja mellan godis och glass...

Tack för tipset. Jag förstår att det är svårt att välja. Har samma problem med Heep. Ska beställa omedelbart. Jag provlyssnade lite låtar på Amazon och det låter mums.TackP
 

Salir

Veteran
Joined
6 Nov 2000
Messages
129
Location
Västerås
Vad kan man säga...bra musik, det finns ju så mycket att välja på.
Lord of the rings soundtracker är hur bra som helst, även rock, braveheart, titanic och den sista mohikanen.
Filmusik är ofta det perfekta valet för att spela iaf.
Annan musik som är skön att lyssna på e Blind Guardian och Demons & Wizards. Fantasy inspirerad metal är bra...men ibland kan det bli för mycket...
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Re: Re: Som att välja mellan godis och glass...

Kul att du tycker de verkar bra. Hör gärna av dig om vad du tycker om dem när du fått skivorna. =)

//"Fredda the mean" som inte tror någon skulle besviken om de lyssnade på Ayreon...
 
Top