Nekromanti Drakar och Demoner MUD

ToTTe.

Veteran
Joined
16 Mar 2003
Messages
14
Location
Stockholm
Hej, jag är en människa på 19 år som håller på med ett MUD-lib. Jag har kommit en ganska bra bit, jag använder mig av Drakar och Demoners regelsystem. Vilket är väldigt skiljt ifrån alla andra MUD som använder sig av exp och att man köper skills bara sådär...

MUD för er som inte vet är Multi User Dungeon, alltså ett rollspel på internet ungefär. Man ansluter till det, skapar en karaktär och sen spelar man den i världen där man springer runt och rollspelar, "questar" lite och nergör monster/fiender. Det är dock ROLLspelandet som det kommer väga tyngst. Jag hade även tänkt göra en hemsida som uppdateras med karaktärernas "stats"( grundegenskaper, färdigheter, bakgrund )

Nu när det är spelbart ( en massa skit som inte är färdigt i libbet än dock ) så skall världen skapas, jag hade tänkt mig själv att börja med Trakorien. Mestadels eftersom jag älskar trakorien men också eftersom det finns så mycket information om trakorien. Men iaf så behöver jag intresserade som skulle kunna och vilja koda( Koden är väldigt lätt, har gjort så att det ska gå snabbt och lätt att koda, tar ingen tid alls att lära sig själva kodningen.. Håller dessutom på lite lätt med hjälpfiler för kodning ) "areor"(städer, vägar, lantbygder, berg, skogar mm.), npc's ( Non player characters ), quester och sådant som behövs för att man faktiskt ska kunna spela i världen.

Är DU intresserad att vara delaktig i byggandet av spelet? ( detta hindrar inte spelandet men kan göra det lite tråkigare om man kan alla värden och alla quester )

// ToTTe
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Koppyrajt

"Nu när det är spelbart ( en massa skit som inte är färdigt i libbet än dock ) så skall världen skapas, jag hade tänkt mig själv att börja med Trakorien."

Det skulle jag akta mig för väldigt mycket, eftersom man ogärna vill lägga ner en massa arbete på något som man sedan måste ta bort för att det visade sig vara upphovsrättsskyddat och olagligt.

Dessutom, om jag ska vara ärlig, så är jag inte så sugen på en MUD-version av ett bordsrollspel. Trakorien är skapad för att vara en häftig värld för bordsrollspelare, vilket betyder att den blir en halvdålig värld för MUDdare. Då är det bättre att göra en värld som redan från början är utformad att passa så bra som möjligt för MUDdare som möjligt.

Den roligaste MUDden jag provat på var Discworld-Mudden, och de bitar jag gillade bäst var de som inte hade så mycket med Discworld-världen att göra. Där hade man tänkt ganska bra, eftersom det fanns så många möjligheter att vara social och individualisera sin rollperson. Jag blåste till exempel alla mina stålar på specialdesignade kläder, tatueringar, och små roliga saker som cigaretter, bakelser och sprit. Sedan åkte jag runt i världen i en kärra och snackade skit med mina medpassagerare. Vi satt där och rökte cigg, drack sprit och snaskade i oss chokladmöss medan vi pratade om vädret och så visade jag mina läckra, höga benvita stövlar och fick beröm för min tatuering av två gyttjebrottande älvor som jag hade i pannan, osv.

Det hade inte mycket med Discworld att göra, utan där hade man verkligen frågat sig "vad är roligt i ett MUD? Vad vill man ha?" och sedan hade man utformat de bästa delarna av spelet efter den riktlinjen.

---

Jag tycker det roligaste med en MUD är interaktionen med andra spelare och känslan av att man lever i en värld som inte bara kretsar kring ens egen rollperson. Att göra en MUD efter ett bordsrollspel (där man inte har interaktion med några andra än sina medäventyrare och spelledarpersoner, samt där de facto allt kretsar just kring ens egna rollpersoner) är således ingen bra utgångspunkt.

---

...så det finns både spelmässiga och juridiska skäl tilll att göra något annat.

/Rising
 

ToTTe.

Veteran
Joined
16 Mar 2003
Messages
14
Location
Stockholm
Re: Koppyrajt

Det handlar inte om att klippa och klistra, det handlar om att använda riktlinjer.. Jag tror knappast att de kan anklaga mig för koppyrajt ( skabbigt skrivet ) om jag använder ett liknande regelsystem och ett par namn som är lika, speciellt eftersom att de flesta namn som finns i D&D finns antingen i rl eller i andra böcker... ooooOOOOoooo...

Men vadå, jag tycker att det skulle vara skönt att glida runt i en värld där man känner sig ganska hemma med hur allt är och så istället för att glida i en värld som kommer ta TID att lära sig.. Går snabbare att uppnå den förståelse som gör att det är kul att "mudda"..

Well, smaken är som baken....
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Koppyrajt

"Jag tror knappast att de kan anklaga mig för koppyrajt ( skabbigt skrivet ) om jag använder ett liknande regelsystem och ett par namn som är lika, speciellt eftersom att de flesta namn som finns i D&D finns antingen i rl eller i andra böcker..."

Well, du får inte skriva "Drakar och Demoner" eller "Trakorien" någonstans, that's for sure. Och redan där förlorar du en massa av den igenkänning som du var ute efter.

"Men vadå, jag tycker att det skulle vara skönt att glida runt i en värld där man känner sig ganska hemma med hur allt är"

All standardfjantasy har den effekten. Man känner sig hemma på en gång så fort man omger sig med lite orcher, alver och minotaurer liksom, oavsett i vilken värld man befinner sig.

"Well, smaken är som baken...."

Ja, angående det spelmässiga. De juridiska skälen väger nog tyngre, och där är det tyvärr inte så väl ordnat att man kan tycka lite som man själv vill.

/Rising
som skulle vilja ha en MUD där man inte hade fasta Quests som nollställdes så fort någon klarade dem, utan där det skapades motsättningar på naturliga sätt i världen och det i sig kunde ge upphov till uppdrag.

Typ, om alla spelare går upp i bergen och dödar en massa troll så sjunker antalet troll i bergen. Det gör att vargarna (trollens huvudsakliga föda) exploderar i antal och börjar ta sig allt större friheter kring byarna. Då sätts det upp skyltar på stan som säger att borgmästaren betalar en liten summa guld för varje dödat varg, detta för att minska på beståndet, osv osv osv. Den sortens mekanism med orsak och verkan skulle göra världen mer organisk än att en och samma person tappar bort en och samma brosch om och om igen och betalar olika äventyrsgrupper för att hitta den på en och samma plats om och om igen...
 

ToTTe.

Veteran
Joined
16 Mar 2003
Messages
14
Location
Stockholm
Re: Koppyrajt

"Well, du får inte skriva "Drakar och Demoner" eller "Trakorien" någonstans, that's for sure. Och redan där förlorar du en massa av den igenkänning som du var ute efter."

Än så länge har jag inte skrivit varken drakar och demoner eller trakorien nånstans.. även fast jag kommit förbi titeleringar.. dock kommer de göras om.. Igenkänning genom de namnen är inget jag söker...

"som skulle vilja ha en MUD där man inte hade fasta Quests som nollställdes så fort någon klarade dem, utan där det skapades motsättningar på naturliga sätt i världen och det i sig kunde ge upphov till uppdrag.

Typ, om alla spelare går upp i bergen och dödar en massa troll så sjunker antalet troll i bergen. Det gör att vargarna (trollens huvudsakliga föda) exploderar i antal och börjar ta sig allt större friheter kring byarna. Då sätts det upp skyltar på stan som säger att borgmästaren betalar en liten summa guld för varje dödat varg, detta för att minska på beståndet, osv osv osv. Den sortens mekanism med orsak och verkan skulle göra världen mer organisk än att en och samma person tappar bort en och samma brosch om och om igen och betalar olika äventyrsgrupper för att hitta den på en och samma plats om och om igen... "

Det är inte omöjligt, har du aktiva wizzes så är det väldigt lätt ordnat... det skulle gå på ungefär 2 minuter att göra alla förändringarna om de är relativt förberedda... annars krävs det en del kodning.. men fortfarande nått som är gjort och klart inom en timme.. eftersom man bara loadar skiten och inte behöver starta om världen så går det väldigt smidigt.

"Ja, angående det spelmässiga. De juridiska skälen väger nog tyngre, och där är det tyvärr inte så väl ordnat att man kan tycka lite som man själv vill."

Hur tungt är det med koppyrajten ( hehe har stört mig på ordet så mycket så att det måste skrivas ), har du någon aning vore jag väldigt tacksam om du sa hur det är..
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Koppyrajt

"Det är inte omöjligt, har du aktiva wizzes så är det väldigt lätt ordnat... "

Jag förstår inte varför det inte kan ske automatiskt meddelst vanliga variablar. (Nu vet jag iofs inte hur man kodar Muddar, men jag tar för givet att man borde ha den friheten, precis som med all annan programmering)

Alltså; om man har tre stormakter i spelet; Aristokraterna, Plutokraterna och Den Nya Kyrkan, så borde det vara ganska lätt att få uppdrag att uppstå automatiskt beroende på deras ställning gentemot varandra. Om det är Aristokraterna och Plutokraterna som är absolut störst så kan de börja kriga mot varandra och strunta i Den Nya Kyrkan, men om Aristokraterna ser ut att vinna striden och få världsherravälde så kan Plutokraterna istället börja samarbeta med de religiösa och få göra samarbetsuppdrag för att störta imperiet. Beroende på hur det går i uppdragen så skulle alltså variablarna öka eller minska och världen skulle vara i konstant gungning. Alltså utan att någon Wizard behövde gå in och fnula.

Uppdrag kunde också få avlösa varandra på ett naturligt sätt. Om Plutokraterna har både mån- och solstenen i sin ägo så förmörkas skyn och olycksbådande järtecken börjar uppstå i världen... De kan börja frammana demonen Urschablä inom kort... Ledare för Den Nya Kyrkan blir förstås förargade och ger skickliga äventyrare uppdraget att döda Plutokraternas ledande demonologer. Om detta misslyckas så inträder Urschablä i världen och börjar ställa till med ofog. Direkt har man alltså en massa nya uppdrag. Om demonologerna däremot lönnmördas, så kan Plutokraterna vilja hämnas på Den Nya Kyrkan; detta skulle i så fall leda till nya uppdrag.

Det skulle vara extremt enkelt att bygga en värld som automatiskt förändrades på detta sätt om man bara från början utformade den för detta ändamål. Alltså, en värld med olika krigsmakter vars ställning på ett enkelt sätt kunde mätas med en serie variablar.

Så fort man börjar vilja göra Trakorien så låser man sig dock och det blir vanligt bordsrollspel av det hela istället. Det är ju precis det jag tycker man skall undvika. Jamenar, har man chansen att göra en bra MUD-MUD istället för en medioker bordsrollspel-MUD så tycker jag att det är självklart att man tar den. Nytänkande är ju bättre än replikerande. Åtminstone vore jag nyfiken på en värld som förändrade sig på ett organiskt och trovärdigt sätt. Då skulle man ju faktiskt kunna sitta på ett värdshus och bara prata om värdsläget med någon annan spelare, vilket är helt ointressant i alla MUDdar som jag provat på. De är spel, men jag vill ha en värld.

"Hur tungt är det med koppyrajten"

Jag är osäker, men förmodligen kommer det en massa elaka, hotande email som säger att du måste byta det och det och det namnet, bla bla bla. Det slukar en massa kreativitet och ork både från dig och de personer som sitter på licensen. Så undvik det, det är mitt råd.

/Rising
 

ToTTe.

Veteran
Joined
16 Mar 2003
Messages
14
Location
Stockholm
Fan, du är inte dum du...

Nej, det är helt möjligt att bygga det så... Det kommer ta tid att få det att fungera och spelare kommer kunna ändra gången i det hela genom att välja sida... Man behöver ju inte bara vara "god"..

Dock så är det hela en ganska komplex sak och skulle ta väldigt mycket intensiv kodning.. *funderar* troligtvis värt det ty detta skulle verkligen höjja rollspelandet i det hela.

Har du fler sånna här balla idéer? Du skulle inte vilja förverkliga dem?
Man har väldiga friheter i kodning, speciellt när libbet fortfarande är litet och går att göra om ganska lätt.. har själv suttit hela dagen att göra om lite hur man ser människor.. Bara det tog tid eftersom det finns överallt, i alla std filer där det beskrivs att någon kan göra nått.. och det finns överallt... (*bla bla bla*)
Dessutom är LPMUD nästan precis som c med en skillnad, det är lättare att hålla på med strängar och sånt vilket gör det ypperligt till mud.. kanske därför de skapade det? (*tihi*)

Men fan, skulle man skapa en sån värld skulle man inte vilja gå ifrån muddet juh. :gremsmile: Då måste man sätta upp varningsskyltar och så "Varning - framkallar ett beroende"
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ang. Muddar:

"Har du fler sånna här balla idéer? Du skulle inte vilja förverkliga dem?"

Åh, jag har drömt om att göra en sådan här organisk MUD ända sedan jag började spela dem och märkte hur stelt det var med vanliga Quests som hela tiden nollställdes. Jag har hundra miljoner idéer, men har alltså inte kunnat göra något konkret av dem.

Rent teoretiskt har jag dock flera tankar på hur det skulle vara möjligt att förverkliga. Jag tror mycket på modellen med olika "krigsmakter" (även om de kan vara allt från rivaliserande familjer, klasskamper, nationer, raser osv) som fungerar på så vis att så fort en "krigsmakt" börjat bli mäktigare än alla andra, så blir det automatiskt så att de andra makterna gaddar ihop sig mot den. Om krigsmakten blir ännu större så börjar det till och med uppstå interna splittringar. På så vis riskerar man inte att det hela ballar ut, utan det kommer svaja fram och tillbaka på ett väldigt dramatiskt och naturligt sätt. Imperier uppstår och försvinner med jämna mellanrum.

Sedan är det bäst om man låter världens händelser påverka små, vardagliga saker, så att spelarna fattar vad det är som händer i världen. Jag tänkte på ett värdshus som befann sig mellan reptilfolkets land och Drottningdömmet. Så länge som det var fredstider så fungerade värdshuset som en kontaktplats för skumma aktiviteter såsom smuggling mellan rikena. Reptilerna behöver vapen och i drottningdömmet finns det de som betalar dyrt för tobak, vilket är strängeligen förbjudet att odla där. Om drottningdömmet breder ut sig så posterar de vakter på värdshuset och det blir med ens en helt annan stämning där. Alla skummisar försvinner, värdshusägaren ser nedstämd ut, på flaggstången utanför hissas drottningdömmets rödvita flagga. Om reptilfolket breder ut sig däremot så blir det världens liv på värdshuset. De rikaste reptilerna söker sig dit och spenderar sina slantar på alkohol vilket är en ren lyx för dem. Plötsligt blir stället en bra plats för rollpersoner som är icke-reptiler att få uppdrag från reptilerna och börja bli klassad som reptilvän.

Om det råder krigstider så är värdshuset däremot stängt.

På sådana där små vis kan man få spelare att direkt märka på konkreta sätt hur omgivningarna formas av världsläget.

(Det behöver inte vara så där drastiskt, dock, i många fall räcker det med småsaker)

Det kunde dock ge lite färg åt världen om man hade en butiksägare i en stad som var halvalv till exempel, och om det någon gång började bli så att den främslingfientliga religionen i staden började bli mäktig så skulle den där butiken märkas med någon symbol, typ ett rött kors, på samma sätt som nazisterna märkte judarnas butiker med davidsstjärnor.

Om rollpersonen arbetade för religionen (eller bara hade deras ceremoniella dräkt/uniform på sig) så skulle den stackars halvalven agera på ett skrämt och skyggt sätt, istället för att vara öppenhjärtig och trevlig som han skulle vara under normala omständigheter.

Sådana där småsaker skulle ge en gryyym närvarokänsla.

---

Tja, du fattar själv hur det skulle kunna bli.

Ett sådant skulle jag väldigt gärna vilja spela. Jag tycker det är lite konstigt att man inte brukar göra så.

/Rising
som faktiskt en gång i tiden hade allvarliga planer på att skriva ner hur en sådan här värld skulle vara i detalj och skicka in den till Nintendo.

Ja, "Nintendo", världen jag hade i åtanke skulle nämligen vara "Pokemon Globe" och det här var för några år sedan då jag var helt såld på pokemons... (pinsamt, men sant) Jag har hur mycket bilder och texter som helst på nya pokemons, platser som påverkades av årstidsfenomen (grottor som ibland fylldes med tidvatten, buskage som var igenvuxna under sommaren, och Mount Moon som förändrades under fullmåne, osv), en speciell pokemon-kalender med högtider utmärkta, ett röstnings- och rankningssystem i alla olika klubbar och en hel radda med specialföreningar; typ piraterna "Skullbones", vattendjurssamlarna "Blue Ribbon Club" och en förening för samlare av elektriska pokemons som endast var öppen för tjejer: "Storm Sisters" osv...

Jag var en mycket sjuk individ... :^)
 

Doedinnan

Veteran
Joined
16 Feb 2002
Messages
122
Location
söder (stockholm)
Re: Koppyrajt

"Well, du får inte skriva "Drakar och Demoner" eller "Trakorien" någonstans, that's for sure. Och redan där förlorar du en massa av den igenkänning som du var ute efter"

Var inte så säcker på det, jag är övertygade om att du kan skriva Drakar och Demoner lite var stans, Trakorien blir nog svårare men inte omöjligt. Jag har för mig att Baldyr här på forumet har gjort en mod till civ som bygger på Ransard kriget i Trakorien. Han har inte dragit sig från att använda Namn som Klavyker, Trakorier etc. Men hur han har gåt till väga är jag osäcker på. Granström brukar titta in då och då på Trakorien listan, och här på forumet du kan ju altid fråga honom om du får använda dig av Trakorien som grund till ditt mud.

Slutligen: Blir jag så upprörd på allt trams om copyright hit och copyright ditt, när det gäller nån slags liten fan sida till Trakorien. Oavsätt hur lagen säger så tycker jag det e småt mongoloit att ha ett copyright skydat namn som "Drakar och Demoner" det är som att ha copyrighet på ordet "är".
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Det är ju oschysst

"Drakar och Demoner" är ett etablerat varumärke för att ett antal människor har valt att lägga ner pengar, arbetstid och idéer på att göra det till ett varumärke. Deras svett, ångest, tid och ansträgningar har laddat kombinationen "Drakar och Demoner" med det värde det har idag.

Att du tycker att det är... ja, dumt, om man får tolka ditt tråkiga uttryck... tycker jag är... dumt. Du får gärna lägga ner 20 år på att bygga upp ditt eget varumärke, och sen ge bort det hur mycket du vill, men innan det har hänt, tycker jag att du kan ligga lågt i frågan.

Oftast är det folk som inte har bidragit ett jota till att bygga upp ett varumärke som ropar om att det ska släppas fritt för vem som helst att använda. Mitt tips är att sluta ropa, och istället kavla upp ärmarna och göra nått eget istället för att propagera för att man ska få åka snålskjuts på andras (däribland mitt) arbete.

Magnus

(som varit med på ett hörn att ladda varumärket Drakar och Demoner, och tycker att det arbetet ska respekteras)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Koppyrajt

"Var inte så säcker på det, jag är övertygade om att du kan skriva Drakar och Demoner lite var stans"

Näpp. Det är ett varumärke som ägs av Paradox.

"Oavsätt hur lagen säger så tycker jag det e småt mongoloit att ha ett copyright skydat namn som "Drakar och Demoner" det är som att ha copyrighet på ordet "är"."

Tja, sådana är varumärken. Om jag hade skapat en produkt som till exempel hette Coca-Cola och blev framgångsrik så skulle jag inte vara tillnärmelsevis intresserad av att en konkurrent sålde en produkt som hette samma sak som min och snodde marknadsandelar. De får gärna kalla sina produkter för Pepsi-Cola, Cuba-Cola, Signum-Cola eller vad de nu vill, men Coca-Cola är mitt varumärke.

Om du tycker att det är konstigt, fundera på vad som skulle hända om Ericsson inte längre kunde garantera att nallar märkta "Ericsson" verkligen kom från dem.
 

Doedinnan

Veteran
Joined
16 Feb 2002
Messages
122
Location
söder (stockholm)
Re: Det är ju oschysst

"Att du tycker att det är... ja, dumt, om man får tolka ditt tråkiga uttryck... tycker jag är... dumt. Du får gärna lägga ner 20 år på att bygga upp ditt eget varumärke, och sen ge bort det hur mycket du vill, men innan det har hänt, tycker jag att du kan ligga lågt i frågan."

Hmm så du menar att tills den dagen jag är av rätt åsikt (dvs din) eller jag är i samma situation som dig så kan jag inte vädra min åsikt? Alltenativt att jag gör det endå fast då är jag dum? Det värkar ju absurt! Det skulle betyda att jag inte kan säga min mening om en massa saker. Jag tycker t.ex att krig är fel, men jag har alldrig uppleft ett perssonligen? Men jag har ju sätt på tv, men det räcker inte menar du. Jag måste tills vidare tycka att judarna har rätt för det gör den breda massan och tills den dagen en själmords bombare kliver in i mitt hus så ska jag hålla keften.

Nu kom vi rätt off topick men du karske förstår vad jag menar, jag har uppleft hårt arbete och jag kan lägga i hopp 2 och 2. Så jag kan få en god bild av hur det måste kännats att hjälpa till och slita med ett varumärke. Men efter det är jag fortfarande av samma åsikt det är mongloit att hävda sin rätt till copirhigt när det är något så banalt som en fan sida i idelt syfta. Mongoloit är karske fel ord, det är små sint det är just vad det är.

Jag vet likväl som du att Drakar och Demoner inte är nån orginel idé. Utan man har tagit häjvilt från rollspel, böcker, sagor. Inte bara idér utan namn, kulturer och en massa annat. Sedan har man glat smält på ett DoD klister märke på det och hävdar bästemt att detta är frukten av 20 års hårt arbete.

Oftast är det folk som inte har bidragit ett jota till att bygga upp ett varumärke som ropar om att det ska släppas fritt för vem som helst att använda. Mitt tips är att sluta ropa, och istället kavla upp ärmarna och göra nått eget istället för att propagera för att man ska få åka snålskjuts på andras (däribland mitt) arbete.

Vi bidrar ju med en massa vi köpper ju, utan oss skulle ni ha sutit med en jäklans massa klister lappar. Dylika divalater som ditt inlägg bygger på hör hemma på sopoperor och annat bjäfs.

Slutligen vill jag kommentera:
"som varit med på ett hörn att ladda varumärket Drakar och Demoner, och tycker att det arbetet ska respekteras"

Det handlar inte om att vi inte respekterar, det handlar om instälningen. Istälet för att småsint skrika skam på torra land så fort nån säger Drakar och Demoner, så ska ni yvas för att det finns så många som uppskatar ert arbete så att det vill göra vad jag närmst skulle beskriva som "fan" sidor.
 

Doedinnan

Veteran
Joined
16 Feb 2002
Messages
122
Location
söder (stockholm)
Re: Koppyrajt

"Tja, sådana är varumärken. Om jag hade skapat en produkt som till exempel hette Coca-Cola och blev framgångsrik så skulle jag inte vara tillnärmelsevis intresserad av att en konkurrent sålde en produkt som hette samma sak som min och snodde marknadsandelar. De får gärna kalla sina produkter för Pepsi-Cola, Cuba-Cola, Signum-Cola eller vad de nu vill, men Coca-Cola är mitt varumärke."

Ja det håller jag med om.

Men nu handlar det ju inte om en konkurerande företag till coca-cola utan en musiker som vill använda coca-cola i en slahager lått, för att han tycker coca-cola är så fruktansvärt gott. Och alla i jehovas vitnen (dom äger ju tydligen skiten :gremsmile:) kan nu nicka nöjt åtvarandra för att dom har fåt gratis reklam
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Och vem har sagt...

...att man förföljer alla som gör fan-sidor om Drakar och Demoner? Att förlagen som äger varumärket förföljer alla som gör såna sidor?

För det gör de inte. Har aldrig gjorts här i Sverige. De som har velat ha sina sidor har fått ha dem. De som skrivit äventyr till Drakar och Demoner och lägga upp på sina sidor har fått göra det. Så vad f-n är det du gnäller om egentligen?

Och likväl som du får vädra dina åsikter, får väl jag också vädra mina? Det funkar lixom åt båda hållen.

Jag vidhåller att man ska ligga lågt om man kräver att någon ska lämna ut något gratis som tagit 20 år att bygga upp, om man inte har gjort något liknande själv.

Sen är det i mitt tycke patetiskt att likställa sina krav på att släppa namnet "Drakar och Demoner" fritt med självmordsbombare och krig och annat. Håll dig till ämnet, helt enkelt, du vinner inga enkla poäng på att göra dig till en martyr för friheten. För det är du inte. Det enda du vill är att åka snålskjuts på ett varumärke. Det stoppar du inga krig på.

Och för min del är din inställning till frågan samma sak som att du inte respekterar det hårda arbete som lagts ner på att ladda varumärket. Det tycker jag, och det får jag, enligt ditt tidigare resonemang, tycka tills du exploderar av indignation.

Din enda poäng jag är beredd att godta och ta lördom av är den att ni som har köpt en massa böcker har därmed bidragit till att skapa värde i varumärket.

Men likväl som jag inte anser att jag har rätt att fritt använda varumärket Macintosh, fast jag köpt en massa såna av Apple, anser jag inte att jag (eller någon annan fan) ska ha fritt tillträde till varumärket Drakar och Demoner.

Nyckelordet här är "fritt", vilket du alltså "krävde" eller "önskade". Jag har inga som helst problem att skapa sajten om Macintosh-datorer eller Drakar och Demoner-äventyr, men vill som sagt inte att alla ska få förgoga fritt över varumärket.

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Intressant jämförelse

Lotta Engberg vann Melodifestivalen 1987 med Fyra Bugg och en Coca-Cola. Men hon blev tvungen att byta namn på låten eftersom varumärkerna Bugg och Coca-Cola nämns. Melodin fick istället heta Boogaloo, dansa rock’n rola.

Om det sen var självcensur (vilket jag tror) eller på begäran av Coca-Cola, det vet jag inte. Men namnbyte blev det. I alla fall i SVT.

M.
 

Doedinnan

Veteran
Joined
16 Feb 2002
Messages
122
Location
söder (stockholm)
Re: Och vem har sagt...

"Och likväl som du får vädra dina åsikter, får väl jag också vädra mina? Det funkar lixom åt båda hållen."

Va trevligt. Jag har alldrig tyckt annat.

"Sen är det i mitt tycke patetiskt att likställa sina krav på att släppa namnet "Drakar och Demoner" fritt med självmordsbombare och krig och annat. Håll dig till ämnet, helt enkelt, du vinner inga enkla poäng på att göra dig till en martyr för friheten. För det är du inte. Det enda du vill är att åka snålskjuts på ett varumärke. Det stoppar du inga krig på."

Hmm ... du missförstår, vad jag ville få fram var att jag vist inte behöver "[/i] ligga lågt[/i]".

Jag vill heller inte använda Drakar och Demoner till nånting (så chansen att jag kommer explodera av indignation är obenfintlig (även fast det skulle vara roligt att pröva det :gremlaugh:) ).

Jag reagerar på att man är så småsint och måste hytta med fingret så fort nån vill använda sig av en klisterlapp. Jag skulle jag bli glad om nån ville använda sig mitt namn till sitt amatörmäsigt (inget ilament med ordet liksom) rollspel som hette Sebastian Berggren, och mitt namn ligger det mer hårt jobb bakom en ert klistermärke, det är mitt livs arbete :gremwink:.

Krille gjorde en bra poäng med coca-cola liknelsen och jag håller med om att det vore ila i fall whitfolf skulle själa ert full laddade klistermärke.

Folk får väll använda sig av Drakar ock Demoner, Drakar och Demonen eller nått annat så länge :gremgrin:
 

Doedinnan

Veteran
Joined
16 Feb 2002
Messages
122
Location
söder (stockholm)
Re: Intressant jämförelse, vist är det

Det va svensk tv som tvingade henne att byta efter som, man inte för göra reklam i svensk tv då i varje fall. Men aldrig coca-cola
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
På den gamla goda tiden...

"Men nu handlar det ju inte om en konkurerande företag till coca-cola utan en musiker som vill använda coca-cola i en slahager lått, för att han tycker coca-cola är så fruktansvärt gott."

En gång i tiden så vanns den svenska melodifestivalen av låten "Fyra bugg och en coca-cola", vilket också var refrängens första rad. Innan låten fick gå med i den europeiska melodifestivalen så blev artisterna tvungna att skriva om första raden till "Boogaloo! Dansa rock'n'rola".
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Ett påpekande

"ert full laddade klistermärke"

Det är inte mitt. Har aldrig varit mitt. Jag har arbetat med det, men jag äger det inte, har aldrig ägt det, kommer aldrig att äga det.

Men jag försvarar det, och jag upplyser andra om vad som kan hända om man inte vet vad man ger sig in i när det gäller varumärken.

Vad skulle du helst vilja? Att jag varnade dig för hajfyllda vatten, eller att jag lät dig upptäcka det själv?

Så det fingerviftande du tycker dig se, kan vara det som räddar dig eller nån annan från att lägga ner 1000 timmar på ett Ereb Altor MUD som sedan måste göras om, eftersom det blev en så bra produkt att man skulle kunna tjäna pengar på det, men som tyvärr är baserat på ett redan etablerat varumärke.

Bättre att göra rätt första gången, istället för att bli uppäten av hajarna.

M.
 

Doedinnan

Veteran
Joined
16 Feb 2002
Messages
122
Location
söder (stockholm)
Re: Ett påpekande

"Vad skulle du helst vilja? Att jag varnade dig för hajfyllda vatten, eller att jag lät dig upptäcka det själv?"

Din intentioner är så behjärtans värda att jag inte annat kan, än att buga ner till marken.

....
 
Top