Nekromanti Drakar och demoner Mod trudvangne.

en_müller

Veteran
Joined
16 Aug 2012
Messages
35
Location
Skåne
Först och främst är detta fel forum ber jag ursäkt och begår genast harakir för att återta min heder (kanske)

Jag har pillat lite till och från med en mod till och från, och vill nu att ni hittar fel med den och saker som kan bli problematiska. Den är inte klar än utan finns fortrande saker jag måste göra med den.

Pansar brytning drakar och demoner ider

För att vapen skall kunna bryta igenom diverse pansar måste dem uppnå vissa värden
i skada.

Ex strids hammaren behöver kanske göra 30% av max skada för att penetrera sammansatt rustning dvs 3,9 (4)
Men ett kortsvärd kräver det 60% av max skadan (6) för att penetrera, Dock efter som
Kortsvärd är stick vapen kan den lättare för söka sticka där det inte finns plåt och
kommer ha lättare att sticka igenom "mjukt" pansar ex läder

Olika rustningar

Mjuka rustningar
Mjuka rustningar är dem rustningar som inte är gjorda av metal ex Läder och tyg, det skyddar sämmre mot vapen som försöker sticka igenom rustningen (ex kortsvär och spjut)
Dock skyddar dem bättre mot saker som försöker slå igenom med trubbigt våld (ex stridshammare)

Sammansatta rustningar
sammansatta rustningar är rustningar som är rustningar som är ihop satta av små metal bitar som skapar en rustning (ex ringbrynja) dem skyddar bättre mot vapen som försöker slå igenom med ex slagsvärd dock skyddar den sämmre mot trubbigt våld.
Skyddar bättre mot stick vapen också, men väger och kostar mer.

Metal rustning
Metal rustningar är dem rustningarna som är absolut bäst på att skydda dig mot allt, Men dem är både svin dyra och tunga vilket gör att du kommer få problem att slåss med dem i ex skog eller träsk.
Det kommer också vara lätt att slå omkullen.

Slå omkull fula as

För att slå omkull någon behöver man uppnå den personens halva KP i skada, men det finns modefikationer till detta ex var den träffar, tyngden på rustningen och vapnet som träffar
Var vapnet träffar spelar stor roll, träffar den i armen så räknas skada för omkullslagning 0.5 Bröstet 1.0 och huvudet och bennen 1.5. Endast slag och kross vapen kan slå omkull folk. Du kan inte använda en kniv i hop om att slå omkull någon.

Mjuka rustningar ger ingen påverkan för vikten

Sammansata rustningar ger en påverkan för var 4:de kilo, Dvs för var 4:de kilo ökar skadan för omkull slagning med 1

Metal rustning ger en på verkan för var 3:de kilo


Ex Lars slår med sin mäktiga stridshammare mot Elins vackra hel plåtsrustning och träffar i huvudet. Elin har 50 KP så Lars måste upnå 25 skada

Rustningen väger 32 kilo 32/3 = 10.66 (11),Lars gör 10 skada och efter som han träffa i huvudet gör han 1.5 mer av sin skada han slog och gör totalt 26 i skada vilket räcker för att slå omkull elin.


Formation strid
Spelarna kan välja att sammsluta sig i en typ av formation för att få diverse bonusar och nackdelar.
Det som för att kunna sammla sig till olika formationer behövs sammhållning poäng som representerar hur bra koll man har på omgivningen och sina kamrater ens grund sammanhållnings.
Indevider har inte sammanhållnings poäng utan det är hela gruppen, poängen räknas ut genom int+psyke/2 +10, Dock är det bara ledarens poäng som räknas, vem som är ledare för formationen bästemer spelarna.

Olika formationer

Sköldvägg
Krav: minst 3 personer, stora eller helkropps sköldar och minst 10 i sammanhållning.
Bonus: +2 i alla slag i försvar med skölden alt +3 om man använder helkroppssköld
Nackdel: Nedsäkt rörlighet, kan inte göras i ojämn terräng ex skog och -1 med alla vapen som man måste hugga med (klubbor, yxor etc), -2 på att använda slung vapen.

Skölpadds formation
Krav: minst 6 personer, Helkroops sköldar och minst 14 i sammanhållning
Bonus: -10 på att träffa i skölpadds formation med avstånds vapen, +2 för att skydda sig
Nackdel:Ingen möjlighet att anfalla, Väldigt långsam och Lätt att flankera.

Pikvägg
Krav: minst 4 personer, pikar eller liknade långt vapen och minst 10 i sammanhållning.
Bonus: Alla som anfaller en pikvägg måste parrera två pikar först för att kunna komma igenom till soldaterna (gäller ej dock vapen av liknade längde ex andra pikar) små vapen som kortsvärd och knivar får -2 på pareringar medelstora som bredsvärd och klubber får -1 och stora vapen som tvåhandssvärd har +- 0, om riddjur anfaller framifrån får 2 i pikväggen anfalla direkt och har +4 i träffa riddjuret och gör även riddjuret skadebonus + spelarens skadebonus+ vapnets skada.

Nackdel: Inget skydd mot avståndsvapen, +2 att träffa pikväggen med avstånds vapen, kan inte parera slag om någon tagit sig in inanför ”väggen” och lätt att flanker.
Sheltronformation
Krav: minst 5 personer, Pikar eller stora/medelstora sköldar och minst 5 i sammanhållning
Bonus: Med pikar gäller samma regler som pikvägg går dock inte att flankera
Med sköldar gäller samma regler som sköldvägg dock går det inte att flankera
Nackdel: går inte att röra sig, +2 att träffa med avståndsvapen.


Sköldbärare
Krav: minst och endast 2 personer, ena måste ha en medelstor eller stor sköld andra får inte ha en sköld och minst 15 i sammanhållning
Bonus: Sköldbäraren kan skydda han andra mot 2 attacker per stridsrunda genom att gå in framför med +3 i försvar, anfallern får +2 i attack
Nackdelar: misslyckas sköldbäraren att skydda en attack får hon inte skydda den andra utan då måste anfallern skydda sig, Sköldbäraren kan inte anfalla efter som hennes focus är på att försvara anfallaren.

Hur man skadar sammanhållning.
Flankera: Att flankera en formation kräver ett initiative slag mot formations initiative det vill säga alla i formationen måste slå ett initive slag och sen lägger alla till det till en samlad pot (exempel anna, erik och johanna blir flankerade och måste slå ett initiv slag dem slår följande 3,8 och 3 alla har -3 i initiv mod och får totalt 6.), blir en formation flankerad kan den flankerade motståndaren anfalla en av dem i flanken utan att dem får någon bonus från formationen.För varje attack i flanken får formationen -3 i sammanhållning oavsätt om den går igenom eller inte.
Om någon tar skada i en formation förlorar formationen -2 i sammanhållning
Om någon bryter formationen plötsligt får formationen -8 i sammanhållning

Hur man ökar sammanhållning
återsammlas: Ledaren för formationen kan ge ordern att återsammlas vilket gör att alla i formationen måste lyda ordern annars räknas det som om den individen bryter formationen, om alla återsammlas får formationen +10 i sammanhållning (ej mer än vad ledarens max är). Återsammlas kan även användas av vem som helst som inte är i en formation och då väljer han/hon vem dom vill ha återsammlade och då får dem personerna +10 i sammanhålling om dem formerar en formation skilnaden är om personen inte väljer att återsammlas får dem inge - modification.
Tactit: ledaren för en formation kan slå ett slag i tacti och lyckas hon/han får dem +5 i samman hållning.


Ps. Dem jag spelar med använder inte det strids systemet som finns i boken utan vi gör det lite anorlunda, nämligen att när du attackerar någon slår bägge ett initativ slag. Anfallaren får välja mellan att slå en snabb attack på 1t6 normal 2t6 eller focuserad 3t6
Snabba attacker ger dig -1 normala 0 och focuserade +1 i att träffa. försvaren slår alltid 2t6. Sen lägger bägge på sin im på sitt slag och försvaren måste få lägre eller likamed anfallers slag för att få försvara sig. (kommer kanske ändra det)

Har ni några fråger eller inte förstår ska jag försöka svara på dem så bra jag kan, men jag har ibland svårt att uttrycka mig skriftligt
 
Top