DoD Drakar och Demoner för Sagan om Ringen?

Gute1

Veteran
Joined
30 Aug 2022
Messages
30
Hej!

Jag har suttit och funderat på att använda Drakar och Demoner för en Sagan om Ringen Sandbox, någon som har provat redan?

Funderat på att översätta några av förmågorna och släkten från TOR och sedan köra på... Funkis tror ni? Magi skulle då bli ersatta av förmågor istället för Drakars version av magi?

Mvh

Gute
 

Gute1

Veteran
Joined
30 Aug 2022
Messages
30
Dum fråga men vad är skälet till att inte använda TOR?
Det är ingen dum fråga! :)

ToR har valt att hålla en hel del av sina regler mer abstrakta, ex stridsreglerna. Jag föredrar det mer taktiskt. Jag gillar även att drakar är enklare attt modda än ToR...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Check. Jag skulle ta bort all magi och magiker helt (utom föremål). Sen skulle jag skapa ett antal nya släktes- och yrkesförmågor, kanske genom att plocka virtues från TOR eller omvandla hjälteförmågor från DoD. Övriga hjälte förmågor skulle jag rensa ut tills jag hade kvar en kort lista.

Sen är det bara att köra bortsett från att visa monster och släkten går bort samt att viss utrustning från DoD inte skulle finnas i Midgård.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Nu har jag bara kört lite TOR, men är det primärt det abstrakta avstånds- vs närstridskamp som skaver?
 

Gute1

Veteran
Joined
30 Aug 2022
Messages
30
Nu har jag bara kört lite TOR, men är det primärt det abstrakta avstånds- vs närstridskamp som skaver?
Jag skulle säga att det är nog det enskilt största skavet. Jag gillar ToR men föredrar Drakar och demoner. De nya förändringarna gör spelet mer "gritty" vilket passar Sagan om Ringen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Jag skulle säga att det är nog det enskilt största skavet. Jag gillar ToR men föredrar Drakar och demoner. De nya förändringarna gör spelet mer "gritty" vilket passar Sagan om Ringen.
Det kan jag förstå. Sen skulle jag nog säga att en stor tematisk grej som man tappar med DoD är TORs Hopp och Skugga - om man nu är intresserad av sådana grejer. Kanske skulle det skulle gå att överföra till att speglas av VP på något vis men inte helt självklart.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Det kan jag förstå. Sen skulle jag nog säga att en stor tematisk grej som man tappar med DoD är TORs Hopp och Skugga - om man nu är intresserad av sådana grejer. Kanske skulle det skulle gå att överföra till att speglas av VP på något vis men inte helt självklart.
Och att ödet är iblandat i tärningsslagen i form av feat dicen med Gandalfrunan och Sauronögat. Men det går också enkelt att föra över. Jag tycker det är en stämningshöjande del i TOR.
 

Gute1

Veteran
Joined
30 Aug 2022
Messages
30
Det kan jag förstå. Sen skulle jag nog säga att en stor tematisk grej som man tappar med DoD är TORs Hopp och Skugga - om man nu är intresserad av sådana grejer. Kanske skulle det skulle gå att överföra till att speglas av VP på något vis men inte helt självklart.
Skugga kanske skulle kunna vara en variant av andrahandsfärdighet. Karaktären får kryss av illdåd och lyckas man med färdighetsslaget får man ett skuggtillstånd... 18 i färdigheten blir man en slp.

Man kanske skulle kunna jämföra skuggfärdigheten med viljestyrka för att få olika tillstånd också... Associerar fritt här! :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,087
Systemet är mycket mer fokus på strid än på att vara ett färdighetssystem, på gott och ont (mer ont för Midgård, tycker jag personligen). Det är mycket mer "speligt" och icke-realistiskt på D&D-viset än vad jag skulle vilja ha i Midgård, personligen.

Ett system kring hopp och korruption känns som ett absolut måste också, så det får SL hitta på.

(Plötsligt infall: FL-DoD skulle vara en utmärkt bas för ett Star Wars-spel!)
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Jag skulle säga att det är nog det enskilt största skavet. Jag gillar ToR men föredrar Drakar och demoner. De nya förändringarna gör spelet mer "gritty" vilket passar Sagan om Ringen.
Helt förståeligt!

En kommentar här är att jag tror det skulle vara rätt lätt att göra TOR väldigt gritty. En injury = dying, Endurance 0 = dying.

Sedan hemregla in förflyttningsregler i strid fr Year Zero Engine/DoD om man vill ha mer taktiska strider.

Ej tänkt genom detta, men känns spontant som det kunde gå utan speciellt mkt jobb?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
[QUOTE="verec, post: 1230706, member: 9971"
Helt förståeligt!

En kommentar här är att jag tror det skulle vara rätt lätt att göra TOR väldigt gritty. En injury = dying, Endurance 0 = dying.

Sedan hemregla in förflyttningsregler i strid fr Year Zero Engine/DoD om man vill ha mer taktiska strider.

Ej tänkt genom detta, men känns spontant som det kunde gå utan speciellt mkt jobb?
[/QUOTE]
Nä, det är ganska rimliga moddar. Zonförflyttning i allra enklaste variant, som i M0, borde funka bra även med TORs stances - bortsett från rearward som
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Helt förståeligt!

En kommentar här är att jag tror det skulle vara rätt lätt att göra TOR väldigt gritty. En injury = dying, Endurance 0 = dying.

Sedan hemregla in förflyttningsregler i strid fr Year Zero Engine/DoD om man vill ha mer taktiska strider.

Ej tänkt genom detta, men känns spontant som det kunde gå utan speciellt mkt jobb?
Nä, det är ganska rimliga moddar. Zonförflyttning i allra enklaste variant, som i M0, borde funka bra även med TORs stances - bortsett från rearward som blir lite annorlunda.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Och att ödet är iblandat i tärningsslagen i form av feat dicen med Gandalfrunan och Sauronögat. Men det går också enkelt att föra över. Jag tycker det är en stämningshöjande del i TOR.
Man skulle kunna göra så att man alltid slår en "ödes-T12" tillsammans med T20 vid färdighetsslag där runorna alltid trumfar över det slagna resultatet och ger framgång eller misslyckande på ett sådant sätt att det är uppenbart att andra makter är inblandade.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Man skulle kunna göra så att man alltid slår en "ödes-T12" tillsammans med T20 vid färdighetsslag där runorna alltid trumfar över det slagna resultatet och ger framgång eller misslyckande på ett sådant sätt att det är uppenbart att andra makter är inblandade.
Sauron´s öga innebär dock inte ett misslyckande, utan det triggar hazards, åtminstone i 1st Editon. Jag har bara skummat 2nd Edition.
Men Gandalf är ju såklart lyckat oavsett svårighetsnivån.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Ang Saurons öga går ju husregla också att det innebär alltid misslyckas, men då ”miserable” blir det katastrofalt resultat (tex fiende som var besegrad/nära död får ”second wind”, eye awareness maxas, etc), men att man möjligen kunde hindra fummel genom att självmant välja en lämplig ”bout of madness”?

Kan vara en HC-version är TOR (alltid älskar hardcore i Diablo II) :p
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,087
En bra flavou-lösning kunde vara att byta namn på vissa av tillstånden, för att kännas mer Midgård.
 
Top