[Drakar och Demoner: Caldarox] Hjälp till med lite inofficiellt spelmaterial!

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
207
Hallå där! Jag gillar tanken med Caldarox från RM, verkligen. Det saknas dock något; var är alla ruiner jag ska utforska? Det finns ungefär noll stöd för hur SL bör tänka när ruiner skapas och det tycker jag behöver åtgärdas. Jag tänkte därför skriva Skattletarens handbok - en samling tabeller och äventyrskrokar som hjälper SL bygga coola ruiner med så mycket story som behövs för ändamålet. Vill RP utforska en slumpmässig ruin mitt under ett äventyr? Slå på lite Grundtabeller. Vill SL bygga ett äventyr som utspelar sig i en ruin? Fördjupningstabellen är din vän!

Jag undrar om någon grottkrälarsjäl vill hjälpa till att utforma det här projektet så att det blir så häftigt som möjligt. Svara här eller i PM.

Puss och kram
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
508
Om du vill bygga en dungeon minutiöst möbel för möbel så finns det ju alltid Appendix A i DnD 5e Dungeon Master's Guide.

Vill du ha nåt sånt eller nåt lite mer konceptuellt?
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
207
nano;n346212 said:
Om du vill bygga en dungeon minutiöst möbel för möbel så finns det ju alltid Appendix A i DnD 5e Dungeon Master's Guide.

Vill du ha nåt sånt eller nåt lite mer konceptuellt?
Tanken är mer konceptuell. Det ska bottna i Caldarox historia och bestå dels av beskrivningar av ruinen samt vem som bott där tidigare.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
508
Jag har inte böckerna så jag kan inte hjälpa så mycket men spånar gärna lite här. Det ska finnas något Ruinformulär, är det en bra utgångspunkt att göra tabeller för att fylla fälten på det? Vad är dess områden?
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
207
nano;n346540 said:
Jag har inte böckerna så jag kan inte hjälpa så mycket men spånar gärna lite här. Det ska finnas något Ruinformulär, är det en bra utgångspunkt att göra tabeller för att fylla fälten på det? Vad är dess områden?
"Ruinformuläret" är ett ark med fyrkanter på. En karta, helt enkelt. De lär inte kunna bidra till mycket annat än utformningen.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
508
Ah, det var ju synd. Aja, ruinlandet utanför städerna ska alltså innehålla lämningar från tiden innan konfluxen, jag gissar att det är gamla Ereb och att det kan vara från lite varsom på kontinenten pga kringflyttningar av landet. Men det finns väl en mer utförlig historia för Caldarox som innehåller andra epoker, med citadellriddare och ärkemagiker och annat. Synd att de satte så höga pris på de extra backarmålen.

Kollar jag på hur det ser ut med ruiner i Elder Scrolls-spelen så verkar de komma i tre typer:
  1. Övergivna lämningar från den nuvarande epoken. Ofta slott, gruvor, gods, borgar, fängelser, kolonier och vrak.
  2. Svåråtkomliga spår efter uråldriga riken och folk. Ofta gravar, fort, laboratorier, maskinhallar, tempel och städer.
  3. Förföljda gruppers tillhåll som rensats ut under historiens gång. Ofta tempel, bibliotek, gömmor, befästningar och nästen.
Frågor som kanske kan besvaras för varje ruin:
  1. Vad var ruinens ursprungliga syfte? Listorna ovan, plus lite till.
  2. Vilka var det som bodde i och brukade den? Listorna ovan, plus lite till.
  3. Varför övergavs/förföll den?
  4. I vilket skick är den nu?
  5. Är den plundrad och om inte, vad har skyddat den? T.ex. spöken, fällor, terräng, monster, förorening, vidskepelse, vakter.
  6. Vad är spåren efter den?
  7. Hur kommer man in?
  8. Hur ser den ut på insidan? Här kan man slumpa ihop lite geometriska former om man vill göra det lätt för sig.
  9. Vad är ruinens meta-stil? Speliga pusselrum med hinder, monstercrawl, symboliskt meningsfull resa mot avgrunden el dyl, utgrävning.
PS Du råkar inte komma från Halmstad och har gått på LTH?
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
En idé är att titta på historiska ruinstäder o plocka inspiration och ritningar ifrån, men kataklysmen kan ha gjort att en som fanns på ytan nu befinner sig i en stor grottsal. (Baldurs Gate, Bhaals tempel :wink: )
Det har gått så lång tid att de vandöda bara är skuggor, (även svarta hål dunstar ju på en evighet)


Jag tror på mötestabeller

C
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
207
nano;n346611 said:
Ah, det var ju synd. Aja, ruinlandet utanför städerna ska alltså innehålla lämningar från tiden innan konfluxen, jag gissar att det är gamla Ereb och att det kan vara från lite varsom på kontinenten pga kringflyttningar av landet. Men det finns väl en mer utförlig historia för Caldarox som innehåller andra epoker, med citadellriddare och ärkemagiker och annat. Synd att de satte så höga pris på de extra backarmålen.

Kollar jag på hur det ser ut med ruiner i Elder Scrolls-spelen så verkar de komma i tre typer:
  1. Övergivna lämningar från den nuvarande epoken. Ofta slott, gruvor, gods, borgar, fängelser, kolonier och vrak.
  2. Svåråtkomliga spår efter uråldriga riken och folk. Ofta gravar, fort, laboratorier, maskinhallar, tempel och städer.
  3. Förföljda gruppers tillhåll som rensats ut under historiens gång. Ofta tempel, bibliotek, gömmor, befästningar och nästen.
Frågor som kanske kan besvaras för varje ruin:
  1. Vad var ruinens ursprungliga syfte? Listorna ovan, plus lite till.
  2. Vilka var det som bodde i och brukade den? Listorna ovan, plus lite till.
  3. Varför övergavs/förföll den?
  4. I vilket skick är den nu?
  5. Är den plundrad och om inte, vad har skyddat den? T.ex. spöken, fällor, terräng, monster, förorening, vidskepelse, vakter.
  6. Vad är spåren efter den?
  7. Hur kommer man in?
  8. Hur ser den ut på insidan? Här kan man slumpa ihop lite geometriska former om man vill göra det lätt för sig.
  9. Vad är ruinens meta-stil? Speliga pusselrum med hinder, monstercrawl, symboliskt meningsfull resa mot avgrunden el dyl, utgrävning.
PS Du råkar inte komma från Halmstad och har gått på LTH?
Jag gillar indelningen från ES-spelen! Bra inspo! Dina frågor känns också rimliga. Ska bara försöka föra in det här i tabellform.

Haha, nej. Men jag kommer från Linköping och går på Liu :)
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
207
crilloan;n346630 said:
En idé är att titta på historiska ruinstäder o plocka inspiration och ritningar ifrån, men kataklysmen kan ha gjort att en som fanns på ytan nu befinner sig i en stor grottsal. (Baldurs Gate, Bhaals tempel :wink: )
Det har gått så lång tid att de vandöda bara är skuggor, (även svarta hål dunstar ju på en evighet)


Jag tror på mötestabeller

C
Mötestabeller låter också som en bra idé!
 
Top