Drakar och Demoner-bokserien

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Hej!

Jag håller på att köpa lite julklappar åt mig själv och tänkte att jag ska köpa några böcker jag saknar i drakar och demoners bokserie (1987-1993). Jag noterade då något konstigt och vill bara kolla med de som säkert har bättre koll på saker.

Är det så att de bara översatte sex av de sju elric-böckerna till svenska och istället för att översätta den sjunde så började de översätta en annan av Michael Moorcock's bokserier, den om runstaven?

Varför gjorde man så? Känns ju tärt att den boken aldrig översattes till svenska.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Den ursprungliga serien Elric-böcker var bara sex stycken.
Fler har skrivits och publicerats senare - så numer finns det betydligt fler än sex böcker om Elric.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Det gjordes ju vissa i efterhand lite underliga redaktionella val i serien. Till exempel stoppades en helt nyskriven bok av Robert Jordan in som Conan-bok nr. 3 innan man återgick till att översätta Lancers serie. Även den sista boken i serien om Fafrd och Gråkatt utelämnades. Så Elric är inte ensam.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Den ursprungliga serien Elric-böcker var bara sex stycken.
Fler har skrivits och publicerats senare - så numer finns det betydligt fler än sex böcker om Elric.
Du har alldeles rätt, det är jag som snurrat till det. Det var bara sex böcker i "core"-serien. Har en bunt av dem på engelska men det är inte lätt att hitta rätt i elric-djungeln eftersom han aldrig skrivit böckerna i kronologisk ordning.

 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Missa heller inte hur två av Elric-böckerna kastades om i ordning i DoD-serien!
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Otroligt granna böcker, förstår att du samlar dem! Ä-spels översättning av Pratchetts Magins Färg var ju min första kontakt med min favvoförfattare anno dazumal, bristen på översatta böcker fick mig att börja läsa på engelska ist.. En kulturgärning, helt enkelt.

Apropå Elric-böckernas ordning eller oordning, är det bara jag som föredrar att läsa serier i kronologisk* snarare än "författarens" ordning? Prequelen brukar ofta mejka mer sense när man läst del 1 först, osv.

* dvs i den ordning de getts ut
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Apropå Elric-böckernas ordning eller oordning, är det bara jag som föredrar att läsa serier i kronologisk* snarare än "författarens" ordning? Prequelen brukar ofta mejka mer sense när man läst del 1 först, osv.
Skriver under på detta 100%.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Apropå Elric-böckernas ordning eller oordning, är det bara jag som föredrar att läsa serier i kronologisk* snarare än "författarens" ordning? Prequelen brukar ofta mejka mer sense när man läst del 1 först, osv.

* dvs i den ordning de getts ut
Det varierar mellan olika serier. Utgivningsordning är nästan aldrig en dålig ordning att läsa en serie i, och är ofta den rekommenderade ordningen att läsa dem - men det är inte alltid den bästa ordningen. Kronologisk* ordning fungerar däremot bättre för en del bokserier

När det gäller just Elric-böckerna så var det flera av dem som började sina liv som en samling noveller som gavs utan någon som helst hänsyn till intern kronologi. Så skall man läsa dem enligt den ursprungliga utgivningsordningen så får man hoppa fram och tillbaka mellan och inom böckerna.

*dvs i den ordning de utspelar sig enligt den interna kronologin.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Det varierar mellan olika serier. Utgivningsordning är nästan aldrig en dålig ordning att läsa en serie i, och är ofta den rekommenderade ordningen att läsa dem - men det är inte alltid den bästa ordningen. Kronologisk* ordning fungerar däremot bättre för en del bokserier

När det gäller just Elric-böckerna så var det flera av dem som började sina liv som en samling noveller som gavs utan någon som helst hänsyn till intern kronologi. Så skall man läsa dem enligt den ursprungliga utgivningsordningen så får man hoppa fram och tillbaka mellan och inom böckerna.

*dvs i den ordning de utspelar sig enligt den interna kronologin.
Nu var det ett slag sen jag läste Elric men jag försökte mig just på den först utgivna boken med Fafrd och Gråkatt. Jag har läst andra som prisade prosan som band samman novellerna, själv hade jag nog hellre läst det som en novellsamling, för mellanpartierna roade mig inte det minsta.

Visst förstår man frestelsen från författarens eller utgivarens sida att ge allting en kontinuitet, och se till att det inte är uppenbart självmotsägande. Men frågan är hur mkt det egentligen är viktigt för den genomsnittlige läsaren. Jag hade inte märkt av de ändringar Gaiman hade gjort i Norse Mythology för att ordna så att inget säger emot vartannat, eller snarare hade jag nog inte märkt eller i varje fall inte märkvärt brytt mig om att de olika myterna sa emot varandra..

Så jag hade gärna testat att läsa de ursprungliga Elric-novellerna helt i den ordning de kom ut, utan några försök att reda ut hur de hänger samman eller bildar en helhet.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag har läst Elric-comics men inte böckerna. En anledning är att det är så förvirrande.

Kan någon rekommendera vad man ska köpa, och i vilken ordning man ska läsa dem, för att få rätt?
Gärna med hänvisning till de utgåvor som faktiskt finns att köpa på Adlibris/Bokus/Amazon.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Själv hade jag hållt mig pre-1980 och kört som följer, till att börja med..
(I) Elric of Melniboné (1972)
(II) The Sailor on the Seas of Fate (1976)
(III) The Weird of the White Wolf (noveller fr 1961-1967)
(IV) The Vanishing Tower (original title: The Sleeping Sorceress) (1971)
(V) The Bane of the Black Sword (noveller fr 1962)
(VI) Stormbringer (noveller fr 1963-1964)

Skippa alltså Elric at the End of Time (1981) mfl. Skippa även försök att läsa novellerna i utgivnings-ordning. För mkt trassel. Övriga böcker kan sparas till utifall du får mersmak efter att ha läst resten.

(Ovan glatt saxat och anpassat från wikipedia, jag har det inte i huvudet precis)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
(Nu ser jag att Del Rey gett ut Elric-rasket i utgivningsordning. Inte utan att man blir sugen, även om Whelan-omslagen egentligen är de enda som gäller)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Själv hade jag hållt mig pre-1980 och kört som följer, till att börja med..
(I) Elric of Melniboné (1972)
(II) The Sailor on the Seas of Fate (1976)
(III) The Weird of the White Wolf (noveller fr 1961-1967)
(IV) The Vanishing Tower (original title: The Sleeping Sorceress) (1971)
(V) The Bane of the Black Sword (noveller fr 1962)
(VI) Stormbringer (noveller fr 1963-1964)
Jo, det där är ju den klassiska lineup:en, men att hitta de böckerna i en bokhandel idag ser ut att vara lättare sagt än gjort.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Jo, det där är ju den klassiska lineup:en, men att hitta de böckerna i en bokhandel idag ser ut att vara lättare sagt än gjort.
Ah, fasen, det är så illa alltså? Ser inte bra ut på Bokbörsen eller Antikvariat.net heller..
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Hmm jag hittar Gollancz 2014-2015-utgåva i paperback via Bokfynd.nu - hade nog kört på den isf.

Elric of Melniboné and Other Stories
Elric: The Fortress of the Pearl
Elric: The Sailor on the Seas of Fate
Elric: The Sleeping Sorceress
Elric: The Revenge of the Rose
Elric: Stormbringer!
Elric: The Moonbeam Roads.

Med förbehållet att jag inte själv läst den här versionen. Men nu blir man ju förstås sugen..
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
343
Location
Södertälje/Uppsala
Hmm jag hittar Gollancz 2014-2015-utgåva i paperback via Bokfynd.nu - hade nog kört på den isf.

Elric of Melniboné and Other Stories
Elric: The Fortress of the Pearl
Elric: The Sailor on the Seas of Fate
Elric: The Sleeping Sorceress
Elric: The Revenge of the Rose
Elric: Stormbringer!
Elric: The Moonbeam Roads.

Med förbehållet att jag inte själv läst den här versionen. Men nu blir man ju förstås sugen..
Jag har de flesta böckerna i denna utgåva. Läste ut Stormbringer så sent som igår faktiskt. De är av bra kvalité med papper som känns skönt att vända på. De äldre berättelserna illustreras med Jim Cawthorns pulpiga teckningar, vilket kan antingen vara ett plus eller minus beroende på vad man tycker om dessa.

Ett problem med Gollancz-utgåvan är att det följer med ganska många runtom-texter. För- och efterord av diverse författare, en essä av Moorcock om fantasy-genren (uppdelad mellan flera olika volymer av oklara skäl), och dylikt. Det stör mig inte så värst mycket för jag kan tycka att det är intressant att kunna orientera mig i hur andra förhåller sig till verket och vilka tankar som ligger bakom det. Men jag tycker å andra sidan att det ofta är roligare att läsa litteraturvetenskapliga böcker än verken de behandlar. Så jag kanske inte är representativ i det avseendet.
 
Last edited:

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Hmm jag hittar Gollancz 2014-2015-utgåva i paperback via Bokfynd.nu - hade nog kört på den isf.

Elric of Melniboné and Other Stories
Elric: The Fortress of the Pearl
Elric: The Sailor on the Seas of Fate
Elric: The Sleeping Sorceress
Elric: The Revenge of the Rose
Elric: Stormbringer!
Elric: The Moonbeam Roads.

Med förbehållet att jag inte själv läst den här versionen. Men nu blir man ju förstås sugen..
De där ser ut att vara de som finns att köpa på Adlibris och liknande också. Vad jag förstår så skall den serien innehålla i stort sett alla publicerade Elric-berättelser enligt intern kronologisk ordning. Vilket innebär att en del av de nyare berättelserna ligger insprängda mellan de gamla. Om det är bra eller dåligt beror nog väldigt mycket på läsare.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
De där ser ut att vara de som finns att köpa på Adlibris och liknande också. Vad jag förstår så skall den serien innehålla i stort sett alla publicerade Elric-berättelser enligt intern kronologisk ordning. Vilket innebär att en del av de nyare berättelserna ligger insprängda mellan de gamla. Om det är bra eller dåligt beror nog väldigt mycket på läsare.
Right, ja jag hade nog gärna sluppit det efter 1980, men men, isf finns ju Del Reys utgåva iaf.
 
Top