NYHET Drakar och Demoner blir Dragonbane på engelska

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Känns tidigt att säga väl, men spontant känns det som att det lite skulle förta poängen. Om det ska vara settingfritt m.m. Skillnaden mot ToR och Symbaroum är ju att där är det överföringen av settingen som är grejen.
Känns ju dock som att Egerkrans bilder nog skulle kunna sälja en bok bara i sig själv. Gissar att FL bör vara rätt rutinerade i att överföra spel till 5e så det är kanske inte heller lika mycket jobb som man kan tro. Men det skulle nog uppfattas lite som en "cash grab".

Det jag undrar är om Oktoberlandet kommer till 5e? För det hade ju faktiskt varit riktigt intressant!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Känns ju dock som att Egerkrans bilder nog skulle kunna sälja en bok bara i sig själv. Gissar att FL bör vara rätt rutinerade i att överföra spel till 5e så det är kanske inte heller lika mycket jobb som man kan tro. Men det skulle nog uppfattas lite som en "cash grab".
Jo, tänkte på Egerkrans som argument också men det känns inte som det räcker väl?

För övrigt är överföringen av Symbaroum gjord av samma person som skapade reglerna till Adventures in Middle earth, och som man kan gissa är inblandad i ToRs nya 5E-version. Så frågan är hur mycket erfarenhet Ligan har (kanske massor, ingen aning verkligen).
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Nu kan jag ha missat något, men finns det något som pekar på att DoDs tredjepartslicens kommer skilja sig något från deras andra tredjepartsprogram, dvs Free League Workshop på Drivethrurpg.com?

För jag utgick direkt från att det skulle vara en karbonkopia av de programmen (vilka är helt ok. Författaren får 50%, FL 25% och Drivethrurpg 25%).
Petitess men fördelningen är 50 / 20 / 30 (dtrpg får alltså 30).
För DoD är tanken att ha en öppnare licens som även tillåter tryckt material och utan royalty till Ligan. Detaljerna kommer!

(Licenserade spel som Mutant, Twilight etc måste ha en striktare licens eftersom licensägaren måste ha kontroll på utgivningen och få en andel av försäljningen.)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Nu har jag inte läst hela den här tråden så peka mig gärna rätt om det redan kommit upp, men är inte Dragonbane ett lite märkligt namn om drakar (som jag förstår från den andra tråden) står för det goda och motsatsen till demoner?
Fast så läste inte jag den andra tråden. Drakar står för lag och ordning mot demonernas kaos. För att prata D&D-språk - drakarna är lawful evil och demonerna är chaotic evil.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Nu har jag inte läst hela den här tråden så peka mig gärna rätt om det redan kommit upp, men är inte Dragonbane ett lite märkligt namn om drakar (som jag förstår från den andra tråden) står för det goda och motsatsen till demoner?
Jag tror inte drakar är goda och demoner onda i absoluta termer. De är kosmiska krafter med olika mål, och någonstans i mötet dem emellan uppstår en balans där alla andra varelser lever.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Nu har jag inte läst hela den här tråden så peka mig gärna rätt om det redan kommit upp, men är inte Dragonbane ett lite märkligt namn om drakar (som jag förstår från den andra tråden) står för det goda och motsatsen till demoner?
Jag tolkade nog det inte som att drakar är goda utan som att striden dem emellan är som två nästan gudalika entiteter som inte tar någon hänsyn till de vanliga varelserna. Fast jag kan ta fel?

Fast om drakarna är goda finns det ju en sorglig tematisk ironi i namnet; Drakarna är vårt ända hopp mot de onda demonerna och ändå dödar vi dem för guld och berömmelse.
 
Top