NYHET Drakar och Demoner blir Dragonbane på engelska

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
En sak jag tänkte på nu är att jag hoppas DoD-hemsidan också blir ett enkelt stöd för att spela bara just det spelet online - rollformulär, färdiga kartor från modulerna, precis så mycket funktionalitet som spelet behöver men inte mer. Kanske skippa ljud/bild helt osv. (Mest för att jag tycker många plattformar har lite hög tröskel, att de ofta kräver en hel del extra prepp från SL och för att för att jag är för snål för att köpa den enskilda plattformsutgåvan när jag redan har boken och pdf:en.)
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag tror inte vi har fått veta något om licensen ännu. Det enda jag vet är från min intervju med Tomas för Fenx.
Kommer man att kunna gå via Drivethrurpg och sälja sina tredjepartsgrejer där? Jag förstår att jag vänder lite på det hela när jag frågar så, men det är ofrånkomligen ett bra ställe att sälja sina grejer på. Sannolikt bättre än exempelvis ett förlags webbsida. Och det är väl möjligen det som är problemet eftersom det på drivethrurpg då skulle kunna råda öppen konkurrens mellan originalmaterial och tredjepartsmaterial... Ett Kickstarter-finansierat tredjepartsmaterial kan självfallet vara väl så bra och påkostat.

Om jag minns tredjepartsavtalet för Mutant rätt, så vill någon (ägaren av licensen?) ha del av intäkterna där. Hur mycket jag vet inte. Till skillnad från vad många tror (?), så äger alltså inte FL licensen för Mutant, utan betalar för att att få använda den. Det är en väsentlig skillnad om vi jämför med Drakar och demoner.
 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Varför ska det heta dragonbane!??

Låter som drakjägarspel och inte ett generiskt fantasyspel.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Om jag minns tredjepartsavtalet för Mutant rätt, så vill någon (ägaren av licensen?) ha del av intäkterna där. Hur mycket jag vet inte.
Det där är en knepigt grej. Om licensen blir som de tänkte tidigare och man ska kunna trycka böcker och sälja dem, hur ska de veta hur mycket som tryckts och sålts? Alltså det går ju att skriva avtal om sånt, men det känns lite överkurs för en fan-produktion att ha så detaljerad redovisning så att man vet hur mycket man skulle vara skyldig.

Så med det sagt så spekulerar jag i att det blir mer som Mörk Borg-licensen. "Gör vad ni vill bara ni inte gör X, Y och Z. Sälj var ni vill, hur ni vill. Sätt igång!".
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Kanske för att allt inte måste se ut precis som grundreglerna. Det kan vara bra och användbart ändå.
Jo, säkert. Min fråga (som ju även jag besvarade i mitt inlägg på föregående sida) ställdes dock mest som en kommentar till det inlägg som just hade postats ovan.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Det där är en knepigt grej. Om licensen blir som de tänkte tidigare och man ska kunna trycka böcker och sälja dem, hur ska de veta hur mycket som tryckts och sålts? Alltså det går ju att skriva avtal om sånt, men det känns lite överkurs för en fan-produktion att ha så detaljerad redovisning så att man vet hur mycket man skulle vara skyldig.

Så med det sagt så spekulerar jag i att det blir mer som Mörk Borg-licensen. "Gör vad ni vill bara ni inte gör X, Y och Z. Sälj var ni vill, hur ni vill. Sätt igång!".
Jag förstår att diskussionen är tidig, men hur det funkar behöver förstås redas ut så småningom. En lösning i stil med Mörk Borg är förstås önskvärd för oss som skriver, men kanske inte för förlaget. De har ju betalat en del för det här varumärket.

Vet inte riktigt hur det gick med tredjepartsmaterialet till just Mutant. Har inte sett något, men vet att det var några som ville skriva nya grejer till MUA.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
En lösning i stil med Mörk Borg är förstås önskvärd för oss som skriver, men kanske inte för förlaget. De har ju betalat en del för det här varumärket.
Det här angränsar till det lite obegripliga "företagen tjänar bara pengar på regelboken" mantrat. Tittar man på siffrorna för försäljning så är de naturligtvis högre för regelböcker än äventyr, eftersom alla som köper äventyret (normalt sett) också köper regelboken, men inte alla som köper regelboken köper äventyret. Men egentligen bör man jämföra försäljningen av spelet utan att äventyret finns, med försäljningen av spelet när äventyret finns. Det går så klart inte att göra innan vi hittar parallella verkligheter. Men det verkar självklart att en produkt med mer material som görs tillgängligt kontinuerligt är mer populär och uppmärksammad, än ett spel som bara har en regelbok.

Poängen är att äventyren och andra moduler driver upp försäljningen av regelboken = pengar i företagets ficka. De borde vilja underlätta för oss att publicera material eftersom det gör spelet mer populärt och relevant.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Jag förstår att diskussionen är tidig, men hur det funkar behöver förstås redas ut så småningom. En lösning i stil med Mörk Borg är förstås önskvärd för oss som skriver, men kanske inte för förlaget. De har ju betalat en del för det här varumärket.

Vet inte riktigt hur det gick med tredjepartsmaterialet till just Mutant. Har inte sett något, men vet att det var några som ville skriva nya grejer till MUA.
Tror dock att det gynnar förlaget att ha en generös licens. Se på Mörk Borg än en gång.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Tror dock att det gynnar förlaget att ha en generös licens. Se på Mörk Borg än en gång.
Jo, det tror jag också. Men jag vet inte hur FL ser på detta efter att ha lagt upp en rejäl slant för varumärket. Mörk Borg var, som bekant, ett nytt varumärke och kostade inget köpa in. Då fanns det därför rimligen inte heller något krav på mycket pengar in.
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Det här angränsar till det lite obegripliga "företagen tjänar bara pengar på regelboken" mantrat. Tittar man på siffrorna för försäljning så är de naturligtvis högre för regelböcker än äventyr, eftersom alla som köper äventyret (normalt sett) också köper regelboken, men inte alla som köper regelboken köper äventyret. Men egentligen bör man jämföra försäljningen av spelet utan att äventyret finns, med försäljningen av spelet när äventyret finns. Det går så klart inte att göra innan vi hittar parallella verkligheter. Men det verkar självklart att en produkt med mer material som görs tillgängligt kontinuerligt är mer populär och uppmärksammad, än ett spel som bara har en regelbok.

Poängen är att äventyren och andra moduler driver upp försäljningen av regelboken = pengar i företagets ficka. De borde vilja underlätta för oss att publicera material eftersom det gör spelet mer populärt och relevant.
Du formulerade just, i princip, Ryan Danceys argument för att OGL:a D&D3. Och det funkade ju för dem.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Det här angränsar till det lite obegripliga "företagen tjänar bara pengar på regelboken" mantrat. Tittar man på siffrorna för försäljning så är de naturligtvis högre för regelböcker än äventyr, eftersom alla som köper äventyret (normalt sett) också köper regelboken, men inte alla som köper regelboken köper äventyret. Men egentligen bör man jämföra försäljningen av spelet utan att äventyret finns, med försäljningen av spelet när äventyret finns. Det går så klart inte att göra innan vi hittar parallella verkligheter. Men det verkar självklart att en produkt med mer material som görs tillgängligt kontinuerligt är mer populär och uppmärksammad, än ett spel som bara har en regelbok.

Poängen är att äventyren och andra moduler driver upp försäljningen av regelboken = pengar i företagets ficka. De borde vilja underlätta för oss att publicera material eftersom det gör spelet mer populärt och relevant.
Jag tror att förutsättningarna ser olika ut för olika spel. Det är förmodligen så att många tredjepartsmoduler driver upp intresset för regelboken, men driver de även upp intresset för spelets officiella äventyr och kampanjmoduler? Jag vet inte. Gör du?
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Nu kan jag ha missat något, men finns det något som pekar på att DoDs tredjepartslicens kommer skilja sig något från deras andra tredjepartsprogram, dvs Free League Workshop på Drivethrurpg.com?

För jag utgick direkt från att det skulle vara en karbonkopia av de programmen (vilka är helt ok. Författaren får 50%, FL 25% och Drivethrurpg 25%).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Nu kan jag ha missat något, men finns det något som pekar på att DoDs tredjepartslicens kommer skilja sig något från deras andra tredjepartsprogram, dvs Free League Workshop på Drivethrurpg.com?
Ja, Tomas har pratat om att man ska få trycka böcker och sälja dem på eget bevåg utan att blanda in DriveThru. Får man det med den andra licenserna?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Vet inte. Har en FWL-grej men den ligger på drivethru så.
Kom på att jag har ett par tre stycken tryckta FWL-böcker. Trilemma Adventures (2 böcker) och Temples & Tombs. Har för mig att de är tryckta med POD från DriveThru.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Det verkar som att fria ligan har som trend att göra en del 5e adaptioner (Symbaroum, The One Ring). Vad tror ni kommer det att bli ett Dragonbane 5e också med tiden?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Jo, det tror jag också. Men jag vet inte hur FL ser på detta efter att ha lagt upp en rejäl slant för varumärket. Mörk Borg var, som bekant, ett nytt varumärke och kostade inget köpa in. Då fanns det därför rimligen inte heller något krav på mycket pengar in.
Bara för att rätt ska vara rätt: Mörk Borg är inte ett av Fria Ligans varumärken, och dess tredjepartslicens kommer inte heller från Fria Ligan. FL agerar bara förläggare.
 
Top