NYHET Drakar och Demoner blir Dragonbane på engelska

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
5,223
”From the nation of three-point safety belts comes a game of dragons and demons. Stress-tested by engineers for realism and safety. Our aim is that no one should be killed or seriously injured i a session of Dragonsbane. Extensive rules for bladed weapons, maces, occult lore, firestorms, and gore and general mayhem are to be employed in emergencies and by ceritified players only.”
"Godkännt av Rollspelsverket/Certified by the Swedish Role Play Agency"
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
349
"Godkännt av Rollspelsverket/Certified by the Swedish Role Play Agency"
Yes! Exakt detta. Alltså man hamnar väl i nån sorts post-post-ironisk OSR-grej med det här, nästan en sorts variant av Acid Death Fantasy och Bastionland och sånt, och det känns inte som att det alls är dit Ligan tänker ta det här, men annars tycker jag på allvar att det är en rätt bra pitch på nåt sätt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
5,223
Yes! Exakt detta. Alltså man hamnar väl i nån sorts post-post-ironisk OSR-grej med det här, nästan en sorts variant av Acid Death Fantasy och Bastionland och sånt, och det känns inte som att det alls är dit Ligan tänker ta det här, men annars tycker jag på allvar att det är en rätt bra pitch på nåt sätt.
Jag lämnar det åt upphovsmännen att upplysa dig om Rollspelet ROLLSPEL och Rollspelsverkets logga ;)
(dvs jag har inte bilderna tillhanda :/ )
 

Badmojo

Swordsman
Joined
21 Sep 2011
Messages
556
Imponerande lina med medförfattare man samlat ihop!
Jag tror att Nordiska Väsens framgångar internationellt (delvis genom Egerkrans illustrationer) nog påverkat beslutet om Dragonbane.
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
1,261
Location
Nirvana
Internationell USP på Dragonbane? Rimligen att erbjuda något som konkurrenterna inte erbjuder. Kanske så småningom även en koppling till en större franchise. Narnia till exempel. Eller kanske en tv-serie.

Förmodligen blir också hanterandet av tredjepartsmoduler viktigt. Jag antar att det i längden kommer att behövas många. Ett kreativt community som aktivt sprider spelet. Förmodligen är det viktigare än själva spelet. Eller åtminstone lika viktigt.
 
Last edited:

Stämma

Arg vätte
Joined
17 Jul 2020
Messages
113
Location
Södertälje/Uppsala
Jag postade om Dragonbane på EN World ... och fick fyra personer som svarade. Två var internetkompisar från Sverige. :D
Jag gjorde en tråd på RPG.net som puttrat på i några sidor nu. Några som undrar vad spelet handlar om, några som är positivt inställda mot Ligan och ett par BRP-entusiaster än så länge.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,149
Location
Eskilstuna
Lex d20 eller Lex Mörk Borg, som jag brukar säga. :)
Jag tänker att d20s tredjepartsframgångar byggde just på att D&D var (och är) så ultradominant. Det är ju samma med 5E nu – allt ska vara 5E för att vara värt något!

Mörk Borgs tredjepartsframgångar tänker jag bygger på jättetydlig känsla och superstark grafisk identitet, som alla kan greppa och imitera. Man blir inspirerad, och fattar direkt när något är rätt för Mörk Borg. Och det är lätt att anpassa generiska idéer till att bli Mörk Borg:iga – vilket i sin tur gör idéerna starkare. Och gör man något gulsvart med lite tokiga typsnitt och public domain-illustrationer eller lite eget klotter, då ser det Mörk Borg ut (även om det är få som lever upp till originalet). Det är så oerhört tillgängligt att få en idé, genomföra den, och få det att kännas semi-officiellt.

Frågan är vad DoD kommer ha att komma med på den fronten – som inte har någon internationell marknadsdominans, och som verkar ha en generisk setting och superproffsiga illustrationer? Hur blir folket i allmänhet pepp på att göra något till just DoD?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
1,261
Location
Nirvana
Hur folk blir sugna på att göra något till Dargonbane som har en illustratör som det krävs proffs för att härma bra? Tja, då får man kanske fundera på ett knippe fritt tillgängliga kartor (mest dungeons, antar jag, men inte bara). De kan folk sedan tolka hur de vill i tredjepartsmoduler. En annan lösning är en bra och fritt tillgänglig kartgenerator (i motsats till dåliga, sådana finns redan).

Ytterligare ett tillägg skulle kunna vara att Egerkrans släpper 20 hyfsat generiska illustrationer till just Dragonbane (i fortsättningen kallat Drakbananen) fria. Då kan folk använda dem också i sina tredjepartsmoduler. En krångligare och dyrare men mer spännande lösning vore ett AI-verktyg för att göra egna Egerkrans-illustrationer. Ja, jag hajar att han då behöver få en rejäl slant för det... Någon miljon eller så. Komplicerat och dyrt, men kanske framtiden? En illustratör som tar betalt både för sin stil och för faktiska bilder? AI-illustrationernas närvaro i rollspelen lär bli ofrånkomlig. Med eller utan Egerkrans-AI.

Jag tror också att det behöver uppmuntras att släppa egna settingar till spelet. Helst många och helst väldigt olika sådana. Kanske en särskild mall eller annat stöd som man kan använda om man vill?
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
2,197
För professionell tredjepartsutgivning kan nog Egerkrans säregna stil vara ett farthinder. Åtminstone omslaget bör kännas som DoD22. För övrig utgivning tror jag det är viktigast att själva spelet inspirerar och bjuder in till skapande. Ser jag till mitt eget älsklingsspel Symbaroum så finns det inte jättemycket tredjepartsmaterial, men det tror jag mer beror på att det är en utmaning att närma sig MJH:s högkvalitativa skrivande, snarare än Martin Grips bildstil.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
1,261
Location
Nirvana
Tredjepartsutgiving kan också, antar jag, vara en fråga om pengar. Ska FL ha andel av intäkterna från försäljning av tredjepartsmaterial till Dragonbane?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,537
Location
Nordnordost
Kanske ingen direkt relation, men precis som @Hans E Magnusson skriver så finns det en stor nyfikenhet kring vad som lett fram till den formidabla svenska "invasion" vi sett på rollspelsmarknaden de senaste åren.
Ibland pratas det om "Det svenska popundret", att ett så väldigt litet land har haft sådana enorma framgångar på den internationella musikscenen. Och det spekuleras i att det är kommunala musikskolan som ligger bakom, nära på varje barn och ungdom som så önskade kunde få lära sig spela ett instrument och givet en sådan vid skara så kommer fler att fortsätta högre upp i åldrarna och sedan bli musiker i olika grad.

Jag tror att rollspelsundret står på en bas av Sverok och Äventyrspels arv, på samma sätt som popundret kom ur musikskolan.

Att vi sedan inte indoktrinerades in i en smal fåra kring ett enda centralt spel har också bidragit. Vi har en kultur att välja spel efter behov snarare än att stöpa allt som DnD.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,149
Location
Eskilstuna
Ibland pratas det om "Det svenska popundret", att ett så väldigt litet land har haft sådana enorma framgångar på den internationella musikscenen. Och det spekuleras i att det är kommunala musikskolan som ligger bakom, nära på varje barn och ungdom som så önskade kunde få lära sig spela ett instrument och givet en sådan vid skara så kommer fler att fortsätta högre upp i åldrarna och sedan bli musiker i olika grad.

Jag tror att rollspelsundret står på en bas av Sverok och Äventyrspels arv, på samma sätt som popundret kom ur musikskolan.

Att vi sedan inte indoktrinerades in i en smal fåra kring ett enda centralt spel har också bidragit. Vi har en kultur att välja spel efter behov snarare än att stöpa allt som DnD.
Nu är jag ju väldigt partisk, men man ska inte underskatta studieförbundens och föreningarnas roll i det hela heller. Hela anledningen att jag numera jobbar för Studiefrämjandet var för att jag ville ge andra samma möjligheter som jag fick av dem i min ungdom – både när det gäller musik och spelkultur: låna lokaler, få hjälp med utrustning, få stöd med ha någon att bolla tankar med, få stöd med administration och utveckling, med mera.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,537
Location
Nordnordost
Nu är jag ju väldigt partisk, men man ska inte underskatta studieförbundens och föreningarnas roll i det hela heller. Hela anledningen att jag numera jobbar för Studiefrämjandet var för att jag ville ge andra samma möjligheter som jag fick av dem i min ungdom – både när det gäller musik och spelkultur: låna lokaler, få hjälp med utrustning, få stöd med ha någon att bolla tankar med, få stöd med administration och utveckling, med mera.
Ok, jag uttryckte mig en aning klumpigt. Det svenska föreningslivet i sin helhet med Sverok, studieförbund och kommuner (och församlingar med ungdomsverksamhet osv), som jag klumpigt kallade "Sverok".
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
11,067
Location
Stockholm
Den öppna licensen ska väl fungera som den gör till Mörk Borg vad jag har förstått?
Jag tror inte vi har fått veta något om licensen ännu. Det enda jag vet är från min intervju med Tomas för Fenx.

TH: Vi har inte bestämt exakt hur det kommer att fungera. Vi vet att vi vill öppna upp så att alla kan skriva till spelet, och tänker oss en öppen licens, lite som Wizards of the Coast har med Dungeons & Dragons 5e. Det skulle ge andra spelskapare möjlighet att göra nästan vad som helst bara de ställer upp på vissa grundregler. Och om man följer licensen kan man sätta en logga som visar att det är kompatibelt med vårt DoD på omslaget. Troligen inte den stora loggan, men en mindre variant. Man kommer inte att behöva gå via DriveThruRPG för att få ut sina verk utan kan ge ut sin PDF på det sätt som man vill, eller trycka en produkt och sälja den själv. Det vore roligt om folk ville skriva sina äventyr till DoD och trycka dem och sälja dem till exempel på konvent. Det vill vi uppmuntra!
 
Top