Nekromanti Drakar och demoner Äventyr

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Hejsan, tänkte göra ett DoD äventyr som ska utgå ifrån att spelarna gör något som gör att dem måste gå till olika delar av världen för att hitta olika delar till något massivt. Har ni några idéer ??
 

olofglans

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
102
Location
Göteborg
Rollpersonerna kanske är handelsmän (och/eller diplomater) som blir utsända av en Kung, för att upprätta handelsförbindelser, med stammar eller städer. Folkslag som tidigare var fientliga mot landet.
När de väl kommer fram till de främmande platserna, kan de bli indragna i en rad händelser. Exempelvis att en utav rollpersonerna blir intresserad av en kvinna som mystiskt nog försvinner; och han/hon vill hitta henne.
Eller att en utav rollpersonerna blir förgiftad, och får konstiga drömmar. När han vaknar upp är han gisslan hos en grym typ, som vill veta hans egentliga uppdrag. Nästa steg blir att fly från hans boning, och ta reda på varför folk är så misstänksamma mot rollpersonerna.

Efter ett tag kan rollpersonerna inse att deras diplomatisk uppdrag bara är en fasad, för ett än värre uppdrag. Nämligen att hitta och stjäla magiska föremål från ett par ljusskygga typer. Magiska föremål som kan hjälpa Kungen att kuva adeln och fiender inom riket. Föremål som bäst bör förgöras, så att de inte hamnar i händerna på fel person.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
En idé poppade upp i huvudet, ett hopkok av gammal skåpmat visserligen, men...:
ett stort hot (typ 'mörkret vaknar och breder ut sig'-hot) måste stoppas, en urgammal mumie kan vara räddningen om hen väcks till liv igen.
Vad som krävs: ritualen att göra det, en relik av nåt slag, 'livets elixir' samt en nu levande i mumiens blodslinje. På vägen får de sökande veta att mumien kan (inte säkert) vara ett större hot och/eller alliera sig med hotet...men alternativen tycks inte finnas. Vad göra?

God Jul, Felix! Jag tvivlar inte på att du kommer på något bättre än det här.
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Jag gillar alla förslagen men det här med att dem blir intresserade av en kvinna verkar interessant och magnus vi håller fortfarande på med rollspelet vi är på världen just nu :D
 

P@n

Veteran
Joined
12 May 2009
Messages
72
Location
Stockholm, haninge, vändelsö
Jag har skrivet ett äventyr just med denna tanke. Det var första äventyret jag skrev samt det var just drakar och demoner. Det handlade om att spelarna kom över en bok med sidor som saknades. Sen skulle rollspelarna söka upp platser som kom upp i boken för att få ihop storyn.

Jag rekomenderar inte detta för att det tog så jävla mycket papper ur skrivan att skriva detta äevntyr. Men jag har ett tips.

rollspelarna är lärdamän och sitter i sitt stora torn med massa historia böker. De har sina debatter om hur saker ligger till men kommer ingenvart. De måste ha bevis! Så de ger sig ut i den vida värden för att gräva upp och ta reda på sanningen.

De måste ta sig in i heliga tempel och gräva som arkeologer samt ner biblotek med mera. Vad som också gör det kul är isolerade kunskapare som plötsligt ger sig ut med extrem motivation.
Om jag ska förklara det bättre se det som att några kunskapare ska tareda på om deras teori om evulition är sann i den kristna världen.
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Jag gillar iden p@n men jag ska göradet som så att kungens dotter har försvunnit och den som ittar henne får gifta sig med henne en av spelarna blir genst förtjust och ger sig genast ut på uppdraget. detta gör att dem kommer få konkurrans och en spännande story. Jag tänker mig att det kommer vara lite super mario stil och att spelarna är nära att få tag i henne många gånger men lyckas aldrig riktigt. I slutet så kommer en annan person få tag i prinsessan och spelarens karaktär blir ledsen. Efter ett tag så blr prinsessan mer intresserad i spelaren men kungen tillåter icke att prinsessan ska gifta sig med en fattig bondlurk. Spelarna kommer behöva göra allt för att få prinsessan och detta kommer kskapa kärlekskonflikter och en massa andra problem men om dem lyckkas i slutet så kommer dem att belönas med 3 hjältepoäng och den lilla prinsessan :D

Det är det här storyn kommer handla om men fortsätt posta om grejer som kan hända i denna story,
 

olofglans

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
102
Location
Göteborg
Kanske att bortrövandet av prinsessan bäddar för maktspel i riket. Flera parter i riket ser det som sin chans att själva bli kung. När RP väl räddat kvinnan, står inbördeskrigen "på dörren". Enda sättet att stoppa att hundratals oskyldiga bönder och krigare dör, är genom att låta prinsessan gifta sig med en viktig adlig familj; och på så sätt ge kungen en viktig allierad.
Även RP kan tvingas inse detta, när de ser resultaten av inbördeskrigen. Skövlade byar och brända lik.
Samtidigt måste de fly från en fientlig greve i riket som till varje pris vill fånga prinsessan och använda henne som medel att få folket på sin sida. Eller något åt den stilen.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Om det fortsatt skall handla om att resa till världens alla hörn så kan du låta skurken ha förberett fem olika falska prinsessor som han sprider ut i fem olika världsdelar i olika borgar och kungapalats. Ingen vet vem som är den riktiga. Rollpersonerna kanske får en flygande matta av en mystisk man som ser det ärliga i deras strävan, eller så får de hjälp av en drake eller något att snabbt kunna flyga och undersöka de olika platserna. På varje ställe med falsk prinsessa så lär de sig något om prinsessan, kanske vad hennes favoritlek är eller vad hon tycker om något. Det sista stället är såklart den riktiga prinsessan. När de befriat henne vill kungen ändå gifta bort henne med en sliskig prins, men han vet inget om henne då hon och en av rollpersonerna får varandra till slut.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Fridigern;n136031 said:
Om det fortsatt skall handla om att resa till världens alla hörn så kan du låta skurken ha förberett fem olika falska prinsessor som han sprider ut i fem olika världsdelar i olika borgar och kungapalats. Ingen vet vem som är den riktiga. Rollpersonerna kanske får en flygande matta av en mystisk man som ser det ärliga i deras strävan, eller så får de hjälp av en drake eller något att snabbt kunna flyga och undersöka de olika platserna. På varje ställe med falsk prinsessa så lär de sig något om prinsessan, kanske vad hennes favoritlek är eller vad hon tycker om något. Det sista stället är såklart den riktiga prinsessan. När de befriat henne vill kungen ändå gifta bort henne med en sliskig prins, men han vet inget om henne då hon och en av rollpersonerna får varandra till slut.
Jag hade absolut spelat i den här supermario kampanjen ??
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
När man väl har besökt alla slotten har prinsessan redan hunnit rymma. Väl tillbaka i civilisationen märker äventyrarna att hon redan mobiliserat sina lojala och tagit makten i riket. Rollpersonerna erbjuds anställning i den nya posttjänsten hon ska etablera. Om de avböjer varnas de för att lösdriveri snart kommer förbjudas.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
DeBracy;n136080 said:
När man väl har besökt alla slotten har prinsessan redan hunnit rymma. Väl tillbaka i civilisationen märker äventyrarna att hon redan mobiliserat sina lojala och tagit makten i riket. Rollpersonerna erbjuds anställning i den nya posttjänsten hon ska etablera. Om de avböjer varnas de för att lösdriveri snart kommer förbjudas.
Och vad är handlingen efter de mördat alla inklusive prinsessan när de är försvagade av att slåss mot varandra ????

Men jag ser din poäng. Kidnappad prinsessa är den sunkigaste plothooken. Men den är så uttjatat att till och med subversiva versioner är kassa. Jag hade aldrig använt kidnappad princessa som hooken eftersom den suger, är uttjatad och är sexistisk om man inte gör det ordentligt.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
DeBracy;n136080 said:
När man väl har besökt alla slotten har prinsessan redan hunnit rymma.
Och sägs finnas i ett annat slott. Väl där kommer Mario att... Wait..
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Jag gillar din ide fridigern det var bra enda saken är den att om dem tar rätt prinsessa direkt så kommer äventyret att bli typ askort och inte alls kul men jag gillar iden och tack god men jag kommer nog inte ge ut kampanjen det kommer mest vara en kampanj med mina kompisar
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Men så här då som jag tänkte tidigare men inte orkade skriva via telefonen :p

Antingen kommer spelarna på det själva på något mystiskt sätt, de hittar ledtrådar, kartor, böcker osv.. Går komma på mycket beroende på karaktärerna... Eller via någon tredje part, en ärkemagiker, en högt uppsatt person, en historiker eller liknande...

På ett flertal platser, i ett flertal länder, finns det.. Delar.. Av något.. Ingen har egentligen förstått vad. Förrän nu. Dessa föremål är magiska, kanske värdelösa i sig självt, men kanske å andra sidan pulserande av magi som förstärker allt i närheten. Det kan vara en källa till kraftig magi i riket, eller en bortglömd relik på ett museum. Inget av föremålen påminner om de andra. Därför har ingen heller kopplat ihop deras samhörighet.

Av någon anledning är de ju urgamla reliker så de är svåra att få tag på, det kan dessutom leda till stora svårigheter med landet i fråga, eller själva området åtminstone. Kanske en gammal druid cirkel, som enbart druiderna känner till, därav att landet i sig inte bryr sig, men som sagt i ett annat land kanske det är själva grunden till riket. Svårt säga utan att känna till världen ;)

Anyways, för att återgå till själva poängen... Om man samlar alla föremålen går de pussla ihop. Kanske går de bara trycka ihop för hand, kanske behövs det en ritual, utförd den sjunde dagen, den sjunde månaden i det sjunde året, under örnens blick. You get the point.

Tillsammans blir de en mäktigare artefakt. Kanske är det den som omnämns i profetian om de 4 änglarna, kanske är det ankomsten av den Onde som kan stoppas, kanske öppnar den bara en dörr... En dörr som leder in till gudarnas rike, till dödsriket för att återhämta en död vän, eller varför inte en så enkel sak som att ingen har en enda susning, någon gammal galning har bara kommit på att det är den där mytomspunna dörren som öppnas genom det här, men att denne inte har en aning om vad som finns där...

Eller kanske är det inte en nyckel, utan en kompass. Som leder till, vad man vill, eller till dörren eller till skatter eller själastenen.

Det går modifiera rätt fritt beroende på grupp om man vill, eller bara beroende på hur ni vill storyn ska se ut samt hur världen ser ut. Är det 7 kungariken kanske det finns 6-8 reliker.

6st: Ett rike har ingen, vill ha alla.
7st: Alla har ett.
8st: Alla har ett, sen finns det en till mystiskt gömd eller kanske är det den spelarna hittat? Eller den som anställer dem?

Det fungerar ju i någon sorts okultisk mystisk nutids story också, även i någon sorts sci-fi äventyr.. Magi blir urgammal teknologi istället osv.
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
jag tycker att det här med att alla dem här sakerna tillsammans blir något stort och mäktigt som leder till vad man vill. Då kan spelarna använda den till att ta prinsessan och komma hem med henne.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det här med att samla prylar till ritualer eller motgift är ju både enkelt, klassiskt och hållbart och varje ingrediens bjuder ju på en ny resa och plats. När folk nämner just sådana scenarion är dylikt det första som dyker upp i min skalle.

... Men spontant, i denna stund, får jag idén om en speciell dungeon som som förseglats med hjälp av X magiska nycklar. Rollpersonerna måste nu spåra nycklarna och sedan resa iväg och hämta dem, nyckel för nyckel – eftersom de naturligtvis på olika sätt har spridits till olika platser. Kanske får de först bara upp spåret av en nyckel och tvingas leta upp den för att komma över ledtrådar till flera nycklar.

En mystisk bakgrundsberättelse bakom nycklarna och deras spridning vore ju på sin plats, men i skrivande stund sitter jag tyvärr inte på någon sådan.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Kanske vore detta något att skapa lite gonzo-adventure av. Rollpersonerna kanske fastnar mellan några plan/världar, alltså vid en portal fast mellan portaldestinationerna och några saker krävs som reparationsdelar eller offergåvor till portalen för att öppna länken/vägen till rollpersonernas hemvärld. Och så får rollpersonerna resa med portalen till andra plan eller världar – de som fortfarande fungerar – där de kan samla ihop vad som behövs för att resa hem. Därmed kan man bjuda på ett scenario som tar en från helvetets eldar till rosaskimrande sandplaneter bortom de kända stjärnbilderna. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Saker som är viktiga i den här typen av kampanjer:

-Det finns ingen färdig plan som avgör vart spelarna skall åka nästa gång. Man ger dem platserna som de kan åka till och en del information om ställena efter första (korta!) delen av äventyret. Sedan väljer spelarna i vilken ordning de vill göra saker och vilken ordning de gör saker i påverkar kampanjen på ett riktigt sätt.

-Spelarna har en hembas som de utgår från och återvänder till mellan äventyren. Detta är för att man skall kunna ha återkommande NPCer:er och långtgående relationer med dem (utan att sakta ner spelet eller rälsa!). Man kan också skicka rekryterade NPCer:er till sin bas eller ha projekt igång där (som att magikern vill bygga en golem eller tjuven vill grunda ett tjuvgille).

-Det finns antingen inga Macguffins eller så är du supertydlig med att det här är typen av kampanj där det finns Macguffins så shut up! Macguffins kan vara tramsiga och kassa om du gör dem dåligt, men används de rätt är de grymma. Det är svårt för nybörjare att få till dock men också en väldigt grundläggande kampanjstruktur vilket gör den farlig,

-Det här är den viktigaste punkten. För dina spelare skall resa runt hela din värld och det är superlätt att fucka upp och vara en sunkig spelledare om man inte vet vad man sysslar med. Så: DU MÅSTE VARA ANTI- RASISTISK! Du måste, annars kommer du råka använda en stereotyp och bam! Nu är din kampanj moraliskt förkastlig.


Så, här är ett exempel på en kampanj där man reser runt i världen för att hitta delar till något:

Dina spelare är bastarder avlade av Kung Marqel. Marqel är den största mörka Herren av sin generation. Han har erövrat ett rike med vilja, stål och magi och lyckats hålla det stabilt ända in i sina sista år i livet. Men han ligger inför döden och efter att han passerat bortom så kommer någon av hans barn att erövra tronen... Och för att säkra sin ättelinje kommer de göra sig av med alla andra av Marqels barn.

Här är problemet, Marqel steg upp till sin position som erövrare efter en karriär av äventyrande. Han har rest över hela världen och hans barn finns utspridda över varenda kontinent. För att samla de mäktigaste av dem kastar han från sin dödsbädd en magi för att märka sina barn så de vet att de har ett arv att erövra om de är starka nog. Marqel vet vad som händer när man splittrar ett rike. Där kan bara vara en!

Så, spelarkaraktärerna (eller några av dem) får en otrevlig chock när de är några av de utvalda. En brinnande blå runa dyker upp på deras anleten och de vet att det är dags att döda eller dödas. Och de är inte redo.

Nyheterna om vem som är utvalda sprids snabbt. Några av Marqels barn är erövrare i sin egen rätt. Andra är legendariska krigare eller magiker. Några är hjältar, några är monster och några är MONSTER.

Så vad gör dina spelarkaraktärer? De slår sig samman. Visst, efter att alla andra fallit måste de döda varandra. Men tills dess? Tills dess är samarbete enda chansen de har.

Ge dina spelare vem deras fiender är. Ge dem var de som är kända befinner sig och låt dem bestämma vart de vill åka och vad de vill göra. Där, där har du en hel kampanj. Du har våld, lönnmord, politiska intriger, intriger inom spelargruppen och en anledning för att gruppen skall hålla ihop.
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
God45 jag gillar ditt exempel mycket, kommer nog försöka göra en hel kampanj utifrån det hoppas det lyckas. Dock så vet jag ej hur jag kan ge ut den om den blir bra ????
 
Top