PROMOTION Drakar och bananer äntligen på svenska

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Rityta 3.png

Så för en massa år sedan hittade jag på ett system för kreativa utmaningar som hette "Banansystemet". Det var tänkt att spelas med en spelledare och ett antal spelare. Jag tog med mig detta system till LinCon och hamnade i en sits där några av oss tänkte spela det, men vi var bara tre. Två spelare plus spelledare är lite torftigt, men "Vi kan nog lira det spelledarlöst", sade jag och fipplade lite med det. Så föddes Drakar och bananer, och under ett par år var det en succé som spelades igen och igen i Indierummet på LinCon. Det blev det mest spelade spelet flera år i rad.

Jag skrev dock aldrig ned denna version, och spelet levde ett eteriskt liv, som många av mina spel brukar göra. Så en dag var det julklappsdags på Story Games, och @Pilzeman, som spelat spelet många gånger, beslöt sig för att skriva ned reglerna och ge det i present till någon på SG. Detta dokument fick jag tag på, och efter ytterligare tid hade gått gjorde @Rickard en schysst layout på det, och denna variant postades på SG och blev poppis där ett tag. Där fick Matthieu Bé syn på det, och Drakar och bananer översattes nu till franska, där det också funnit sin publik och spelats på bibliotek och konvent.

Det är ju dock lite fjantigt att spelet ännu inte publicerats på svenska. Så nu är det dags: En ny svensk version av Drakar och bananer, layoutad till en dubbelsidig A4. Ett av mina populäraste spel äntligen på ärans och hjältarnas språk! Det finns gratis att ladda ned på min nya hemsida, men jag lägger till det som en bifogad fil i den här posten, också. Läs det och prova det! Jag rekommenderar det starkt för dem som letar efter ett kul spel att spela med sina barn. Jag har haft jättekul med småttingar i detta spel, och jag tycker inte ens om barn! Det är dock inte bara ett barnspel, utan kan spelas med behållning av vuxna också.

Spelet är samarbetande samberättande med en taktisk tävling mot spelet. Det går att vinna och det går att förlora. Det finns taktiska riskbedömningsutmaningar, men också kreativa bananbeskrivningsövningar. Detta är spelet som myntade uttrycket! Eller så myntade uttrycket spelet. Jag och Rickard är lite oense i den frågan. I vilket fall som helst är det kul.
 

Attachments

Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,453
Location
Helsingborg
Så jäkla skönt att man kan söka på gamla forumet nu.

Detta är spelet som myntade uttrycket! Eller så myntade uttrycket spelet. Jag och Rickard är lite oense i den frågan.
https://www.rollspel.nu/threads/vad-är-en-utmaning-och-vad-är-inte-det.55458/page-5#post-720144 :)

Det var rätt roligt att läsa den tråden. Mycket har ändrats i perspektiv.

Här var din första tråd om D&B, en månad senare: https://www.rollspel.nu/threads/banansystemet-prylfokuserat-äventyrande.55653/
 
Last edited:

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Fantastisk logga!

Lite slipat ja. Jag tror det blir bättre om man får besöka alla platser man hittat på, och vet hur lång resan blir, även om det fanns en charm i att kräka ur sig 10-20 platser på temat "fantasy med jätteödlor". Dock:

"När alla har haft en chans att ta sig an utmaningen har en runda gått. Efter varje runda, lägg till en sten per spelare i trubbelhögen.
[...]
4. Om trubbelhögen någonsin får fler pluppar än antalet spelare så har ni förlorat utmaningen!"

Det här ser ut som hard mode så det stänker om det. Är det något jag missar?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
"När alla har haft en chans att ta sig an utmaningen har en runda gått. Efter varje runda, lägg till en sten per spelare i trubbelhögen.
[...]
4. Om trubbelhögen någonsin får fler pluppar än antalet spelare så har ni förlorat utmaningen!"

Det här ser ut som hard mode så det stänker om det. Är det något jag missar?
Ojdå. Antalet spelare gånger fyra ska det ju vara. Tack!

EDIT: Fixat!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Lite slipat ja. Jag tror det blir bättre om man får besöka alla platser man hittat på, och vet hur lång resan blir, även om det fanns en charm i att kräka ur sig 10-20 platser på temat "fantasy med jätteödlor".
Ja, det tror jag också. Jag var med om ett par spel där föräldern med småbarn stönade lite när vi slog en etta och fick en extra utmaning. "Vi kanske ska ta sista utmaningen i alla fall." Bättre att ha lite kontroll på tidsåtgången, och man slipper bli ledsen över att den coola grejen man hittade på inte kom med. Dessutom kan man rita en karta!
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Vad roligt!
Som korrektur:
Under "Strategitips", punkt 3, står det "elelr".
Vad jag kan se så förklaras aldrig närmare vad det innebär att ett slag "är 5+", dvs att 5 och 6 räknas som träffar medan 1–4 är miss. Det kanske folk listar ut? Men för optimal nybörjarvänlighet kanske det kan förklaras.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Vad roligt!
Som korrektur:
Under "Strategitips", punkt 3, står det "elelr".
Vad jag kan se så förklaras aldrig närmare vad det innebär att ett slag "är 5+", dvs att 5 och 6 räknas som träffar medan 1–4 är miss. Det kanske folk listar ut? Men för optimal nybörjarvänlighet kanske det kan förklaras.
Hundra tack! Det fixar jag ikväll.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Vad roligt!
Som korrektur:
Under "Strategitips", punkt 3, står det "elelr".
Vad jag kan se så förklaras aldrig närmare vad det innebär att ett slag "är 5+", dvs att 5 och 6 räknas som träffar medan 1–4 är miss. Det kanske folk listar ut? Men för optimal nybörjarvänlighet kanske det kan förklaras.
Nu är stavfelet fixat, i alla fall. Verkar dröja lite innan hemsidan uppdateras, men ifogade dokumentet är korrekt. "5+"-biten får jag fundera på. Orkar inte ikväll.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,234
Ett av mina bästa rollspelsminnen från wexio spelkonvent!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,453
Location
Helsingborg
Jag tycker det är rätt oklart i texten att man ska gå till nästa utmaning när man har vunnit en. Det som förvillar mig är formuleringen under Skapa äventyret (punkt 4).

"Välj en spelare som börjar sätta den första utmaningen på den första platsen."​

Man kör väl bara en utmaning per plats?

"När ni är klara med att låsa upp och köpa nytt är det dags för nästa utmaning."​

Så när jag läser detta på sida 2 (Att vinna en utmaning, punkt 3) är det därför inte uppenbart att det är nästa plats som gäller. Hade hellre sett att du använt termen "plats" istället för "utmaning".

---

Sedan är det ett typo på sida 2: "Om detta var den fösta utmaningen..."

Det saknas även ett mellanslag mellan punkten i denna textbit på sida 2: "...äventyrare.Berätta..."
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Jag tycker det är rätt oklart i texten att man ska gå till nästa utmaning när man har vunnit en. Det som förvillar mig är formuleringen under Skapa äventyret (punkt 4).

"Välj en spelare som börjar sätta den första utmaningen på den första platsen."​

Man kör väl bara en utmaning per plats?

"När ni är klara med att låsa upp och köpa nytt är det dags för nästa utmaning."​

Så när jag läser detta på sida 2 (Att vinna en utmaning, punkt 3) är det därför inte uppenbart att det är nästa plats som gäller. Hade hellre sett att du använt termen "plats" istället för "utmaning".

---

Sedan är det ett typo på sida 2: "Om detta var den fösta utmaningen..."

Det saknas även ett mellanslag mellan punkten i denna textbit på sida 2: "...äventyrare.Berätta..."
Tusen tack för återmatningen! Jag ska korrigera det när jag får ork.
 
Top