Nekromanti Drakar men inte demoner

Chrono_UBBT

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
114
Location
Mars (tänker flytta till Pluto)
Jag tycker att det är konstigt med namnet Drakar o Demoner när det inte står särskilt mycket om demoner,
faktum är att jag har bara mött en demon i ett äventyr på 3 år(det var ett DoD4 äventyr).
Jag skulle vilja ha lite mer information om demonerna i Trudvagn.

/Chrono

"My god it´s full of stars"/ 2010
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Tycker inte jag, snarare använde Target Games Demoner oftare i sina äventyr än Drakar.

Beskrivningar av Demoner för deras del finns i bl.a. Monsterboxen, Magiboxen samt i grundreglerna (åtminstone DoD 91), samt diverse äventyr.

Men hur det än ser ut, så är (bör) både Drakar och Demoner var relativt sällsynta varelser.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Sant, men inte icke existerande!

Dvs, det borde åtminstone finnas Demoner beskrivna i DoD6.

Du nämner Targets gamla prylar. Vad jag säger är följande;
Target, target,oooh target, vi saaaknar dig, oooh target, target.....



Sagt av hans excellens Ärkemagikern av Felicien.
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Va? Det är ju bara ett namn för tusan...
Kanske vi ska döpa om det till "Orcher och vättar och dvärgar och alver etc."? >:)

Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
"Bara" ett namn?
Tycker du så om ditt eget också?
Ett namns uppgift är ju till för att smbolisera och efterlikna sitt mål. På namn som ges till personer uppfylls deta efter ett tag. Till en början så är Kurki bara en sak som alla kallade mig, nu är Kurki ja och jag Kurki, och alla som känner mig vet det. Om jag bytte namn till Berra skulle det inte framkalla samma känslor, samma tankar, osv...

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Jag håller med dig, men att börja klaga på att det inte finns så mycket demoner (ännu i alla fall) i ett spel bara för att det råkar finns med i namnet känns total onödigt...

Sen om man bara möter en demon på tre års spelande(som stackars Chrono, jag lider med dig buddy :gremwink: beror det väl inte på spelet utan spelledaren...

Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
På tal om mitt namn: "Rikard"... säger det dig nånting om mig? Får du en korrekt bild av mig? Trodde inte det...

Givetvis blir det annorlunda för en produkt, men det behöver inte vara så. Ta "Eon" till exempel... säger mig inte ett dugg om själva spelet...


Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
"A rose by any other name..."

"... would smell as sweet." Shakespeare tyckte även han att namn inte var så viktiga( eller snarare så tyckte Julia det i Romeo och Julia)

Sagt av hans excellens Ärkemagikern av Felicien.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Va? Det är ju bara ett namn för tusan...
Kanske vi ska döpa om det till "Orcher och vättar och dvärgar och alver etc."? :gremelak:


Tja du. Om du inte gillar namnet kan du ju skriva "Tomtar och Troll" (eller nåt) på en bit tejp och trycka dit på framsidan av boken./images/icons/smile.gif

//[color:red]Feuflux
"Frågan är inte vad jag kan göra för dom, det är vad dom kan göra för mig."</font color=red>
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Bara lugn

Jag kan väl hålla med om (men bara lite) att det är synd att dom inte har med Demoner i grundboken. Men man får bara hålla sig till tåls lite. Det kommer förmodligen i senare moduler. Jag själv känner inget behov att ha med demoner just nu eftersom jag vill att demoner ska vara sällsynta som DEN (samma sak gäller med drakar).

Jag kan fårstå ert problem men jag delar det inte.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
har ni inte spelat ......

Tja
har ingen av er spelat det gamla klostret????
Det kanske inte hör hitt men det inehåler en relativt svag demon.

SoC

kraften kanske vinner i inre styrka men ingen överlever ett två hands svärd i huvudet hehehe.
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Å, nej

Vi eller rättare sagt jag (som är SL) har inte ansett att det (det gamla klostret) passar in i situationen just nu. Jag vet inte ens om jag ska använda det än. Vi kör nämligen kampanj och då blir allt genast mer komplicerat... men det betyder inte att det intekan dyka upp en demon. Det gjorde faktiskt det när vi körde VSH och magikern i gruppen fumlade... men det var mer slump och inte alls så allvarligt.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Dr_hof

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
42
Location
Nässjö, Sverige
Uj uj!!

Vilket j**la liv för ett namn. Jag tror att grundtanken med namnet på vårt älskade spel grundar sig i idén att spelarna var hjältar, och som vi vet så slår ju hjälten till slut ihjäl Draken.. Och demonerna är de evig kräken som gör livet surt för sagohjältar. Med andra ord så pekar inte namnet på själva innehållet i spelet, utan mer på känslan och världen...

Personligen tycker jag demoner och drakar skall vara mycket sällsynta. Demoner har dock en viss charm, speciellt då man kan "böja" en hel del regler för att skapa stämning... :)
Jag har aldrig haft så roligt som SL som när mina tappra spelare skulle jaga demoner i DoD Samuraj... *MYSER*

/"Come! Come! To Mordor I will take you"
 

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Nä nu!

Ok, jag har läst igenom alla inlägg ner hit och nu börjar jag tröttna lite...

Rollspelet Drakar & Demoner har funnits vääääääääldigt länge, och under den tiden så har det alltid hetat just, Drakar & Demoner.

Visst kan det vara mer info om demoner men som sagt så kommer detta ju, men ärligt talat, hur viktigt är det?

Ett namn är ju trots allt bara ett namn, det namnet är ju till för att man ska bli intereserad (felstavning!) av produkten... Så om man skulle döpt Drakar & Demoner till te.x Skogstroll & Tomtenissar, så skulle nog inte lika många gå och köpa det...
eller?

Så därför tycker jag att det är totalt onödigt att sitta och klaga på ett namn, som någon nämde så är det inte många rollspel som har särskillt givande namn, EON (säjer inte mig ett sk*t), Gemeni (ger inte en bild av hela Gemenis värld...).

Sen har vi ju undantags fall som Mutant och Neotech. Man borde ju förstå att detta inte handlar och djupa skogar och troll utan mer om en framtid...

Sen så tycker jag nog att man får en ganska bra bild av Drakar & Demoner när man hör namnet, bara för att det nu inte finns SÅ mycket info om dom behöver ju inte betyda att dom är oviktiga ..........

(vill du nu ha en massa äventyr och annat skoj om Demoner kan du - och dina kompisar - knåpra ihop lite saker själva så som Bergting och ....... - kommer inte ihåg de andra, sorry! - gjorde)

MvH Martin
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Eon

"<I>Så därför tycker jag att det är totalt onödigt att sitta och klaga på ett namn, som någon nämde så är det inte många rollspel som har särskillt givande namn, EON (säjer inte mig ett sk*t), Gemeni (ger inte en bild av hela Gemenis värld...)."</I>

Eon kanske inte säger dig ett skit, men om du slår upp det så ser du att det betyder "mycket lång tidsrymd". Ett mycket passande namn på ett fantasyspel IMHO, även om det kanske inte säger så jättemycket om vad exakt det handlar om.



Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Ett elektroniskt fansin
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Eon

<I>Eon kanske inte säger dig ett skit, men om du slår upp det så ser du att det betyder "mycket lång tidsrymd". Ett mycket passande namn på ett fantasyspel IMHO,</I>

Folk brukar visserligen klaga på att Eon har ett långsamt och tidsödande stridssystem, men förutom det ser jag ingen större koppling mellan spelet och namnet..?

--
Åke
 
Top