Nekromanti Drakar & Magi

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
I Drakar & Demoner Magikerna handbok så gjorde magisystemets om (om jag fattat det rätt)
Frågan nurå, hur gjordes det om och vad tycker du om skillnaden?
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Systemet i sig ändrades inte om så jättemycket. Den huvudsakliga skillnaden har jag för mig att det fanns ytterligare ett par underskolor av magi. Exempelvis av huvudskolan mentalism fick underskolorna nekromanti och illusionism och samma med huvudskolorna elementarmagi och animism(men jag minns inte namnet på underskolorna till dom). Men som de andra böckerna (Krigarens handbok, Tjuvar&Lönnmöradre etc) så kunde man göra mäktigare rollpersoner än de i grundböckerna. Mäktigare särskilda förmågor, nya regler för alkemi, magiska bibliotek, mäktigare besvärjelser, familiaris etc.

Generellt så är Magikerns Handbok rätt ok supplement och gjorde det enklare att skapa den magiker man ville ha inom DoD91 reglerna. Men samtidigt får SL noga kontrollera vad man tycker passar och inte passar i sin kampanj och vad som är en rimlig kraftnivå. Flera förmågor och besvärjelser var bara att stryka direkt som tillgängliga för spelare(Zombie Armé liksom...). Man kunde göra ganska mäktiga magiker. Och ibland så var slumpen alldeles för avgörande. Boken var även skriven från premissen att magi var något väldigt vanligt och lättillgängligt. Vilket gör att SL i vissa fall kanske måste hålla spelarna i strama tyglar om vad som tillåtet/rimligt och inte oavsett vad som står i boken. Om man har den typen av spelgrupp dvs. Den funkade exempelvis inte så jättebra med tonen i en setting som Ereb Altor. Men den verkar ha varit skriven för en ny setting som aldrig hann se dagens ljus.
 

Neroflame

Veteran
Joined
24 Jan 2013
Messages
6
Location
Stockholm
Systemet anpassades efter nya stridssystemet i krigarens handbok med handlingar. Vilket gav magiker ett rejält lyft. Vidare tillkom en hel del färdigheter i form av ritualer mm. Uppdelningen i magiskolorna kom tillbaka efter att de försvunnit i 91an böckerna men gamla magiboxen var ju även den kompatibel med magikerns handbok. Vidare tillkom vild magi, familaris och något mer som jag inte minns på rak arm. Generellt håller jag med om att man kunde skapa riktigt mäktiga magiker vilket är att fundera över.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Det enda av intresse i magikerns handbok är de nya yrkena och magikerns förmågetabell. Några av de magiska föremålen är intressanta, liksom ritualmagi-tilläggen (men ritualmagi kan utnyttjas, särskilt om du kombinerar den boken med Kaos Väktare).

Många av besvärjelserna måste du stryka eller förändra ordentligt; Inre Eld, Blodstörtning, Tankestöt, Dränka, Kväva, törnesnår, kropp av Eld/vatten/sten/växter etc.

Utgå från magisystemet som presenteras i magiboxen till DoD 3 istället. Det är lägre nivå där och är mycket mer intressanta besvärjelser. Vissa besvärjelser där kanske behöver ses över också dock, som t.ex. paralysera.

Sen tycker jag att magisystemet i Chronopia är bättre med tanke på handlingar. Där är en kvick besvärjelse en besvärjelse man gör på 1 handling och en vanlig besvärjelse utförs på två handlingar. I den boken behöver du se över besvärjelserna som vanligt, vissa är för mäktiga (men kommer, konstigt nog med tanke på Chronopia i övrigt, inte i närheten av hur imbalanced magikerns handbok är).

Så... Använd systemen men var försiktig. :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
(Är det här rätt plats att tipsa om magi-systemet i stormbringer som är grymt och också till ett basic roleplaying spel? Jag tipsar i alla fall :gremwink: )
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Recca said:
Många av besvärjelserna måste du stryka eller förändra ordentligt; Inre Eld, Blodstörtning, Tankestöt, Dränka, Kväva, törnesnår, kropp av Eld/vatten/sten/växter etc.
varför?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Hans E Magnusson said:
Recca said:
Många av besvärjelserna måste du stryka eller förändra ordentligt; Inre Eld, Blodstörtning, Tankestöt, Dränka, Kväva, törnesnår, kropp av Eld/vatten/sten/växter etc.
varför?
Förmodligen för att ovan nämnda besvärjelser insta-dödar vad de än skjuter på.
Träffar till exempel kväva så dör den man skjutit på. Ingen räddning. Inget motstånd.
Bara död.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mundo said:
Hans E Magnusson said:
Recca said:
Många av besvärjelserna måste du stryka eller förändra ordentligt; Inre Eld, Blodstörtning, Tankestöt, Dränka, Kväva, törnesnår, kropp av Eld/vatten/sten/växter etc.
varför?
Förmodligen för att ovan nämnda besvärjelser insta-dödar vad de än skjuter på.
Träffar till exempel kväva så dör den man skjutit på. Ingen räddning. Inget motstånd.
Bara död.
Inre eld gör extremt mycket skada på E1 och är fysisk så inget motståndsslag. Därför är den för bra.
Blodstörtning funkar likadant.

Kväva är koncentration, men det räcker med E1 för att döda vad som helst som behöver andas.

Dränka är inte koncentration och det räcker med E1 för att döda allt som inte kan andas under vatten eller överleva utan vatten.

Tankestöt är så fuskig att det är sinnessjukt. Jag tänker inte ens kommentera.

Törnesnår behöver göra tärningsskada i min åsikt, men är mest balanserad av ovanstående och jättetuff.

Kropp av besvärjelserna gör det teoretiskt möjligt att skaffa sig 100 Kroppspoäng utan större problem. Magikern blir starkare än de flesta krigare. Om man tycker att magiker ska vara tuffare och coolare än alla krigare i gruppen sammantaget så kan man köra med Kropp av-besvärjelserna, men om man som jag, tycker att magiker passar sig bättre som antingen hybrider (inte bäst på något men bra på mycket) eller glaskanoner så stryker man de besvärjelserna genast. :gremlaugh:
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Recca said:
Mundo said:
Hans E Magnusson said:
Recca said:
Många av besvärjelserna måste du stryka eller förändra ordentligt; Inre Eld, Blodstörtning, Tankestöt, Dränka, Kväva, törnesnår, kropp av Eld/vatten/sten/växter etc.
varför?
Förmodligen för att ovan nämnda besvärjelser insta-dödar vad de än skjuter på.
Träffar till exempel kväva så dör den man skjutit på. Ingen räddning. Inget motstånd.
Bara död.
Inre eld gör extremt mycket skada på E1 och är fysisk så inget motståndsslag. Därför är den för bra.
Blodstörtning funkar likadant.

Kväva är koncentration, men det räcker med E1 för att döda vad som helst som behöver andas.

Dränka är inte koncentration och det räcker med E1 för att döda allt som inte kan andas under vatten eller överleva utan vatten.

Tankestöt är så fuskig att det är sinnessjukt. Jag tänker inte ens kommentera.

Törnesnår behöver göra tärningsskada i min åsikt, men är mest balanserad av ovanstående och jättetuff.

Kropp av besvärjelserna gör det teoretiskt möjligt att skaffa sig 100 Kroppspoäng utan större problem. Magikern blir starkare än de flesta krigare. Om man tycker att magiker ska vara tuffare och coolare än alla krigare i gruppen sammantaget så kan man köra med Kropp av-besvärjelserna, men om man som jag, tycker att magiker passar sig bättre som antingen hybrider (inte bäst på något men bra på mycket) eller glaskanoner så stryker man de besvärjelserna genast. :gremlaugh:
TACK
Låter ju strålande, skulle det bli aktuellt så behålls dom absolut.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Recca said:
Törnesnår behöver göra tärningsskada i min åsikt, men är mest balanserad av ovanstående och jättetuff.
Törnegrav hette den väl till och med, och var antagligen den häftigaste besvärjelsen till någon version av Drakar och demoner.

Men du har helt rätt i att väldigt många besvärjelser från Magikerns handbok var totalt obalanserade. Kanske för att ge magikerna en liten upprättelse, eftersom de tidigare i Drakar och demoners historia var nästan patetiskt svaga jämfört med sina kamrater som slogs med stål istället för trolleri.

/tobias
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Gurgeh said:
Recca said:
Törnesnår behöver göra tärningsskada i min åsikt, men är mest balanserad av ovanstående och jättetuff.
Törnegrav hette den väl till och med, och var antagligen den häftigaste besvärjelsen till någon version av Drakar och demoner.

Men du har helt rätt i att väldigt många besvärjelser från Magikerns handbok var totalt obalanserade. Kanske för att ge magikerna en liten upprättelse, eftersom de tidigare i Drakar och demoners historia var nästan patetiskt svaga jämfört med sina kamrater som slogs med stål istället för trolleri.

/tobias
Det enda som verkligen verkligen gjorde något för magikerna på ett kul sätt i Magikerns handbok var yrket Bastardmagiker och ritualmagi. Allt annat var second rate.

Fast upprättelse vet jag inte om jag tycker att de behöver... Det är ju ganska lätt att göra en extremt vettig magiker från början. De behöver ingen upprättelse i min åsikt. Förutom möjligtvis någon magiskola, som typ Spiritism och Häxkonster och kanske Illusionism också för att Mentalismen hade Osynlighet, vilket var jätteorättvist mot de stackars illusionsiterna.

/Recca som spelat jätteförmycket DoD och läst Dod 2, 3, 4 och 5 pärm till pärm. :gremlaugh:

Ps. *Så stolt över mina nördkunskaper.*
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Visst är det så att magin blir otroligt mycket mäktigare än den varit tidigare, fast det största problemet är inte attackbesvärjelserna enligt mig (jag undrar fortfarande varför spel ska ha så många attackbesvärjelser när magikerna borde ha större ambitioner än att göra vad vilket hyrsvärd som helst kan göra).

Besvärjelser som Perfekt Illusion bryter spelet värre, då det är lägre skolvärde än den gamla besvärjelsen Illusion men ändå är väldigt mycket lättare att använda och går inte att genomskåda (vilket i princip gör det till sant skapande med tidsbegränsning). Dvs en relativt enkel besvärjelse som kan ersätta en stor del av alla andra besvärjelser.

Jag stämmer också helhjärtat in i rekommendationen att använda Magiboxen istället. Jag är mycket mer förtjust i den power-nivån.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mäster Charovan said:
Visst är det så att magin blir otroligt mycket mäktigare än den varit tidigare, fast det största problemet är inte attackbesvärjelserna enligt mig (jag undrar fortfarande varför spel ska ha så många attackbesvärjelser när magikerna borde ha större ambitioner än att göra vad vilket hyrsvärd som helst kan göra).

Besvärjelser som Perfekt Illusion bryter spelet värre, då det är lägre skolvärde än den gamla besvärjelsen Illusion men ändå är väldigt mycket lättare att använda och går inte att genomskåda (vilket i princip gör det till sant skapande med tidsbegränsning). Dvs en relativt enkel besvärjelse som kan ersätta en stor del av alla andra besvärjelser.

Jag stämmer också helhjärtat in i rekommendationen att använda Magiboxen istället. Jag är mycket mer förtjust i den power-nivån.
Ja. Och att det skulle göra magikerna dåliga är inte sant. Det är bara klurigare att få till dem. :gremsmile:

Själv skulle jag vilja ta bort psykekostnad på besvärjelser. Spelleder jag DoD igen så kommer jag bara kräva psy-kostnad i stressade situationer eller om magikerna vill göra höga effektgrader eller liknande.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Men den verkar ha varit skriven för en ny setting som aldrig hann se dagens ljus
Chronopias grundbok följde i stort Drakar och Demoner magis regler, och hänvisade flera gånger till den boken; till exempel var Tempelherrarna stattade med magiskolor och besvärjelser från den.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
I den boken behöver du se över besvärjelserna som vanligt, vissa är för mäktiga (men kommer, konstigt nog med tanke på Chronopia i övrigt, inte i närheten av hur imbalanced magikerns handbok är).
Tss, ge mig 175 BP att bygga en Kronomag för och jag ska visa dig vad imba är...
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Ymir said:
I den boken behöver du se över besvärjelserna som vanligt, vissa är för mäktiga (men kommer, konstigt nog med tanke på Chronopia i övrigt, inte i närheten av hur imbalanced magikerns handbok är).
Tss, ge mig 175 BP att bygga en Kronomag för och jag ska visa dig vad imba är...
Besvärjelsen Stanna Tiden är ju en mentalismbesvärjelse med SV 28 i DoD 4.

Så jag gör en högalv-ärkemagiker medans du får göra en 125bps karaktär. Min får 175 bp. Din får 125 bp.

Jag köper stanna tiden och Permanens och Nexus och Sigill. Sen så har jag även antimagi. Gör en Antimagiring på mig själv och med hjälp ritualmagi (som du inte har tillgång till, chronopiatönt) så lägger jag en Antimagi e25 på min ring. Alla dina besvärjelser studsar på mig. Sen så lägger Skydd e25 på ett armband oxo.

Nya nya nya nyaaaaa...

Just det. Alkemi. Skapar ett elixir som ger mig 200 permanent i styrka genom att tillreda valblod i en mithrilbehållare. Elixiret kokas över en vulkan. Du kan inte detta för du har Chronopia. Sen så lägger jag Gengångar-besvärjelsen på mig själv så jag får 400 i styrka och ca 50 i PSY.

Och så binder jag en drake inuti ett svärd vilket är superlätt eftersom jag kör stanna tiden e25 först. 25 sr av att tiden står still. Mitt svärd kan skjuta en eldkvast som gör 20t10 i skada för jag fångade en gyllene drake i svärdet. Jag har en massa andra megaförmågor som draken hade oxo, typ hela dess magiskola!

Vad kan du göra? Va? VA? VAAAA!?!?!? :gremlaugh:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Är... Är sätta mig i ett hörn och gråta ett valbart alternativ?

//Vet inte om han ska skratta eller gråta.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Ymir said:
Jag kan åka tillbaka i tiden och vrida nacken av dig i krubban...
Min RP växte upp i en annan dimension.

Du... Du har inte tillgång till grå hallarna för du saknar portalmagi.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Recca said:
Ymir said:
Jag kan åka tillbaka i tiden och vrida nacken av dig i krubban...
Min RP växte upp i en annan dimension.

Du... Du har inte tillgång till grå hallarna för du saknar portalmagi.
Fast Recca. Du har nog fuskat lite när du byggde din spermagiker på 175 BP. Du lär behöva en hel del mer för att uppnå dina livsmål och förgöra Ymir.

*spermagiker = supermagiker men spermagik lät inte illa det heller.
 
Top