Nekromanti Drakar & Demoner '91

Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Ja, du..........

Det är rätt många som är av din åsikt. Tyvärr kallas vi för gnällande negativa DoD-nostalgiker utav dom som gillar DoD6. Men man kan ju alltid hoppas på att DoD6 expert kommer att rätta till de otroligt många konstigheter som finns i DoD6. Personligen tycker jag att ett rollspel gärna ska vara avancerat, och då var DoD-91 ett utmärkt rollspel, speciellt som det var kompatibelt med både DoD5 och Expert. Erf-systemet var helt enkelt genialiskt. Men om man ska sammanfatta vad jag tycker och vad som är min erfarenhet av hur rollspel och andra spel utvecklas när det kommer nya versioner av dom så förändringarna inte alltid till det bättre enligt ens subjektiva smak. Det får man helt enkelt ta. Jag tror inte det hjälper att mailbomba spelkonstruktörer, för spelkonstruktörer är ofta av den åsikten att det dom har gjort är det mest förträffliga som någonsin har gjorts av dom. Det talas alltid om den nya 'förbättrade' versionen av spelet xxxx. Det slår dom inte att många sökte sig till det spelet för just den versionens egenheter, som man tyckte var definerade för spelet i fråga.

I den verkliga världen får man därmed kompromissa eller söka sig till ett annat spel. Jag bestämde mig för att om det skulle nödvändigtvis vara lvl-baserat och primitivt så kunde jag lika gärna spela Dungeons & Dragons 3e, vilket jag nuförtiden gör, med ett och annat avbrott för DoD-91. Shit happens!

PS Anledningen till att jag hänger på DoD-forumet är inte för att gnälla, utan är därför jag verkligen gillar DoD-4 och verkligen hoppas på att DoD6 expert ska vara en klar förbättring. Jag spelade inte heller DoD3 med enbart svarta grundregelboken heller, för jag tyckte det var för primitivt, men med expert så var det plötsligt ett coolt rollspel. Så jag hoppas att DoD6 Expert ska vara vad Expert var för DoD3. DS
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det känns lite överflödigt. Vad vill du ha då? DoD -91 med nytt omslag? Om det är äventyr och annat kampanjmaterial du är ute efter så är det inte särskilt svårt att anpassa dessa mellan spelen.
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
Jupp

Personligen anser jag inte att Trudvang mm är Drakar och Demoner... De har ju lämnat de regler som utmärkte DoD bland dussintals andra rollspel. Trudvang är snarare en svensk, enklare version av Dungeons & Dragons.

Jag tror dock nog att Trudvang går att spela också, även om det är en smula för Bauer-inspirerat för min smak. Jag vill spela fantasy, inte sagor, om ni förstår skillnaden.

Kanske skulle det kunna vara en bra introduktion för den nyblivne rollspelaren? För även om Trudvang IMHO är lite barnsligt eller reglerna bristfälliga så är stämningen är betydligt bättre än den avfallshög som kallas Chronopia. (där visserligen reglerna var tämligen lika DoD men själva själen i spelet hade övergått till något slags kraftigt överdriven tekno-fantasy).

*Inväntar invändningar*
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Know thine history!

"Personligen anser jag inte att Trudvang mm är Drakar och Demoner... De har ju lämnat de regler som utmärkte DoD bland dussintals andra rollspel."

<sarkasm>
Jag håller med! Det var bättre förr, när SLPer bara hade fyra grundegenskaper, man slog procenttärning mot färdigheterna, man kunde slå Tur-slag, och det fanns en fräck lieman på rollformulären!
</sarkasm>

DoD v1 var en direkt översättning av Basic Role-Playing och dess fantasyhäfte. Det fanns ingenting som utmärkte det, utöver det svenska språket! DoD v2 var en något utvecklad variant, men fortfarande samma generella fjantasy-ripoff med Basic Role-Playing-regler. Det enda "nya" med DoD Expert var T20, och att dela skalan och slumpgeneratorn med fem är inte vad jag kallar för "utmärkande".

Kort sagt, det har egentligen aldrig funnits något i DoD som har utmärkt det bland dussintals andra rollspel. Det har däremot varit ett fjantasy-rollspel i mängden, som fick en dominerande ställning genom att vara först tillgänglig för den svenska marknaden. Det är faktiskt iom Trudvang som DoD för första gången kunnat utmärka sig över huvud taget.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ja, du..........

"Tyvärr kallas vi för gnällande negativa DoD-nostalgiker utav dom som gillar DoD6."

Inte nog med det. Ni kallas för gnällande negativa DoD-nostalgiker av dem som inte är förtjusta i DoD6 - sådana som jag, till exempel.

Reglerna är ungefär lika sunkiga som förut, och det finns alldeles för lite om världen för att jag ska fastna för den. Så för min del får det samma betyg som DoD'91: en hyllvärmare. Sett utifrån och i ett historiskt perspektiv så har de samma junkfaktor allihop. Visst, de har betytt mycket för rollspelshobbyn genom att dra in en massa nya rollspelare till hobbyn, men det är också allt.

Så jag är rädd att ni är gnällande negativa DoD-nostalgiker. Skräp blir inte bättre för att man är nostalgisk.
 

Smaug

Veteran
Joined
21 Dec 2000
Messages
25
Re: Jupp

Jag förstår inte skillnaden när du säger att du vill spela fantasy och inte sagor. Kan du förklara? Är inte fantasy saga? Vad är det då?

Sedan kan man fråga sig om det är reglerna som kännetecknade det speciella med Drakar och Demoner (tidigare versioner). Särskilt som reglerna från första utgåvan till DoD 5 är rätt ordentligt olika. DoD 6 likhet med Dungeons and Dragons är väl främst levelystemet. Då kan man ju lika gärna säga att DoD 6 är likt Sagan om Ringen som också hade levelsystem.

Men min fråga är fortfarande vad som egentligen var och är utmärkande för Drakar och Demoner, förutom att det är ett svenskt fantasyrollspel med en lång tradition bakom sig?

/Smaug
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Re: Ja, du.......... [ot ?]

Skräp blir inte bättre för att man är nostalgisk.

Hoppsan, där var vi lite väl kritiska. Inte helt fötjust i att mitt älskade (liten överdrift) DoD91 blir kallat skräp. Om reglerna är "för enkla" för dig och världen är "för dåligt beskriven" enligt din åsikt så låt det stå för dig. Har man inga enorma krav på realism eller behov av massa detaljer om olika länder så fungerar DoD91 otroligt bra. Hur kan det då klassas som skräp?

Vet inte hur bra svar på ditt inlägg det här blev. Poängen var..... hmmm, poängen var väl mest att försvara DoD91. Hur bra ett rollspel är mäts i hur roligt spelarna har när dom spelar det!

Får hålla med dig lite angående gnällande DoD-nostalgiker... känns meningslöst att som inbitet DoD91-fan kritisera DoD6 för att det inte liknar DoD4. Vill man ha det gamla kan man ju köpa det gamla och låta utvecklingen ha sin gång. Riotminds kommer köra sitt race med sin egen produkt och gamla DoD kommer förbli gamla DoD. Deal with it!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Gå över ån efter vatten

"Om reglerna är "för enkla" för dig och världen är "för dåligt beskriven" enligt din åsikt så låt det stå för dig."

Nja, nu är det inte av den anledningen som jag inte gillar DoD'91. Reglerna är inte "för enkla", utan snarare tvärtom. Det är för krångliga regler för så lite resultat, helt enkelt. Ta bara en sådan sak som bärförmåga och vikter: allting funkade jättebra när vikt och otymplighet sammanfattades som BEP. När det blev kilo av det så blev det bara krångligt och skevt. "Gå över ån efter vatten" är ett ypperligt ordspråk.

Och världen är inte dåligt beskriven. Onej, Trakorien är alldeles ypperligt beskriven, till exempel. Problemet är att ett antal mycket välbeskrivna länder som hamnade bredvid varandra i Altor-boxen helt enkelt inte fungerade ihop. Altor känns helt enkelt som alldeles för mycket lapptäcke. Kliv två meter åt höger och gå över stadgränsen så har vi plötsligt bytt kultur helt och hållet, från feodal medeltid till antik stadsstatskultur från östra medelhavet.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
saga, näe.

"Jag tror dock nog att Trudvang går att spela också, även om det är en smula för Bauer-inspirerat för min smak. Jag vill spela fantasy, inte sagor, om ni förstår skillnaden."

Trudvang är förvisso inspirerat av Bauer även om det är främst trollen som hämtat inspiration där ifrån enl min mening. Själv världen känns i och med JB som grov, karg och kall värld med långa mörka nätter. Faktum är att JB inte ger en det minsta sagovibbar när man läser den utan snarare vibbar av norden så att säga.

"*Inväntar invändningar*"

dem kommer vi med så gärna./images/icons/wink.gif
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"är det ingen annan än jag som tycker att dom förstörde drakar när dom började med dungeons & dragons "reglerna"?
kan man inte göra ngn protest mot riotminds så att dom återvänder till den gamla goda..?"


Problemet är att de gamla goda tiderna aldrig var goda. anledningen till att t.ex. Ereb altor skrotades till förmån för Chronopia var helt enkelt för att Ereb altor inte sålde bra. Dvs folk på den gamla goda tiden tyckte inte Ereb altor var bra då och tyckte man inte det var bra då lär det inte bli bra nu. Innan DoD6 spelade jag EDD men jag kan inte säga att jag saknar det nu när jag spelar DoD6 istället. Båda versionerna har sin bara och dåliga sidor.

Jag kan nämna att tanken med DoD6 regler är att de skall vara uppbyggda utifrån ett modultänkande dvs gillar du inte vissa regler så finns det alternativ. Än så länge finns det inte så många men det finns några på RMs-hemsida, bl.a. regler för spel utan yrkesnivåer. Sedan är DoD6-expert på gång där det kommer finns alternativa regler till yrkesnivåer plus en del andra nya regler. Lite om vad DoD6E kommer innehålla kan du oxå läsa på RMs-hemsida.

Vill som avslutning bara säga att jag är glad för att RM valde att försöka utveckla DoD därför den den dag det slutar att utvecklas kommer det att stagnera för sedan sakta men säkert dö. Svunna tider kommer aldrig tillbaka blicka framåt istället.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vill som avslutning bara säga att jag är glad för att RM valde att försöka utveckla DoD därför den den dag det slutar att utvecklas kommer det att stagnera för sedan sakta men säkert dö."

Herrejösses vad jag håller med!
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
I concur.

De har ju lämnat de regler som utmärkte DoD bland dussintals andra rollspel. Trudvang är snarare en svensk, enklare version av Dungeons & Dragons.

Jo, jag håller nog med. De förlorade en bra nichad produkt och framförallt mycket av värdet i varumärket Drakar & Demoner, och gick in på en annan nich som Dungeons & Dragons tävlar i.

Jag vet att det ska föreställa som om Theo mfl i Riotminds ska ha kunskap om den rent marknadsföringsmässiga konsekvensen av att byta allt i en produkt förutom namnet. Kunde blir lurad och köper den inte igen( om inte han tror att man har gjort en mycket bättre produkt den här gången), för varumärket är betydligt mer än bara namnet, det är ett begrepp som under ett tak samlar sådana saker som form, profilering mot marknaden andra produkter, pris, PR,icke tangerbara aspekter( icke fysiska) av produkten som exempelvis köparnas förväntningar på dess kvalitiet. Allt detta gavs upp i samband med släppandet av DoD6. Som civilingengör och blivande civilekonom, med exceptionella studiemeriter dessutom, så kan jag inte förstå vad som dom tänkte på. Det jag pratar om är trivia i den enklaste marknadsföringskurs, och man gör så att man börjar om på nytt( med ett varumärke utan kvaliet*) är något man först gör om man anser att det gamla varumärket inte är profitgivande på grund av hopplösa fel i produktlinjen och varumärket. Affärer är affärer, pengar går först, och dom gick inte i första rummet när dom bytte nich, gick in i ett annat mycket stort företags nich(WotC)..(Trots allt är availability of subtitute product, en av dom fem krafter som man lär sig att man måste memorera på marknadsförings kursrer vid släppandet av en ny produkt., och enda skyddet är att produkten ger en unik tjänst.) och samtidigt skrotade varumärket till allt utom namnet.

Jag tror dock nog att Trudvang går att spela också, även om det är en smula för Bauer-inspirerat för min smak. Jag vill spela fantasy, inte sagor, om ni förstår skillnaden.

Håller med. Det är en del av den frångång från det nominella värumärket DoD under år 2000 och förr som gjordes 2001 och som jag har påtalat.


*Kvalitet ingår defenitivt inte rent språkligt i DoD6 -grundreglerna i varje fall. Språket är liket en 14-årings grundskoleuppsatser. Dialektalt skriftspråk är faktiskt lite pinsamt, och förekommer. Det må vara lite irriterande, men är inte lika allvarligt som de marknadsföringsfel som har gjorts.

PS Det kanske finns NÅGON som har studerat marknadsföring hos Riotminds, men jag hävdar att alla jag känner som har lite utbildning i dessa frågor håller med mig, alla exceptionellt själsligt begåvade individer som lätt har kapacitet att fylla upp jobb som betalar 100.000-200.000 i månaden för just deras typ av kunskap, och jag tror inte att dom deducerar ett misstag i varumärkesvården bara för att dom är gnällspikar. Andra företag värdesätter deras hjärnor uppenbarligen, Riotminds kanske också borde ta en hint, vad vet jag. Vi säger ju inte så här för att vara negativa, utan det är snarare vissa faktum vi påpekar och deras troliga konsekvenser; en nydaning av varumärket och produktlijen under troligtvis sämre villkor.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Det är din åsikt, krille,.....

...du gillar att leka besserwisser och pådyvla andra dina åsikter, men jag upprepar att det är endast din åsikt. DoD4, DoD5 och DoD3 Expert är så pass långt bort från Basic roleplaying att dom helt kallt kan kallas andra spel, och därmed unika. Erf-systemet var ganska unikt vad jag vet, men jag har bara kört sådär 10 rollspel eller så........ Detta enligt min åsikt. Precis som Magnus seter påpekade för dig och andra på rollspelsforumet så betyder det faktum att D&D 3e är populärt inte alls nödvändigtvis betyder att det är kasst, utan snarare är det nog bra för det hade inte annars blivit marknadsledande. DoD3,4,5 var helt kallt marknadsledande i sverige, så vi kan nog dra slutsatsen att dom var populära, och som folk måste ha känt det ganska unikt, för annars hade principen om availability of substitute product börjat gälla, och folk hade sökt sig till andra tillgängliga rollspel. Och jag kan inte tänka mig att du påstår att folk sökte sig till Basic roleplaying i sverige, det är ju som att påstå att folk med Windows XP skulle söka sig till windows 95 helt plötsligt. DoD 3(Expert),4,5var trots alllt ett bättre rollspel, det hååller vi nog med om.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: I concur.

Du skriver att kunden blir lurad, och inte köper produkten igen. Men jag har fått intrycket av att många är ganska nöjda med DoD6, och hursomelst upplever den som bättre än Chronopia. Och Chronopia släpptes väl för att DoD -91 (och dess tillbehör) inte sålde längre (såvitt jag vet gick de back på Den Femte Kofluxen).

Du säger också att man går in i WotCs nisch med den nya produkten. Menar du level-systemet då? Jag anser att DoD6 snarare nischar sig genom spelvärlden än regelmotorn. Och där krockar de ju inte.

Jag är rätt säker på att ett DoD -91 med nya bilder och nytt omslag hade sålt sämre än än ett helt nytt DoD. Det hade förmodligen sålt sämre om det inte hade hetat Drakar och Demoner.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Re: Gå över ån efter vatten

Nja, nu är det inte av den anledningen som jag inte gillar DoD'91. Reglerna är inte "för enkla", utan snarare tvärtom. Det är för krångliga regler för så lite resultat, helt enkelt. Ta bara en sådan sak som bärförmåga och vikter: allting funkade jättebra när vikt och otymplighet sammanfattades som BEP. När det blev kilo av det så blev det bara krångligt och skevt. "Gå över ån efter vatten" är ett ypperligt ordspråk.

Tja, jag har struntat i regler om bärförmåga och gått över till sunt förnuft (- Nej, din rollperson orkar inte bära med sig tio orchsvärd!/images/icons/smile.gif). Möjligt (säkert troligt också) att vissa grejer är krångliga, men dom har jag uppenbarligen ändrat om i eftersom jag inte kan komma på något som är krångligt (möjligtvis reglerna för låsdyrkning som är skitsega).

Och världen är inte dåligt beskriven. Onej, Trakorien är alldeles ypperligt beskriven, till exempel. Problemet är att ett antal mycket välbeskrivna länder som hamnade bredvid varandra i Altor-boxen helt enkelt inte fungerade ihop. Altor känns helt enkelt som alldeles för mycket lapptäcke. Kliv två meter åt höger och gå över stadgränsen så har vi plötsligt bytt kultur helt och hållet, från feodal medeltid till antik stadsstatskultur från östra medelhavet.

Okej då. Har varit inblandad i en diskussion om Ereb Altor tidigare där jag var en av dom som gillade Ereb just pga "lapptäcket" av olika kulturer. Vill man ha en viss stil så finns det alltid ett passande land att förlägga äventyret i. Sen är det en massa länder som blir outnyttjade resurser. Men men, redan diskuterat och ingen av oss lär byta åsikt./images/icons/smile.gif

Slutsats: Du får jättegärna ha din åsikt om gamla DoD. Men kalla det inte för skräp för då blir jag ledsen! Kalla det "i behov ett några smärre modifieringar" så låter du lite mer diplomatisk.../images/icons/laugh.gif
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: I concur.

Kunden känner sig lurad om han associerar produktens varumärke med något annat än vad den produkten satisferar. Kunden blir nöjd om produkten om produkten satisferar hans krav eller satsisferar dom berömligt.

Jag har aldrig begärt ett DoD-91 i nytryck, eller vad det är du påstår. Det skulle ju bara vara dumt. Rollspel utvecklas, men kan göra en gradvis utveckling och ta reda på fördelarna i den nich som man redan hade skapat. Det gjordes inte i detta fall. Ett varumärke ska utvecklas, annars blir det outdated.

Det är inte DoD-4 nostalgi som får mig att tycka som jag tycker, utan ren marknadsföring. Om man hade behållt sin nich regelmässigt, dvs utvecklat DoD och tagit vara på vad som var unikt, avancerat och bra med systemet så hade man uppnått en synergieffekt vid en lansering av Trudvang, eftersom produkten hade dels behållit sin unika status, dels kommit med en ny värld som det åtminstone var menigen skulle vara attraktiv. Man hade fått en bättre produkt konkurrensmässigt helt enkelt, for principen om availability of substitute product hade inte gällt, dvs man hade inte börjat dela nich ur regelperspektiv med D&D. Det finns inget som hindrar mig från att köra D&D i Trudvang, trots allt om jag nu desperat tycker att Trudvang är så underbart.

Ok, dessa saker är faktum. Jag säger inget om Trudvang är bra eller dåligt, för det är inte relevant för dessa fakta.

Men det ska sägas att man först gick ifrån världen Ereb altor iom DoD6. I modulen Altors baksida så står klart och tydligt att Chronopia ligger på altors baksida. Därmed bytte man Ereb Altor-världsbilden mot Trudvang först år 2001. Chronopia var bra säljande när det först släpptes, bättre än DoD4 i slutet, men försäljningen gick ner i takt med att rollspelsmarknaden krömp kraftigt under. Geniet Magnus Seter tror att det är ett bevis för att det var ett bra drag av Target att lansera chronopia, och tycks inte ha hört talas om uttrycken mättad marknad och nyhetens behag, två väldigt viktiga incentiv som just ger upphov till den här typen av temporära effekter som bara varar i ett par år. Samma sak med DoD6, den kraftiga köpboomen kommer också bara att verka i ett par år, varefter den stabiliseras och svagt sjunker. Vad som ger profit, och pengar är vad det handlar om om man ska överleva för ett företag, är vård av varumärket så att profit kommer över åren. En marknadsföringstrategi som för ett företag går ut på att lansera nya produkter hela tiden och bygger nya varumärken från skratch hela tiden och sen avecklar dom är helt enkelt slöseri med pengar. Target och senare riotminds gjorde dessa fatala misstag att slösa bort sitt nominella kapital. Om riotminds ska gå med stor vinst så får det banne mig hålla reda på sitt nominella kapital. Företag som statsar kapital i ett varumärke som håller sig över tiden diskonterar pengar framåt i tiden, till skillnad från företag som slösar bort sitt investeringskapital på en serie projekt med sjunkande men ändå till synes stor vinst. Den typen av företag brukar man sparka VD:n för, vilket troligtvis hände med Target games VD.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Tack för den gliringen

Om det nu var en gliring. Men jag ska i alla fall försöka ge mitt lilla genialiska perspektiv på ditt inlägg. Många svåra ord var det också i dina inlägg, förresten. "Nominellt kapital", hmmm. "Satisferar", är det ett svenskt ord? Inget vi i reklambranschen slänger oss med dag ut och dag in, men kanske det är vanliga ord på strategisk nivå, där brukar inte jag vara inblandad så mycket. Och jag anser att om en produkt inte säljer tillräckligt, så kan man använda ompositionering av varumärket för att höja köpbenägenheten hos konsumenterna, så som skedde med Drakar och Demoner v5. Anledningen till att den tidigare produkten inte säljer må vara att man har mättat marknaden, men då hjälper det inte att försöka sälja samma produkt en gång till. Alltså gör man en ompositionering. Targets ompositionering av Drakar till att innefatta Chronopia ingick även i en större strategi att bli konkurrenter till GW, med Chronopia och Warzone. MC och Drakar och Demoner var drivhusen för de två koncepten, och det visade sig också att det fungerade. Eftersom man sålde mer. Vad mer begär du? Alla produkter har livscykler, och om regelboken för DoD6 har en livslängd på ett par år, som dessutom kanske är bra år (det första året har vad jag vet varit över all förväntan), så är det ungefär vad man kan förvänta sig om man inte laddar om produkten med mer värde. Vilket du ju själv påpekar i ditt inlägg. Ursäkta att jag inte använder radbrytningar, men jag skriver detta på en Mac (ett bra exempel på ett ompositionerat, stärkt varumärke) och då sabbas radbrytningarna. /M (tydligen ett geni, mot sin vilja och sitt bättre vetande).
 

RiotMinds

Veteran
Joined
8 Nov 2001
Messages
38
Vem har pratat om vinster?

RiotMinds skapades som ett bolag för att i första hand främja rollspelshobbyn.

Idag jobbar alla på RM utan ersättning för det jobb som läggs ner för att kunna publicera bättre produkter med hög kvalité. Vi har alltid och kommer alltid att acceptera att folk tycker olika om ett visst regelsystem, version eller värld. Var vi har svårt för är när det sker personangrepp!

Vi skulle säga att ompositioneringen av Drakar och Demoner är mer än framgångsrik med tanke på att försäljningen har mångdubblats på "varumärkets" produkter jämfört med åren -98 -99. DOD som varumärke har fått många nya anhängare bara under det senaste året.

Att svänga sig med marknadsföringstermer lämnade vi när vi skaffade oss erfarenhet i arbetslivet eftersom vi då lärde oss att det som räknas är försäljningssiffror! Försäljningssiffror betyder intäktsstömmar som betyder pengar att investera i nya projekt och produkter. Har du inga sådana är varumärket DÖTT.

RiotMinds
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Ta det inte för allvarligt!

Om det nu var en gliring.....
Lite ironisk var jag, men det tar vi med glatt humör.....*skratt*

"Satisferar", är det ett svenskt ord?

Jovars.......sådana ord kallas för låneord och är ganska vanliga faktiskt. I det här fallet från franskan, satisfaitre, i sin tur från latinet. Men en engelsman/svensk exempelvis skulle inte fråga sig om satisfies/satisferar eller är engelska/svenska eller inte, han skulle använda det fastän det är ett franskt låneord. Men är man svensk och inte van vid formellt språk, så kanske det känns ovant. Man hör detta ord ganska ofta inom matematik i Sverige exemplvis.

Och jag anser att om en produkt inte säljer tillräckligt, så kan man använda ompositionering av varumärket för att höja köpbenägenheten hos konsumenterna, så som skedde med Drakar och Demoner v5.


Way to go! Det har du helt klart rätt i! Det kallas för att vilja driva sitt företag med vinst. Fast man måste ompositionera varumärket med lite care[ inte ett låneord, utan svengelska]. Men då vill man inte tappa framtida cashflöden genom att förstöra varumärket, man kan ändra på det gradvis. Framförallt vill man inte riskera det nominella kapitalet( obestämbart kapital som inte ligger i materiella värden utan snarare i exempelvis rykte, varumärkets image om den är positiv, kostbar och jobbig att bygga upp). Det man hade kunnat göra med Target games var att annexera Chronopia till Ereb Altor. Och mycket riktigt nog så kom man på den lösningen några år senare. Notera att Target games riskerade inte hela sitt varumärke, utan bara den delen som hörde till världen Altor så man var ganska klok ändå.

Targets ompositionering av Drakar till att innefatta Chronopia ingick även i en större strategi att bli konkurrenter till GW, med Chronopia och Warzone. MC och Drakar och Demoner var drivhusen för de två koncepten, och det visade sig också att det fungerade. Eftersom man sålde mer. Vad mer begär du?

Det var ju en jättebra plan! Jag begär inte mycket mer! Men vad som däremot var misstaget var att i 5 år släppa Ereb Altor. Två år ok, för att undvika att man har en substituerande produkt inom dom egna produktlinjerna som minska positiva chashflöden iom att produkternas försäljning korrelerar negativt med varandra och det inte är två oberoende investeringsbeslut.

Alla produkter har livscykler, och om regelboken för DoD6 har en livslängd på ett par år, som dessutom kanske är bra år (det första året har vad jag vet varit över all förväntan), så är det ungefär vad man kan förvänta sig om man inte laddar om produkten med mer värde

Men hallå, det är ju självklart! Jag håller med fullständigt! Men det är i varumärkena som pengarna ligger, inte i den enskilda produkten hos drakar och demoner. Genom att felaktigt fokusera på cashflöden från enskilda produkter utan att betrakta reverserad diskontering av investerat kapital i varumärkets nominella kapital och betrakta investeringsbeslutens cashflöden som okorrelerande över rollspelsmarknaden, som att tex bortse från availability of substitute product för att ta skolexemplet så har man klantat sig. Man behöver inte ha gått på handelshögskolan för att förstå om att du går in på ett annat företags nich med en snarlik produkt i EN eller flera bemärkelser så delar ni på samma kaka, alltså mindre pengar till alla än om ni hade haft varsin lika stor kaka. En produkt och ett varumärke, och i ett rollspel så består detta bland annat av världen och reglerna( den faktiska produkten) behöver uppnå en synergieffekt bland alla olika dimensioner i produkten och varumärket och dessutom vara bra för att optimalt generera pengar.

.....så är det ungefär vad man kan förvänta sig om man inte laddar om produkten med mer värde.

Det du pratar om är en aspekt av produktvård. Det är helt självklart! Men jag takar om dom andra aspekterna av produktvår och varumärkesvård, som är en ganska komplex historia. Target games gjorde misstaget att släppa Altors Baksida tre år för sent, för då hade man vårdat det altoriska varumärket som under dom åren hade varit dött kapital. Riotminds däremot riskerar helt klart att göra dubbelfelet att förlora både varumärkes aspekterna i deb rella produkten( Världen och reglerna), iom att man har ändrat både världen och reglerna. Jag ser inte hur riotminds ska kunna rädda sig med annat än att det kommer ut med ett helt fantastiskt DoD6 Expert och börjar ta upp Ereb Altor om ett par år, när Ereb inte längre hotar Trudvang som substituerande produkt.

Men jag tror inte grabbarna på Riotminds tänker så långt eller också är dom förhindrade av någon omständighet( dom aknske inte har rättigheterna till Altor, dom har ju i varje fall inte rättigheterna till den deln som hör till chronopia). I stället sitter dom på en massa dött kapital i varumärket Altor(? Inte säkert, dom kanske inte har Altor), som går ner i värde allt eftersom det inte används.


PS Ett varumärke är bra mycket mer än något som görs på en reklambyrå. Men det visste du förstås redan, iom att det är en självklarhet antar jag. DS

PPS Om Riotminds inte har rättighterna till Ereb Altor så skulle det förklara en hel del. Då borde dom använda en del av sitt kapital och snarast införskaffa det. Ereb Altor är ändå nästan värdelöst för den som inte har drakar och demoner. Man vill ju uppnå en synergieffekt vid en nylansering. DDS
 
Top