Nekromanti Drak effekten Kontrollera element

Va-lir

Veteran
Joined
8 Sep 2009
Messages
36
Location
Skåne
Håller på att skapa en karaktär som jag funderar på att ska ha denna effekten(Kontrollera element). Är dock lite fundersam på exakt vad man kan göra med den. Som till exempel borde man kunna skapa barriärer av luft och sten och liknande.

Skulle vilja ha lite idéer om hur man kan använda den och skulle vilja veta om metaller räknas som sten med denna effekten. Så att man kan böja och kontrollera även metaller.
Tack på förhand
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Välkommen till forumet!

I effektbeskrivningen finns redan ett antal förslag om vad du kan göra, och går man efter den verkar det kunna sammanfattas med "det mesta", däribland barriärer av valfritt element. Kom dock ihåg att du måste vara bra nog på magi för att kunna kasta alla relevanta "harmoni"-magier. Jag är personligen lite tveksam till den här effekten öht.

Några förslag som inte finns med i Drakar
*Skapa hål och diken i marken
*Fälla träd genom att flytta bort jord från rötterna och kapa de som är kvar
*Rasera stenväggar (eller göra egna dörrar genom dem)
*Sitta på luft
*Skapa en lufttrappa
*Göra en kub av din spillda mjölk och enkelt lyfta upp den i vasken
*Få regndroppar att missa dig
*Orsaka läskiga eld- jord- och vattenförändringar för att skrämma/imponera på folk

Av rena balans- och stämningsskäl skulle jag vilja säga att man inte kan påverka bearbetad metall, utan bara mineraler - effekten Skärpa att metall borde kunna påverkas (Krossa skulle lika gärna kunna manipulera gravitation). Fråga din spelledare (och se till att han alls vill låta vanliga dödliga ha med effekten att göra också).

Kan den börja kontrollera bearbetad metall så blir den dock nästan lika läskig som Explosion...
 

Va-lir

Veteran
Joined
8 Sep 2009
Messages
36
Location
Skåne
Har pratat med min SL och han är också fundersam. Förstår inte riktigt om du menar att man borde kunna använda skärpa eller ej. Är inte riktigt vanlig dödlig som får effekten dock. Har bytt bort rollpersonens själ till en demon för att få tillgång till den.

Det med luft barriärer borde väll kunna funka som den magiska effekten som är liknande. Där man måste lyckas med str slag för att komma igenom och skadan minskar med 1T6 per filament på avståndsvapen.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Förstår inte riktigt om du menar att man borde kunna använda skärpa eller ej.
Jag menade inte att du skulle kunna använda den effekten; jag använde den bara som ett exempel i ett resonemang om ifall du kan påverka metall eller inte; Skärpa kan påverka metall -> andra geotropiska effekter borde kunna göra det.

Har bytt bort rollpersonens själ till en demon för att få tillgång till den.
Då skulle jag såklart tillåta det! (och verkligen fokusera på hur läskig och konstig effekten är och vilka vrickade saker man kan göra med dem, så att det står klart att det inte bara är en vanlig magiker det handlar om :gremwink: ).

Men det är bara jag.

Det med luft barriärer borde väll kunna funka som den magiska effekten som är liknande. Där man måste lyckas med str slag för att komma igenom och skadan minskar med 1T6 per filament på avståndsvapen.
Du syftar nog på de semotropiska (teckenmagi) effekterna Pentagram och Skyddscirkel, och jag tycker att det är en väldigt bra riktlinje (Ob1T6 effekt/filament är ju öht en bra riktlinje när man hittar på effekter). Dessutom fungerar luftkontrollexemplet på samma basis.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag tycker att jordkontroll borde påverka... hmm, gräva effekten gör 5 kubikmeter per magnitud, men bara i lösa material och 5 kubikmeter sand är sisådär 7,5 ton. Så då borde man kunna göra gräva med kontrollera element till samma effekt.

7500 kilo lös "jord"
75 kilo fast "jord" (sten, mineral, berg)
0,75 kilo ädel "jord" (förädlade metaller)

För enkelhetens och balansens skull kanske man ska ändra till antingen 5000/50/0,5 kilo respektive.

detta skulle göra att skärpa effektivt sett är att kontrollera geotropin i vapnets egg till en vassare form. och att gräva lösgör de geotropiska bindningarna i marken så man kan forsla bort det.

Med föregående spåningar kommer jag fram till att redje magnitudens kontrollera geotropi gör att du kan forma om en tacka järn på 1,5 kilo till ett "vanligt" svärd med tanken. Jag gillar det. (Fullmetal alchemist någon?)


Härda vattenytan nämns i drakboken. Öka ytspänningen på en punkt (kräver areaeffekt för att vara effektiv) så att den håller för 5 kilo på ett filament, 50 kilo på två, 500 för tre filament och 5000 kilo för fyra filament. Tredje magnitudens kontrollera vatten med areaeffekt gör att ett inte alltför tungt äventyrargäng kan traska på vatten. Detta gåt åt motsatt håll också, så tredje magnitudens kontrollera vatten gör att ett skepp sjunker ner mer under ytan då vattnets lyftkraft minskar. Mwahahha
Kontrollera vatten kanske kontrollerar 1 liter på ett filament, 10 på två 100 på tre etc. Som teleportera effekten.
Detta gör en intressant fråga, vilken magnitud använde moses på röda havet? :gremtongue:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Den volymen du kontrollerar med effekten är en punkt bara. Den lär utökas med areaeffekt och varje filament som läggs på area så får du 1 meters radie.

Så med första gradens areaeffekt så kan man kontrolera ett klot på två meter i diameter. Det är ganska många liter.


/poseur
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Areaeffekt heter det, inte volymeffekt :gremtongue:

Men jo, det blir lite off, det har du rätt i.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hur tjock är isåfall den tredje dimesionen?

Självklart är areaeffekt volym.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Betyder det att kondensera vatten med areaeffekt skapar mer vatten än kondensera vatten med motsvarande mängd hydrotropiska filament?

Alstra 3 ataxatropiska filament
Transformera 2 till hydro med 1 förlust
väva kondensera vatten
väva avstånd med areaeffekt.

Wham, 4 kubikmeter vatten (4 ton, 4000 liter) i en sfär, eller blir det 1 liter vatten utspritt i en sfär?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Då det faktiskt står beskrivet i effektmallen att en liter per filament skapas så skulle jag nog säga det senare, en liter utspritt.

Men vill man ha mycket vatten är det bättre att läga provisorisk nederbörd.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag skulle säga att ett FMA-svärd gjorde med den här effekten blir ganska dåligt; eftersom man bara drar ihop en massa metall till en klump man tror har bra form lär balansen vara en katastrof, och så är ju frågan hur starkt och rakt man lyckas få det också... och tackjärn ger tämligen värdelösa svärd, så tänk på att få till rätt material för det :gremwink:

Kräver nog en hel del övning att spontanskapa svärd, alltså. Det farliga är däremot när man börjar förvandla motståndarens vapen till värdelösa metallklumpar.

Och då ska vi inte ens börja tala om rustningar...
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Rustningar = Kladdigt. Och bara aningen napalmvarning.

Näe jag tänker mer på vad som händer när allt vatten i motståndarens kropp helt spontant så där kokar bort, eller bestämmer sig för att samlas i hans bakhuvud. ;P
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag tror man inte kan använda kontrollera element på andra människor eller varelser, personliga psykotropiska fält eller nånting vill jag minnas.

Sen, appropå min idé om att forma svärd. Jag tror man kan forma ett helt okej svärd med tanken om man är både smed och magiker. En vanlig magiker utan koncept i vad som gör ett svärd ett svärd och inte en vass bit metall kommer inte kunna göra mer än en vass bit metall. (det är fortfarande coolt och kan ingjuta skräck i motståndare ändå)
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Om man harmoniserar med alla elementen, kan man då höfta alkemi med tanken kanske?

Eld för att styra energin i reaktionerna, luft för att reglera gaserna i den alkemiska reaktionen, jord för att modifiera de solida ämnena, vatten för vätskorna.

Om elementen är nog för att bedriva alkemi är väl en tolkningsfråga. DVS, är vattenharmoni applicerbart på andra vätskor än vatten?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Näe jag tänker mer på vad som händer när allt vatten i motståndarens kropp helt spontant så där kokar bort, eller bestämmer sig för att samlas i hans bakhuvud. ;P
Tyvärr tror jag att besvärjelser bara kan påverka mål som går att se, och alltså inte vattnet i kroppen... fast jag kan ha fel.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Du ändrar väl bara elementens "form" med magin, inte deras natur? (vattnet slutar ju att vara hårt så snart som du slutar tänka på det, och så) Vad gör det för skillnad annat än att man slipper peta på grejjerna man jobbar med? Kan man flytta på element med Kontrollera element, eller bara ändra deras utsträckning?

Det är en väldigt bra fråga om elementen behandlar just ett visst antal ämnen eller bara olika materieformer - men spekulationer om det leder bara till stora problem eftersom vi inte vet hur Mundanas fysik fungerar - hur definierar vi en eld; i vår värld syftar det på reagerande gaser som oxideras ovanför något brinnande och därmed avger ljus och värme, vad skulle du vara själva pyrotropin? Ljus och värme har egna aspekter, är det då oxidationen som ger upphov till pyrotropin? Ger då även andra kemiska reaktioner upphov till pyrotropi? eller kanske bara redox-effekter? Eller har varje typ av kemisk reaktion sin egen -tropi, och oxidations-tropin pyrotropi råkar bara vara den vanligaste för Mundanas invånare?

Ursäkta filosofin, men det var ett väldigt bra exempel på svårigheterna i att få ihop Mundanas metafysik :gremwink:

Och den FV i färdigheten Alkemi och den PSY som lär behövas för att kunna detaljkontrollera ens en pseudokemisk reaktion existerar nog inte :gremwink:

(ja, jag pluggar kemi på högskola :gremwink: )
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Kontrollera element ändras resonanseffekter och på så vis kan du justera följande: Kokpunkt, smältpunkt, densitet, hårdhet, värmeledningsförmåga, viskocitet, färg, opacitet och reflektivitet. Alltså Tre stycken Termiska sesonansriktningar (värmeledning, kokpunkt och smältpunkt, tre fysikaliska (viskocitet, densitet och hårdhet) och tre optiska (opacitet, reflektivitet, färg).

Utifrån detta bör en flitig student/drake kunna memorisera resonansfrekvensen för en given alkemiskt skapad substans och sedan efterapa denna med hjälp av elementarkontroll. Eller kanske inte.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Frågan är vad effekten egentligen påverkar; den är lite motsägelsefull då den enligt texten dels "påverkar resonansriktningarna" och dels "animerar elementet", vilket i regel ger helt olika resultat.

Alla exempel handlar dock om animerande (saker rör sig eller låter bli att röra sig), även om man teoretiskt kan härleda det till resonansriktningar.

Påverkar den resonansriktningar borde det dock gå att använda till ren transmutation, om än tillfällig, och det känns jättekonstigt om den då helt saknar exempel på hur man kan få motståndarens rustning att förångas av kroppsvärmen, väggen av yttertemperaturen, göra regndroppar stenhårda och svängdörrar osynliga. För att inte tala om att göra sin egen rustning osårbar, svärdet osynligt och mössan neongrön :gremwink:

Viljemässig ändring av resonans är helt enkelt vansinnigt bra på otroligt många sätt, även om den bara är tillfällig.

Gillar din uppdelning av resonansriktningarna, ska helt klart köra på den när jag förklarar alkemi i framtiden!
 
Top