Nekromanti Draining Levels

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Eftersom jag har starka psykotiska problem över dessa underliga skeden i spel som kallas Levels så fruktar jag även varelser som drainar levels.
Vad händer egenteligen, glömmer man bort sina färdigheter, får mindra hit points, kan inte använda samma besvärjelser elelr specialförmågor.
Vad är det som sker? Kan någon svara på detta?

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna
 

Tismae

Veteran
Joined
17 Jun 2000
Messages
31
Location
stockholm
vad som händer är väl( detta är bara vad jag tror men)
att man pånågot sätt förlorar all den träning som ligger bakom att man går upp i lvl
man förlorat allt som lvl har gett
detta är bara vad jag tror
 

DragonSpawn

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
18
Location
Ugrosh, Trevidan
Det är som en permanent feeblemind spell typ. Man bara helt enkelt glömmer bort kanske upp till den senaste månadens träning. Kruxet med det är ju att när man levlar då skriver man ju inte direkt upp karaktären på ett nytt rollformulär och spara det gamla. Så det kan vara lite svårt att komma ihåg hur karaktären såg ut type 2levlar sen. Men det finns säkert en klurig och tämligen simpel lösning som jag helt enkelt inte kommit på.

Where ever Evil prevails you will see the Dragon fighting to save the day
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Okej men om man nu glömmer den träning som skett (eller rättare sagt den monsterhackning) under de senaste månaderna så borde man väl även glömma allt som skedde under den tiden. Exempelvis så vet man inte vars man är och vad man gör där. Ej heller nya SLP och Rollpersoner. Och även om man nu glömmer allt det här. Varför försvinner då ens HP?
Fast då måste man ju fråga sig vad Hit Points är. Hmm är det något som kan tränas fram exempelvis eller? Fast hit point diskussioner har jag fört och hört och inte fått ett bra svar på vad det är och hur de kan komma sig att öka ju mer man är ute och äventyrar.
Men om man säger att Höga Hit Points innebär att man har hög erfarenhet och kan undvika attacker så att de endast rispar en (även om det är ett armborstlod avlossat på nära håll bakifrån utan man är medveten om anfallaren) så kan man ju räkna ut att man glömmer sina undvika manövrar.
Men om det gäller glömska så borde väl en Level 1 karaktär (exempelvis en 100 årig alv) kunna glömma massor med saker som har hänt innan spelet. Ungefär som en 4e Levelns människa (på 20 år) glömmer det som hänt under hans senaste äventyr.
Jag antager att man dör när man får 0 eller -1 i level.
Dessutom så är det underligt att grundegenskaperna minskas efter det att man tränat upp dem. Hmmmm
Nä Level Draining är en konstig sak.

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Jag svarar, som så många gånger förr, ...

... suspension of disbelief. Om man gillar D&D, har man accepterat levelsystemet, och då struntar man i det bakomliggande resonemanget. Det är ett spel med spelregler, inte en simulering av verkligheten (»Varför ska jag betala 40.000 kronor till dig bara för att du har ett hotell på Norrmalmstorg? Det är ju inte realistiskt!»).

Det känns som om du bara är ute och trollar. Spelar du D&D själv?

/Dante
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
I D&D 3E är Level Draining vanligtvis inte helt obotlig, även om den är permanent, och då finns det något som kallas en Negative Level som man får när man blir drainad en level. Jag kommer inte ihåg exakt hur en sådan fungerar på rak arm, men en gissning är något i stil med en Hit Die minus i HP, -1 i Base Attack och -1 Rank på alla färdigheter medan den negativa leveln har effekt.

Feliath
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Speltekniskt är vad som händer: (vid energy drain)

-1 på alla skill checks, ability checks, attacks, saving throws och på leveln.
Man förlorar tillgång till sin högsta eller en av de högsta formlerna, och nästa gång man återfår en spell slot eller förbereder formler har man fått en mindre spell slot på sin högsta formellevel.

Om man verkligen blir av med en grad, inte bara får en negativ grad enligt ovan förklorar en Hit Dice och allt som hör samman med den förlorade leveln.

I spelvärlden vad som har hänt är helt enkelt att man fått en så kraftig chock av sin touch med döden (eller varelser med god kontakt till det negativa energiplanet) och därför förlorat en del av sin livskraft, kunskap osv. Man förlorar dock inte minnet av de händelser under vilka man varit på den nya graden.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Drained Levels

Du förlorar så många levels som monstret drainar (negative levels) så om du är tex level 8 och monstret drainar 2 levels så blir du level 6... och du får precis så mycket XP du behöver för att bli level 6 kvar... svårare än så är det inte...en "Restoration" spell återställer dina levels till normalt
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Dungeons & Dragons

Jag har inga regelböcker till D&D (eller AD&D) förutom den allra första svensköversatta versionen. Och den är väl rätt så charmiga i sin taffliga utformining.
Däremot så har jag rätt så många moduler till D&D. Mycket till Ravenloft eftersom jag tycker väldigt mycket om spelvärlden. Även själva Birthright boxen och moduler till det spelet.
Har spelat AD&D i Forgotten Realms och Dark Sun miljö. Det som är mest besvikande är att alla köpes äventyr är oftast väldigt dåligt utformade. Det börjar med en rätt så intressant historia och intriger men leder ändå till monsterslakt större delen av äventyret. Där hittar man även tonvis med magiska vapen. Självklart så kan man ändra det. Men det är ju i äventyren som själva stämningen i spelen skapas. Och tyvärr så blir det rätt så "avtändande" för en rollspelsfeteschist som mig.
Har funderat på att köpa nyaste upplagan av D&D om man nu skulle vilja ta och köra något riktigt Heroiskt.
Till vissa stämningar och spelmilöjer (Ravenloft exempelvis) så känns det som om levelsystemet inte passar det allra minsta. "Nu kommer jag med min tolfte levels Arcanist, Åhnej en vampyr *suck*, fåse vilket magiskt vapen skall jag använda".

Dessutom så vill jag ofta finna logik i vissa spelsystem (jo jag är tråkig jag vet). Och där är ju Levels en av de största störande faktorerna. Men det känns intressant att veta om någon har en bra förklaring till vissa lite oklara händelser. Exempelvis Leveldrainande eller vad som händer om man får Hit Points.


Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
XP

Jo men den diskussionen tror jag att jag har deltagit i och blev inte mycket visare efteråt. Men det var kul med alla olika teorier som fanns.
Fast min favoritteori är att "Man blir mycket stissigare" när man levlar. Men du har rätt Leveldiskussioner har förts förr.
Tyckte att jag fick en rätt så bra beskrivning av Level Drain av herr Schenström.

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Dungeons & Dragons

Men det känns intressant att veta om någon har en bra förklaring till vissa lite oklara händelser. Exempelvis Leveldrainande eller vad som händer om man får Hit Points.

Gör som jag gör när jag spelar D&D: Hit points är en magisk förmåga som gör att du inte tar lika mycket skada. Allteftersom du får mer och mer stryk tar detta "Ki-pansar" slut och du riskerar att dö. Den första riktiga skadan är den som sänker dig under 0, allt tidigare är bara små effektfulla skråmor.

Efter moget övervägande av alla de vanliga rationaliseringarna kom jag fram till att det aldrig kommer att bli det minsta logiskt. Den enklaste lösningen IMHO är då att förklara det med något ologiskt (magi, inre kraft mm) /images/icons/smile.gif

Jag hoppas att inte min spelledare läser detta... Han är förtjust i regelsystemet och skulle nog bli rätt sur om han fick veta att jag i hemlighet sitter och föreställer mig hur svärdshugg studsar av personliga kraftfält... /images/icons/wink.gif
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Dungeons & Dragons

Tja varför inte.. "ACTIVATE SHIELD" ha ha...
Nä men du har nog rätt, det blir nog aldrig logiskt. Har dock fått för mig att nya D&D är långt mer logiskt och på alla sätt bättre än de gamla upplagorna (inga 1 minutsronder osv)

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Dungeons & Dragons

Har dock fått för mig att nya D&D är långt mer logiskt och på alla sätt bättre än de gamla upplagorna (inga 1 minutsronder osv)

Det är nog sant... det hindrar inte att det är mycket orimligheter kvar /images/icons/smile.gif
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: XP

Vad hit points är och kan vara i D&D universumet står förklarat i stridskapitlet i 3E.

Vad som händer när man går upp och då får mer hp kan jämföras med de spel där man får mer turpoäng, hjältepoäng etc. En jämförelse jag gillar är att titta på det som en tv-serie. I början är hjälten okänd av tittarna och vad som hälst kan hända, de kan lätt dö. Allt eftersom blir karaktären mer och mer populär och svårare att ta kål på. Vem vet, en av förklaringarna som getts i regelböckerna är ju att en del KAN vara divine favor, och gudarna kanske sitter och kollar roat ner på hjältarna i gammal hederlig grekisk stil.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Dungeons & Dragons

Om man är riktigt sur på hitpoints kan jag rekommendera att man snattar Vitality/Wound points från Star Wars.

Vitality funkar ungefär som D&Ds hit points, förutom att de läker 1 VP/level/timmes vila i stället för per dag som i D&D, och att de blir helt läkta av 8 timmars sömn. När man fått slut på Vitality blir man Fatigued, ska slå Fortitude mot DC 10 eller bli Stunned i 2d6 rundor, och resten av skadan går mot Wounds.

Wounds är lika med Con (i alla fall för Small och Medium varelser - funkar lite annorlunda för bjässar och pygméer), och när de når 0 är man medvetslös och får slå Fortitude mot DC 10 eller dö. Även om savet lyckas är man döende, och måste slå ett nytt save varje timme mot DC 10+1/timmes medvetslöshet eller dö. Om man lyckas med mer än 10, eller slår en naturlig 20, stabiliseras man, vilket även kan ske med ett slag för Treat Injury (=Heal) mot DC 15. Wounds läker med en hastighet av 1 per dag.

Man kan ta Wounds-skada på två sätt: antingen genom att ha 0 Vitality kvar, eller genom att motståndaren får in en Crit på en (detta ersätter regeln om x2/x3/x4 skada vid crits). I Star Wars crittar man inte så ofta - de flesta vapen crittar bara på 20, utom lightsabers, bowcasters och tyngre blasters (karbiner, gevär, kanoner) som crittar på 19-20. I D&D-termer skulle nog det innebära att threat rangen reduceras med 1 till ett minimum av 20. Eventuellt kan man översätta crit-faktorn så att x4 också får critta på 19-20.

Med uppdelningen i Wounds och Vitality ändras också ett feat: Toughness ökar i stället Wounds med +3 (i princip den enda ökningen som finns för Wounds). Det finns ett nytt feat som heter Quickness som ökar Vitality med +3.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Dungeons & Dragons

Kräver att man är spelledare (och det är litet småjobbigt även då m.t.p att det förstör alla Challenge Ratings, vapenskador o.s.v).
 
Top