Nekromanti Dragonskin Armor!

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Hjälp!

Mina spelare har lyckas döda och flå en ancient red dragon
och vill nu göra dragonskin armor, så klart.

Jag tycker reglerna i PHB, MM1 och Epic Levels är ologiska.

Draken hade en natural AC på 33 och båda i PHB och EPH står det bara att läsa om Plate Armor.
För mig är det en Hide (Hud/skinn) armor men med drakens naturliga AC.

Vad gör jag????
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Draken hade en natural AC på 33 och båda i PHB och EPH står det bara att läsa om Plate Armor. För mig är det en Hide (Hud/skinn) armor men med drakens naturliga AC.

Bara för att den är tagen från en levande (numera förhoppningsvis död) varelse behöver rustningen inte vara hide. Hide kommer från tjockhudade djur, typ björn, buffel eller liknande, inte nödvändigtvis från drakar.

Om nu draken har en natural ac på 33 så kanske man kan gissa att dess hud var ganska tjock och hård, och med stora fjäll, vilket gör att rustningen man får ut närmast kan liknas vid metall. Det är ett sätt att se på saken.

Men det är du som är sl. Ge dem en ickemagiskg +29 hide armour om du vill :gremwink: Fast du kommer ångra dig ... om du inte planerar att de bara ska möta fiender med touch-attacks.

-J
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Man låter rövare ta skinnet innan de hinner göra rustningen... :gremwink:

Nae, men skämt o sido, +33 i AC för en rustning är för mycket trots att det var en drake. Hälften är väl ungefär rimligt då den troligtvis förlorar lite AC när den blir en rustning.
 

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
Tror knappast vem som helst kan GÖRA en rustning bara sådär av hud från en drake. Låt dom leta efter någon smed som KAN göra det också... så har du lite mer tid på dig att bestämma dig för hur du ska göra :gremtongue:
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
I Have For You!

Idag känner jag mig ovanligt god :gremwink: så jag letade på den här tråden åt dig på ENWorld:
Dragon Armor
Kolla på FTP:n kreynolds länkar till, och öppna sedan PDF:en Dragonhide Armor.
Jag lider lika hårt av MM-hanteringen (bara MW är OERHÖRT fjuttigt för en Great Wyrm, om man nu mot förmodan skulle lyckas) av drakpansar som du gör, och det här är den bästa idé jag sett hittills.
Hoppas du kan ha användning av den!

/Feliath
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Tack för hjälpen.

Självklart. Håller med, det ingår liksom i min planering.
(jag vet vem som kan göra dragonskin armor
men det var statsen jag hade problem med).
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Re: I Have For You!

Förstår jag det han har skrivit rätt om en Full Plate från en red dragon med 20/+3 i DR skulle få en AC på +14 och en DR mot eld på 20 ??

-J
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Much answer, all the time!

Ja låda! (Yes box :gremgrin:) Och så ska det vara också, tycker åtminstone jag; jag slänger knappast drakar vilt omkring mig, så lyckas RP nita en ska de också, helt enligt god tradition, få råmaterial till de bästa rustningar som går att få. Now, enchant them... :gremshocked:

/Feliath - gillar hårda drakrustningar
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Re: Much answer, all the time!

Jo om de mot förmodan lyckas ha ihjäl ovan nämnda drake skall de guld och gröna skogar ha. Eller iaf röda drakskinnsrustningar. :gremsmile:

-J
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Re: Much answer, all the time!

Det är också mitt resonemang men fick lite kalla fötter vid en AC på 33.
En AC på 14 låter helt ok, däremot.

Den röda draken var mästerprovet till Epic Level Characters,
så de är inte vem som helst längre. :gremgrin:

Ingen Epic dåd - Ingen Epic Level. :gremwink: Därför Dragen.

Som förövrigt hette Ashardalon och finns i D&D
modulen "Bastion of Broken Souls".
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Re: Much answer, all the time!

En AC på 14 låter helt ok, däremot.

Du menar väl en armor bonus på +14. Pansar ger ju en pansarfördel inte en pansarklass (längre).

/Mikael
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Yes, sorry.

Armor Bonus på +14.
Armor Class är ju medräknat allt möjligt annat också.

Skrivernissen hopper över orden då och då
och tror livet blir enklare - det gör det inte.
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Re: Much answer, all the time!

Ah. Ingen dum idé alls. Den tror jag att jag snor rakt av. Efter att ha tvingat mina spelare igenom "the last dance" så tror de att de skall döda en drake. He he. Så rätt de har :gremsmile:

-J
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Tja, jag gillar nog grundidén gällande drakrustningar från MM. Vad jag däremot skulle göra är att ge ordentliga rabatter på att göra rustningarna magiska, framför allt magi som har med drakens förmågor och egna skydd att göra. Det är bra mycket lättare att få en rustning gjord av en röd drakes hud att skydda mot eld än om man använder vanligt läder eller plåt.

Observera också att rustning gjord av drakhud kanske räknas som plåtrustning, men den är fortfarande organisk. Därför har druider inga problem att använda den (bortsett från eventuell brist på Heavy Armor Proficiency).
 

Targos

Veteran
Joined
22 Nov 2002
Messages
84
Location
Luleå
Vad sägs om att göra den till Bara Huge creatures? :gremwink: Vips så försvinner problemet och de måste sälja den och få cash istället
 
Top