DoD Dragonbane.online

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Tidigare arbetade jag på kopparhavet.se som främst var tänkt som ett hjälpmedel för Kopparhavets Hjältar.
Kopparhavets Hjältar lagts på hyllan (Se här) iom nya DoD23 och att dom satsar på Ereb Altor till nya DoD23.
Bland annat pga detta har jag börjat arbeta på en sida för Drakar och Demoner istället.

Sidan befinner sig i Alpha 2 just nu, detta innebär att många saker inte är implementerade ännu, alla funktioner, layout osv är inte färdigställt.
Sidan har stöd för både Svenska och Engelska.
Det som är gjort i dagsläget är:
Karaktärs skapare
"Roll formulär"
Kampanj

Dvs man kan via karaktärs skaparen skapa en karaktär, när den är färdig visa karaktärens "formulär" där man kan redigera karaktären till viss del samt ange skada / viljepoängsförlust, skapa en kampanj som man kan bjuda in folk till.

För att delta i Alpha releasen behövs en inbjudan, för att få en inbjudan "skriver" man upp sig genom att skicka ett mail till alpha[a]dragonbane.online (byt ut [a] mot @) med rubriken " Alpha Access", inom 24 timmar ska man normalt få en epost med antingen en länk med inbjudan, eller bekräftande att man placeras i kö.

Senare kommer det finnas möjlighet att registrera sig direkt på sidan men under Alpha testning finns inte den möjligheten pga att det är mycket som testas och därför vill jag begränsa antalet (som succesivt kommer ökas).

OBS Sidan har ingen koppling till Fria Ligan

Sidan skapas som ett "fan projekt" som inte faller under deras 3e parts licens då jag tolkar det som att den inte täcker denna typ av projekt. Jag har försökt att göra sidan användbar utan att inkludera för mycket så Fria Ligan kommer ha ett problem med att den existerar. Tex så behöver man regelboken för att kunna använda sidan, det finns tex inga beskrivningar av förmågor, besvärjelser, raser, osv utan endast hänvisningar till sidor i regel / monster boken.
Med detta sagt, skulle dom kontakta mig och vill att den ändras eller tom stängs ned kommer deras förfrågan respekteras.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Detta är en video från Alpha 1 som visar på karaktärs skapandet, det är lite förändrat i Alpha 2 (främst mer funktioner och möjligheten att skapa en kampanj också)

 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Den ser bra ut. Jag har inte regelbokentillgänglig, men väljer man yrke och färdigheter innan man slår fram grundegenskaperna?
Istället för knappar för och hoppa fram/bakåt kanske klickbara rubriker i ett träd eller något så man kan ta det i annan ordning/komma direkt dit man vill?
Ska du göra den utskrivbar så man kan få ut den snyggt på papper till när man sitter vid bordet?
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Den ser bra ut. Jag har inte regelbokentillgänglig, men väljer man yrke och färdigheter innan man slår fram grundegenskaperna?
Istället för knappar för och hoppa fram/bakåt kanske klickbara rubriker i ett träd eller något så man kan ta det i annan ordning/komma direkt dit man vill?
Ska du göra den utskrivbar så man kan få ut den snyggt på papper till när man sitter vid bordet?
Ja man väljer yrke innan man slår fram grundegenskaperna, om man följer reglerna helt så slår du ett värde och sätter ut den på lämplig grundegenskap, om man inte vet sitt yrke är det svårt att veta vilken man vill sätta bra slag på. Färdigheterna väljer man normalt efter enligt boken, men jag valde att sätta dom tillsammans med yrke / ålder så det är uppenbart vilken typ av färdighet man väljer (detta spelar roll om man tex byter yrke eller ålder på karaktären). Sitter man med papper och penna är det smidigt att kunna sätta ut värdena direkt för valda färdigheter, medan på denna sida räknas det ut automatiskt och därför spelar det mindre roll när dom väljs.

En bra ide att ha någon form av rubrik / trä så man kan hoppa mellan lättare.
Just nu bygger ordningen i stort på ordningen som är i regelboken med vissa undantag (Tex namn kan man ändra på dom flesta steg).

Hade inte tänkt på att göra det möjligt att skriva ut, inte en dålig ide heller.

Kan även passa på att nämna att konstruktiv feedback och idéer för att göra sidan bättre mottas gärna och kommer lyssnas på.
 
Last edited:
Top