D&D Dragon of Icespire Peak

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Jag spelleder inte D&D i vanliga fall (eller spelar det). Men jag ska visst spelleda Dragon of Icespire Peak imorgon. Vad bör jag läsa in mig på utöver Phandalin? Det blir ett prova-på-pass på några timmar.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Om du använder den officiella kartan så är fucking Neverwinter på den! Vilket är så dumt av designersen för spelarna kommer vilja åka till stan. Så var beredd att spelleda den jättestaden också.
"Nej, alltså, jag är ledsen, men stan är stängd. Nånting om en Red Wizards-plot som nästan tog död på hela stan, så de kommer behöva leta igenom den för att se om det är några Red Wizards kvar. Det kommer ta veckor, säkert månader."

Übereil
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,486
"Nej, alltså, jag är ledsen, men stan är stängd. Nånting om en Red Wizards-plot som nästan tog död på hela stan, så de kommer behöva leta igenom den för att se om det är några Red Wizards kvar. Det kommer ta veckor, säkert månader."

Übereil
Jag hade ett pestutbrott immunt magi mot där :p Samma sak alltså. Men jag var tvungen att spelleda ett besök till staden.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,486
Det är svagt med random enqounters. Särskilt när man reser runt. Så jag hade slängt in fler sådana. Särskilt farliga sådana för att göra resorna mer spänannde.
 

NSM

ROTN
Joined
3 Jan 2019
Messages
79
Kan med fördel kombineras eller helst bytas ut mot Lost Mines of Phandelver som är en mycket bättre kampanj.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Kan med fördel kombineras eller helst bytas ut mot Lost Mines of Phandelver som är en mycket bättre kampanj.
Två av spelarna är mera erfarna och har spelat merparten av LMoP. Annars hade jag gärna kört den.
 
  • Like
Reactions: NSM

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Vi har än så länge spelat ett av startuppdragen och är en bit in i det andra. Två RP har varit nere på 0 HP men kommit upp igen. Efter rekommendationer på YouTube gjorde jag några förändringar:

Mantikoran är alldeles för tuff för lvl 1-karaktärer med sina 64 HP och tre attacker. Så jag lät den slåss mot draken och sänkte HP till 32. Det passade bra eftersom slumptabellen som säger var draken är råkade landa på Umbridge Hills, som också är den plats som de placerat mantikoran på.

I Dwarven Excavation ändrade jag från Ochre Jelly till Grey Ooze. Dels har Ochre Jelly dubbelt så många HP, dels är den immun mot slashing. Det hade blivit för svårt gissar jag.


Jag vek kartan så att Neverwinter inte syns :D
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
En sak som jag upptäckte under spel: Orcher är alldeles för tuffa för lvl. 1-karaktärer i den mängd som äventyret föreskriver. Max hälften så många orcher som spelare, hade blivit bättre.

Jag fick köra en Deus ex machina.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,486
En sak som jag upptäckte under spel: Orcher är alldeles för tuffa för lvl. 1-karaktärer i den mängd som äventyret föreskriver. Max hälften så många orcher som spelare, hade blivit bättre.

Jag fick köra en Deus ex machina.
Oj, det är inte min upplevelse av spelet. Hmm… Vad har de för party composition och har de bra builds?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Oj, det är inte min upplevelse av spelet. Hmm… Vad har de för party composition och har de bra builds?
De har en Goblin Barbarian, två Rangers (en Wood-Elf och en Dvärg), samt en Fairy Bard. Tror inte de är särskilt optade för strid förutom möjligen barbaren. Dvärgen dog av en crit så han var inte till så mycket hjälp.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,486
De har en Goblin Barbarian, två Rangers (en Wood-Elf och en Dvärg), samt en Fairy Bard. Tror inte de är särskilt optade för strid förutom möjligen barbaren. Dvärgen dog av en crit så han var inte till så mycket hjälp.
Okej, så jikkes! Det var inte byggt för effektivitet. Men det låter som en väldigt kul grupp!

Du kommer antagligen få göra alla enqounters lättare. Särskilt senare i kampanjen. Du har två inte-optade rangers så de kommer ha det för tufft annars!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,486
Dog dvärgen? Om han kommer med en ny karaktär så hade en bra cleric gjort stor skillnad för gruppens chanser att överleva tror jag.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Dog dvärgen? Om han kommer med en ny karaktär så hade en bra cleric gjort stor skillnad för gruppens chanser att överleva tror jag.
Egentligen dog han, men jag lät dem slänga upp honom på Abbathors altare och få tillbaka honom, till priset av att han har drabbats av en svår girighet. Men jag funderar på att antingen ge dem en sidekick som är en Cleric, eller övertala min sambo att vara med nästa gång och att hon då spelar en sådan.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Egentligen dog han, men jag lät dem slänga upp honom på Abbathors altare och få tillbaka honom, till priset av att han har drabbats av en svår girighet. Men jag funderar på att antingen ge dem en sidekick som är en Cleric, eller övertala min sambo att vara med nästa gång och att hon då spelar en sådan.
Finns regler för lakejer i Tashas. De funkar bra, det lilla jag har testat dem.
 
Top