Nekromanti Dra vapnet!

eNo

Veteran
Joined
20 May 2002
Messages
117
Location
Falun, Dalarna
Kort fråga:

När man drar ett vapen, vilket färdighet ska man slå mot då. Eller drar man vapnet automatiskt?
 

Khronos

Veteran
Joined
22 Apr 2002
Messages
48
Location
Skövde
Är man så risig att man måste slå ett färdighetsslag för att dra ett vapen, kan man nog inte strida heller antar jag !
 

eNo

Veteran
Joined
20 May 2002
Messages
117
Location
Falun, Dalarna
Tack för svaret, antar jag. (Försök själv dra ett svärd när du blir slagen i ansiktet av en en ovanligt stor typ, handsvetten dryper och smärtan i armen vida överstiger det normala.)

Allvarligt nu: Vilken färdighet ska man slå mot.
 

Khronos

Veteran
Joined
22 Apr 2002
Messages
48
Location
Skövde
I det läget skulle jag nog slå mot Cool, tror jag. Eller bestämma att han skall slå ett chockslag, om han blir slagen dvs.
Kanske först slå 3 T-6 eller vad det nu blir mot den traditionella chocken, klarar han slaget skulle jag lägga på en T-6 till, klarar spelaren även de klarar han att dra sitt vapen även om han får en klubba i nian, hur låter de ?
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Stridskonst med Snabbdragning, eller mot RÖR, eller mot <vapen>. Välj vilken som funkar lämpligast. Oftast så kostar det dock bara en handling.
 

Khronos

Veteran
Joined
22 Apr 2002
Messages
48
Location
Skövde
Det var som fan !

Jag använder mig inte av deras regler så du får ursäkta mig, hur lät skade grejen då ?

Slå mot psyke istället för cool då !
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Har för mig att...

Jag har inte regelboken här, men jag har för mig att man ska slå ett normalsvårt slag (Ob3T6) mot sin vapenfärdighet. Lyckas man, så kan man använda vapnet i samma runda, men det räknas som en handling att dra vapnet. Slår man perfekt så får man upp det utan att det räknas som en handling. Misslyckas man så får man upp vapnet till nästa runda. Det är endast om man fumlar som man misslyckas med att få upp vapnet, tappar det eller något annat pinsamt.

Alltså, så får man nästan jämt upp vapnet, hur snabbt är en annan fråga.

Detta gäller för att dra vapnet i strid och under hetsade situationer. För att dra vapnet annars så krävs naturligtvis inga slag.

/Naug
 

Zippo

Veteran
Joined
1 Oct 2002
Messages
178
Location
Kristinehamn, Värmland
Re: Problemet löst

Man slår Ob3t6 mot stridsfärdigheten.

Jag har också för mig att svårigheten beror på vad det är för sorts vapen. Om det är ett enhandsvapen så är det lätt(Ob2t6) och normalsvårt(Ob3t6) om de är ett tvåhands. Tror också att det beror på var du har vapnet. Om de sitter på ruggen så ökas svårigheten med Ob1t6 och om det är sitter på ett dåligt ställe innanför kläderna eller rustningen så ökas svårigheten med Ob2t6. Kommer inte ihåg vart jag lärde mig det, men jag tror att det var från nån kapitel i Krigaren Väg
 

Soulsick

Veteran
Joined
23 Feb 2003
Messages
20
Location
Mundana!
Hmm...ligger nog något i det du säger Khronos. Har krigaren inte kommit så pass långt i träningen att han måste slå ett anvancerat rörelseslag eller så för att dra svärdet, borde han istället gå hem och vattna farmors blommor...tycker iallafall jag!
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Okej, detta är vad jag lyckats snoka fram:
Precis som någon kanske sade här tidigare, tar det normalt en runda att dra sitt vapen. Vill man dra det tidigare, måste man slå Ob3T6 mot sin vapenfärdighet. Ett tvåhandsvapen ökar svårigheten med Ob1T6, om det sitter svåråtkomligt ökas den med ytterligare Ob1T6.
Vi lyckliga spelare med tekniken Snabbdragning, däremot, kan dra och använda vapnet i en och samma rörelse med ett Normalsvårt slag. Ett vapen på ryggen ger +Ob1T6, ett svåråtkomligt +Ob2T6. Detta är vad jag luskat fram ur Eon I och mina anteckningar om stridskonsten Lak-Fiz. Regeln om att dra vapen snabbt är dock frivillig. Man kan också, som vi gör, helt sonika strunta i reglerna om att dra vapnen och helt enkelt parera på så fort man blir anfallen. Lite orealistiskt, det medges, men sånt snabbar upp spelmötena.
 
Top