Nekromanti Dra nytt vapen

Roger

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
16
Location
Uppsala
Har precis köpt en aldeles egen Westernbok(äntlingen). Några funderingar...

Funderade på vad som händer om vapensnabbheten ändras under spelets gång. Ändras initiativet hela tiden efter varje handlingstillfälle. Jag kan se mig ett scenario där man drar sin pistol och skjuter och får ett initiativ på 29. Handlingstillfället efter borde man få ett högre initiativ (och kanske flera handlingar) eftersom pistolen redan är dragen. Alternativt är om man tvingas dra ett nytt vapen efter en handling eller två. Då får man garanterat ett annat initiativ.

Har jag förstått saken rätt att om vapensnabbheten skiljer sig med mer än 10 så kan aldrig den långsamma personen komma före oavsett hur bra eller dåligt som stridsvaneslaget går för dom inblandade. Jag tänker mig att den snabbare misslyckas med stridsvaneslaget och spenderar sin första handling med att reagera. Men eftersom han är snabbare än sin motståndare som har en handling mindre så kommer han ändå före med sitt första skott.

Det var allt just nu..
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Hoppas vi förstått dina frågor rätt nu...

Om rollpersonen har vapnet i hölstret då striden börjar måste även hölstrets Dra-kostnad (står under vapnen på rollformulär) räknas bort från initiativet. Denna modifiering gäller inte senare under striden. Detta är anledningen till att man skriver upp Handlingar både "i handen", dvs om rollpersonen har dragit sitt vapen, och "i hölster", dvs om striden påbörjas med att rollpersonen måste dra ur hölstret. Om extrakostnaden för att dra ur hölster gör att rollpersonen får 1 Handling mindre i första Stridsrundan försvinner denna nackdel i Stridsrunda 2.

Om rollpersonen måste byta vapen under en pågående strid kostar det 1 Handling. Har rollpersonen fler eller färre Handlingar med detta vapen övergår man till det nya antalet Handlingar första Stridsrundan efter att man har bytt.

Sedan har du helt rätt, är man mer än 10 långsammare än motståndaren kommer han att få in första skottet (om han inte fumlar...)

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 

Roger

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
16
Location
Uppsala
Tack för de snabba svaren.

Ni menar alltså att initiativet är samma hela stridsronden ut oavsett om man byter vapen eller blir skadad.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Regler [OT]

Okej, regler i all ära, men snöa inte in för mycket på dem bara, ett varningens ord...

"Beware of the Cöla Craver!"
 
Top