Nekromanti Dra igång Fotoutmaningen är på Wrnu igen?

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hej på er!!
Får några år sedan hade vi en fotoutmaning här på Wrnu, som jag tror drog igång av vår gode Trobrerg..
Kort om detta är att man hade ett tema på varje utmaning & den som vann det hela fick, förutom halva kungariket & folkets jubel, bestämma nästa utmanings tema.

Jag själv är klart pepp på att dra igång detta igen, av den enkla & egocentriska anledningen att jag vill bli få lite utmaningar & utvecklas i mitt fotande.
Är fler än jag pepp på detta??

/ Johan K, som är ruggigt pepp på detta iaf!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jag är på!

(Och, ja, det var jag som drog igång den.)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Jag är försiktigt positiv då jag skulle vilja börja ge mig ut och fota mer.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Jag är på. Enhörning var försiktigt positiv också.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kul att fol är lite sugna iaf!

Kul att det är några som är sugna på att var med!!
Kom också på en tanke, antar att vi bör hitta något annat media för att ladda upp bilderna på, så vi slipper anstränga wrnu med en massa bilder..

/ Johan K, som lite fräckt tänkte vara förste man med att föreslå tema.... :gremwhistle:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag är också försiktigt positiv. Skulle vara kul, men det gäller ju att ha tid också ...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Re: Kul att fol är lite sugna iaf!

Tråden var ju ditt initiativ så det är klart att du ska vara först med att sätta tema!

Jag var inte med i de gamla fototävlingarna. Hur funkar det? Någon sätter ett tema sen ska man ge sig ut och försöka ta en bild som man tycker fångar det temat?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Kul att fol är lite sugna iaf!

Rymdhamster said:
Tråden var ju ditt initiativ så det är klart att du ska vara först med att sätta tema!

Jag var inte med i de gamla fototävlingarna. Hur funkar det? Någon sätter ett tema sen ska man ge sig ut och försöka ta en bild som man tycker fångar det temat?
Tanken var mer att ta roliga bilder än att ta konstnärliga kamerateknikrunkningsbilder.

Så, säg att temat är, till exempel, "Regeldiskussion", så kan man då placera ut sig och familjen runt ett spelbord, poserade som en mexican standoff där alla pekar på varandra med vapen, med regelböcker och spelplaner i en röra.

Humor och tema framför kvalitet. Man har inte sämre chans för att man inte har en Canon eller Nikon, utan bara en iPhone (tvi tvi).
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Kul att fol är lite sugna iaf!

Troberg said:
[...]Man har inte sämre chans för att man inte har en Canon eller Nikon, utan bara en iPhone (tvi tvi).
Bara för det tänker jag delta och vinna med mina iFånbilder!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Re: Kul att fol är lite sugna iaf!

HARFLL! Jag kommer att äga dig med min överlägsna kameratekniksrunkningsteknik.

--

Ärligt talat, jag är mest road av den tekniska sidan av fotograferandet, bilderna är en biprodukt. Eller ett sätt att se hur det specifika objektivet, eller det specifika ljuset påverkar resultatet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Kul att fol är lite sugna iaf!

Troberg said:
Rymdhamster said:
Tråden var ju ditt initiativ så det är klart att du ska vara först med att sätta tema!

Jag var inte med i de gamla fototävlingarna. Hur funkar det? Någon sätter ett tema sen ska man ge sig ut och försöka ta en bild som man tycker fångar det temat?
Tanken var mer att ta roliga bilder än att ta konstnärliga kamerateknikrunkningsbilder.

Så, säg att temat är, till exempel, "Regeldiskussion", så kan man då placera ut sig och familjen runt ett spelbord, poserade som en mexican standoff där alla pekar på varandra med vapen, med regelböcker och spelplaner i en röra.

Humor och tema framför kvalitet. Man har inte sämre chans för att man inte har en Canon eller Nikon, utan bara en iPhone (tvi tvi).
Jag tänker vinna med en bild tagen med en 50-80 år gammal kamera. :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Kul att fol är lite sugna iaf!

Jag tänker vinna på roliga bilder!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Regelförslag..

Nu låter ju topicen lite mer allvarlig än vad jag tänkt, men det är inte så farligt som det låter..
Men jag tänkte att vi kanske borde enas om några riktlinjer... Så vad tror ni om detta:

* Man har 1 vecka på sig att ta ett foto, efter det att man dragit igång det hela.

* 1 bild per deltagare.

* Vinnaren får bestämma nästa tema, vid delat vinst så får dessa enas om vad som blir nästa utmaning.

* Röstning pågår i 2 dagar
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Regelförslag..

Johan K said:
Nu låter ju topicen lite mer allvarlig än vad jag tänkt, men det är inte så farligt som det låter..
Men jag tänkte att vi kanske borde enas om några riktlinjer... Så vad tror ni om detta:

* Man har 1 vecka på sig att ta ett foto, efter det att man dragit igång det hela.

* 1 bild per deltagare.

* Vinnaren får bestämma nästa tema, vid delat vinst så får dessa enas om vad som blir nästa utmaning.

* Röstning pågår i 2 dagar
Kompletterande regler:

* Bilden får inte vara manipulerad/photoshoppad, förutom beskärning och rotering. Lite skojigare om man kör med en "naken" kamera, utan skyddsnät.

* Vid samma röstantal vinner den som först lämnade in sitt bidrag. Detta för att sätta lite tidspress, och därmed också ge utrymme för en lite lägre ambitionsnivå.
 
Top