Nekromanti Drönare

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Jag kom just att tänka på en sak: Varför i h-e tycks alla människor tro att "drönare" är detsamma som "arbetare" vad gäller insekter (närmare bestämt de arter av steklar som lever i samhällen, dvs humlor, getingar, bin och myror)? Det är i varje fall vad konstruktörerna av Gemnini tycks tro, och jag har stött på föreställningen i andra sammanhang också. Drönare är benämningen på de hanar som på hösten kläcks tillsammans med ett antal honor, som de parar sig med varefter de omedelbart dör. Drönarna arbetar inte överhuvud taget, och att kalla någon lat person för drönare var förr i världen till och med ganska vanligt. Ska man tolka detta som att järnalvernas drönare inte gör ett dugg, att det är de med hög saeculum som gör allt skitjobb, och är det i själva verket drönarna, inte vasallerna, som parar sig med drottning Kentura? I så fall skulle järnalvernas civilisation genast te sig som mycket speciell och annorlunda, men det skulle inte ge ett alltför seriöst intryck. Nu är då frågan: förhåller det sig verkligen som i nyss nämnda skräckscenario, eller kan geminis konstruktörer såpass litet om insektsvärlden att de inte skulle kunna se skillnad på en jordhummla och en rysk MIG-29:a?

/Odd
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Jag kom just att tänka på en sak: Varför i h-e tycks alla människor tro att "drönare" är detsamma som "arbetare"</I>

Bra fråga; att dröna är ju att <I>inte</I> arbeta. Men det stämmer, nu när du säger det - termen används t.ex likadant om Borg i Star Trek också.

--
Åke
 
Top