Drömmen om rollspel

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Inatt drömde jag att jag och mitt spelgäng var på GothCon, men att vi var så försenade att vi missade vårt inbokade spelpass till CoC Sverige som skulle spelledas av Anders Gillbring. När vi väl dök upp så fick vi en massa handouts istället. Det var också svårt att ta sig mellan rummen och man visste inte riktigt vart olika trappor ledde någonstans.


Faktum är att jag ska till GothCon och vi har bokat in CoC Sverige... Nu får jag väl hoppas att vi inte missar det på riktigt :)
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
I tjugo- och trettioårsåldern, när jag hade lagt av med rollspel, drömde jag ofta att jag var på lajv. Ett annat återkommande relaterat tema var att jag skulle delta i SCA-turnering eller -krig men att det tog så lång tid att rusta på att jag missade det hela.

Sedan jag började spela igen har jag inte haft dessa drömmar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Inatt drömde jag att Eloso Förlag skulle göra ett rollspel baserat på Lars von Triers spökserie Riket. Av någon anledning blev jag kontaktad som frilans för att skriva spelet, men jag fick skrivkramp och dagen innan deadline hade jag inte fått ner ett enda ord 😂
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Inatt drömde jag att Eloso Förlag skulle göra ett rollspel baserat på Lars von Triers spökserie Riket. Av någon anledning blev jag kontaktad som frilans för att skriva spelet, men jag fick skrivkramp och dagen innan deadline hade jag inte fått ner ett enda ord 😂
Jag hade köpt det spelet! Fuck, kan typ Eloso eller Fria Ligan eller någon inte ge mig en stor vacker Riket bok? För det hade jag faktiskt velat ha en sådan där onödigt designad bok för :D
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag hade köpt det spelet! Fuck, kan typ Eloso eller Fria Ligan eller någon inte ge mig en stor vacker Riket bok? För det hade jag faktiskt velat ha en sådan där onödigt designad bok för :D
Ja, visst hade det kunnat bli ett bra spel! Man löser ockulta mysterier på Rigshospitalet och stöter på en massa knäppa karaktärer! Mysterier och skräck blandat med sjuk humor. Och väljer man att spela en svensk rollperson är denne såklart per automatik orimligt hatisk mot Danmark 😄
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Ja, visst hade det kunnat bli ett bra spel! Man löser ockulta mysterier på Rigshospitalet och stöter på en massa knäppa karaktärer! Mysterier och skräck blandat med sjuk humor. Och väljer man att spela en svensk rollperson är denne såklart per automatik orimligt hatisk mot Danmark 😄
Jag är övertygad om att det här är ytterligare en pusselbit i det hemliga projektet @krank, @Mekanurg och @clarence redd jobbar med!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Inatt drömde jag att vi på forumet (kommer ihåg att det var bland annat @Genesis @afUttermark @Gabrielle de Bourg och @Lemur men det var säkert fler) tillsammans gjorde ett rollspel baserat på Fem myror är fler än fyra elefanter.

Det var ett spelledarlöst spel där spelarna kan anta en av tre personlighetstyper, Brasse (naiv och entusiastisk), Magnus (beläst och lättretlig) och Eva (förståndig och tålmodig). Man löser sedan grammatiska och matematiska problem tillsammans. Spelet var riktat till barn så problemen var på samma nivå som i barnprogrammet. Vi funderade dock på att göra en expansion med vuxna problem för de som gillade konceptet men inte ville spela med barn. @TomasFriaLigan läste tråden vi skrev på projektet i och blev så imponerad att han ville att detta skulle bli Fria Ligans nästa stora IP.

Drömmen var så intensiv och levande att när jag vaknade sa jag högt: ”Wow, det här är ju en genialisk idé!” Nu när jag vaknat till någon timme senare tycker jag kanske inte det längre 😄
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Top