Nekromanti Dröm-statistik

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Min fru och jag drömmer väldigt olika (inte för att nån av oss minns drömmar särskilt ofta), och nu ska ni hjälpa mig att avgöra vem av oss som är mest statistisk normal. :)

Min fru drömmer om riktiga personer (familj, vänner, etc) och riktiga platser (vårt hus är med och liknande) och lite diskbänkrealism sådär. Jag drömmer i princip aldrig om människor jag känner eller platser jag känner till, utan mina drömmar populeras upp av statister och sedan kan det handla om vad som helst, men oftast hade det funkat som film eller rollspelsäventyr. Sedan har jag läst någonstans att människor man ser i sina drömmar är sådana som man sett med sina egna ögon så att hjärnan skapat ett synintryck som kan återanvändas i drömmen, vilket kanske stämmer, men jag har aldrig upplevt att jag vaknat och tänkt att "åhå, hon den där tjejen i drömmen såg precis ut som nyhetsuppläsaren på tv igår".

Frågor att svara på:
1) Förekommer familj/vänner/bekant i dina drömmar?
2) Förekommer bekanta platser (ditt hem, arbetsplats, kända byggnader i din hemstad) i dina drömmar?
3) Kan du koppla personer (som inte förekommer i kategori 1) du drömt om till verkliga förlagor från tv/serietidningar/annat?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
1) Ja.
2) Ja.
3) Ja.

Överlag får jag väl säga att en överväldigande majoritet av mina drömmar är rätt så vardagliga. Jag drömmer att jag vaknar, måste stressa till tåget, kommer till jobbet, har mina lektioner. Ibland är det ångestfullt pga att jag glömt något viktigt eller missuppfattat något, men det är rätt sällan det ingår några fantastiska element eller ens några sådana där standardiserade "komma till jobbet utan byxor"-grejer. Jan Stenmark har en bild som jag känner igen mig i:




Skillnaden är väl möjligen att bilden antyder att jobbet skulle vara något jobbigt; i mitt fall har jag ju världens bästa jobb.


Bland de få drömmar jag minns och som inte var sådär vardagliga är en där jag drömde att några jag kände försökte ta sig in genom min ytterdörr. Det var något fel på dem; kanske var de drogpåverkade eller något men jag upplevde dem iaf som skrämmande och påträngande. Efter den drömmen har jag blivit mer noga med att låsa ytterdörren på nätterna...
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
1. Ja
2. Ja
3. Ofta men inte alltid

Däremot är det ofta fullständigt absurda grejer på gång: personer jag känner är det oftast, även platser jag känner till, men resten blir en enda snurrig röra. Ibland dyker det upp figurer från serietidningar, filmer, etc. Har jag spelat väldigt mkt av ett visst dataspel kan det absolut dyka upp, lite som den där tetris-effekten, när man börjar titta på möblerna och fundera på hur de kan passas ihop.
 
Top