Nekromanti Dröm (Långt)

Joined
24 Mar 2002
Messages
330
I går natt hade jag en dröm som jag kom ihåg ovanligt mycket i från, och efter ett tag kom jag på att jag kanske skulle kunna göra ett äventyr av det, i alla fall här har ni drömen:

Det började med att jag red genom en stor död skog på natten tills jag kom fran till ett stort hus mitt i skogen det var en stjärnklar natt och månen var full. Jag steg in i huset och i rummet jag kom in i var det ner slafsat en massa ord på väggarna men så fort jag försökte läsa dom så flyttade dom sig och så fortsatte det genom många rum .I många av rummen flyttade sig möblerna också. I ett av rummen var det samma sak igen, ord som flyttade sig men det var också onaturligt kallt i rummet. Det sista rummet var runt och golvet snurrade när jag föll och försökte ta i möblerna för att inte falla så flyttade dom sig. Jag skyndade mig ut ur det rummet och kom in i en lång korridor säker flera kilometer lång. När jag hade gått i ett bra tag så började jag se en gamma man bakom mig som släkte ljusen som lyste upp korridoren bakom mig och varje gång jag vände mig om så var han borta. Efter några timmar i den där korridoren så hörde jag ett skrik och vände mig om och såg ett anskite som gjort av grå dimma som jagade mig i hög fart och skrev oavbrutet. När jag började spring från ansiktet så började väggarna att krympa. Efter ett litet tag så såg jag en dörr på min vänstra sida som jag sprang in i. Då kom jag in i ett rumm med en stor svart himmelsäng och ett fönster. Jag tittade ut ur fönstret och såg skogen som jag ridit genom för att komma till huset. sedan satte jag mig i sängen för att hämta andan. Jag tittade ner i knäna när jag satt för att hämta andan för att sedan märka att den gammla mannen från korridoren satt brevid mig. När jag såg närmare på honom såg jag att kan saknade ett öga och nästan var sönder ruttnad. Självklart sprang jag ut i korridoren och började gå åt det hållet jag kom ifrån. Efter nägra minuter i korridoren så började väggarna tala, dom sa:
- Brinner, brinner, brinner, brinner, brinner,brinnerbrinnerbrinner
Alltså fortare och fortare hela tiden det avtog i styrka ibland men det var alldrig länge tills dom började höras igen. Efter ännu ett tag så såg jag att jag hängde "uppochner" i "taket". Korrideren hade vridigt sig som en spiral och efter mig märkte jag att korridoren började lösas upp jag skyndade mig för att inte själv bli upplöst. Sprang och tittade bakåt tills jag sprang in i något. När jag såg efter vad det var som jag sprungit in i så säg jag att det var mannen. Mannen la sina händer på mina axlar och tittade mig i ögonen.

Och då vaknade jag. Efter jag skrivit det här inser jag att det kommer att vara svårt att göra ett äventyr av det här. Men den som vill kan få använda saker ur min dröm till sina äventyr.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Lite skamlös reklam...

Efter jag skrivit det här inser jag att det kommer att vara svårt att göra ett äventyr av det här.

Inte när väl Anden & Drömmen kommer ut....
:gremwink:
 

Trystvidje

Veteran
Joined
26 Oct 2002
Messages
16
Du kanske borde söka professionell Hjälp.. ;)

Annars så är jag avundsjuk på dig, som har så levande och uppfriskande drömmar!
Själv har man bara.. Ehm, host. Nja.. vi kanske skulle lämna det..
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
->Psykolog kanske, men inte proffesionell.

Uääh, borde sova nu, eller åtminstone bestämma mig för om jag ska skriva här eller kolla på Clockwor orange.. Så detta blir lite osammanhängande och bristfälligt.. :gremwink: Detta borde ju egentligen vara ett PM också, men om jag postar det offentligt så slutar dom väl mobba dig.. :gremwink:

Drömmar är uttryck för "rena" känslor och tankar, och det är därför dom blir så kryptiska. Man ska alltid komma ihåg att tolkningarna som din egen hjärna gör av känslorna, så därför finns det inget facit för vad allt betyder, och man måste själv känna igen sig i en tolkning, men det finns ändå några generella mönster, som brukar gälla. Till exempel: Hus symboliserar ditt inre. Att du fick rida till huset genom en mörk skog kanske handlar om att det är svårt att titta på sig själv, eller svårt att hitta sig själv för dig?

Ord och möbler som flyttar sig, du kanske tittar in i dig själv, och inte förstår vad du ser? Mannen kanske är den nakna sanningen som du frukat, men samtidigt måste konfrontera?
Resten är kanske din gissning lika god som min på, jag orkar inte komma på något nu iallafall.. *gäsP!*

Och oroa dig inte.. ALLA har sådant här psykade grejer inom sig.. Om vi inte tolkade om vårt undermedvetna till vanliga drömmar först så skulle vi alltid drömma mardrömmar. :gremwink:
 

Tzam

Warrior
Joined
16 Oct 2002
Messages
328
Location
öhh... nära Sundsvall
Det ser nåstan ut som om du spelar för mycket... Men det skulle inte vara så svårt att ficksa ett uppdrag av det... I alla fall av någon som är duktig på det... Thom(Mouja) eller Peter(Beron) Skulle säkert kunna ficksa nått bra ur det!!
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: ->Psykolog kanske, men inte proffesionell.

"Drömmar är uttryck för "rena" känslor och tankar, och det är därför dom blir så kryptiska."

Kryptiska... ehm, kan du (eller någon annan för den delen) lyckas hitta något gömt i ett kort scenario jag drömde i natt:

Jag satt på en gångväg inte så långt från mitt kvarter och kollade ner längs den, så jag såg faktiskt början av kvarteret. En gammal vän jag hade var med mej, fast hans hår såg ut underligt ut, ungeför som att det var uppsatt i en kvinnas frisyr. Vi talade i alla fall om något, tills jag utbrast "SÅÅÅG DU?!" pekandes mot skyn. Jag hade nämligen sett en stor lysande kula flyga från någonstans ovan ett hus från mitt kvarter, och sedan över mej jätte fort. "UFO!! UFO!!" fortsatte jag. Min vän kollade bara konstigt på mej (har jag för mej). Hur som helst så kom sedan en bil och gjorde precis samma sak, flygandes i skyn, och då frågade jag om han sett detta i alla fall. Men det hade han inte, så det slog mej att det bara var jag som såg det. Hur som helst så befann vi oss helt plötsligt nere på en väg i mitt kvarter. Jag såg något liknande i skyn igen, fast en racerbil den här gången. Och efter det, ytterligare en vanlig bil. Sedan så såg jag upp mot motorvägen som går ovanför mitt kvarter och såg att det var bilar som körde där som jag såg i skyn. Då slog det mej -(i drömmen) att ljuskulan, som jag trodde var ett UFO, måste ha varit en av bilarnas lycka, eller nå.

Ett annat återkommande scenario jag drömt många gånger för flera år sedan är ännu mer kryptiskt:

Jag har ungefär (mycket svårt att beskriva) sett ett hörn av något (från "insidan" av något, om ni förstår), och sedan så har det "knycklats" ihop. "Tystnaden" kändes öronbedövande hög, som att mitt huvud skulle explodera av ljudet (trots att det var fullkomligt tyst). Jag fick även en känsla av att allt var stort, och jag ingenting. Typ. Sedan har jag vaknat skrikandes av fasa och helt svettig. Ibland har jag t.o.m. gråtit.

Ytterligare ett återkommande scenario:

Jag har åkt på för mej välkända vägar som leder på till mitt hus. Förmodligen har jag varit på väg hem. Sedan så har vägen och omgivningen ändrats så att jag inte alls känner igen mej längre. Sedan jag känt mej oerhört vilsen.

Detta är mina drömmar. Fullkomligt sjuka om någon frågar mej. Och det är inget jag bara skriver och hittar på för att få uppmärksamhet, eller vad nu än kan tänkas vara motiv för en lögn i detta sammanhang.
 
Joined
24 Mar 2002
Messages
330
Re: ->Psykolog kanske, men inte proffesionell.

Nog för att inte tror på sånt här och faktiskt har svärt att fatta när folk förklarar för mig, men det här med att det "syboliserar mitt innre" fattar jag inte alls jag jag kaninte förstå vad som menas med snurrande rum (som jag ofta drömmer om)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Lämnar ämnet

Alltså, det symboliserar ditt inre på det sättet att det som händer i huset, eller det som beskriver huset, symboliserar saker som ditt undermedvetna har lagt märke till hos dig själv. Det är en ren känsla, som sedan konkretiseras i drömmarna till en symbol. Kanske det är känslan förrvirring blir till snurrande rum, till exempel. Ungefär. Därför så får man tänka efter hur det KÄNDES att uppleva drömmen, för det är det som är poängen. Sedan att hus ofta symboliserar en själv är för att det är naturligt att ta till en sådan symbol: En symbol för ditt liv -> Ett hus. Det känns väl rätt naturligt?

Så, nu lämnar jag ämnet, OT som jag är.. (Rätt okunnig också, så ta det jag säger med en nypa salt..)
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
386
Location
Oslo
Re: Lämnar ämnet

Innan du lämnar ämnet vill jag bara uppmärksamma alla på att den psykodynamiska teorin angående drömmar är långt ifrån bevisad (som det mesta inom psykodynamiken) och det finns många andra teorier om vad drömmar är för något. Helt säkert vad drömmar är eller varför vi drömmer vet man helt enkelt inte.
 

Belion

Veteran
Joined
4 Dec 2001
Messages
34
Location
Njurunda
Re: Klaga (Tzam)

Men snälla lilla Tzam... BELION inte Beron... Men jag är mycket glad över att du tycker att jag är duktig på att göra uppdrag.
 
Top