Nekromanti Dräkväktar trilogin/Drakar

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Jag håller just på att läsa Drakväktar trilogin bok 2(Dräparn) och jag är lite besviken över hur drakarna presenteras!

Drakarna för mig är ett viktigt ämne i böckerna och de ska presenteras som övernaturliga och magnifika väsen som ingen ror på, men jag tycker nästan att de i böckerna presenteras som stora intelligenta keldjur!!! visst det sägs att om man någonsin får se en drake så har man sätt något som överträffar allt annat(typ) men jag är inte nöjd.

I Dräparn så möts 5 Högre drakar och ca 30 heavedrakar som är drogade så att de blir snabbare uttåligare och starkare, men dessa heave lyckas på något sätt vara snabbare än en högre drake, fattar inte hur detta är möjligt?
Men dessa böcker kanske inte är baserad på rollspelets regler?


Vad tycker ni om denna trilogi?

Själv så tycker jag att den är väldigt bra och lättläst så att de flesta kan förstå och det är skönt att läsa en bok som är skriven i Mundana.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Väktare vill inte ha drakar på krogen! [Spoilers]

Jag måste säga att jag inte är speciellt förtjust i den.
Jag vet inte om Roman hänger på forumet, tror inte det, men man vet aldrig. I såfall, bli inte sur på mig :gremwink:
Jag tycker att användanded att flertalet utropstecken inte hör hemma i en bok eller ens på internet. Det är bara fult. Namn och platser känns inte alls Mundanska.
Xinu, demoner och drakar hit och dit tycker jag heller inte om. Jag älskar Drakboken, verkligen, men det blir så fel i Drakväktare.

Jag funderar på att någon gång köra med periferin och drakarnas inblandning, men det blir synnerligen inga möten med de stora keldjuren.

That said, det var länge sen jag läste Drakväktarböckerna. Anant jag läst av Roman har hållt ungefär samma klass, och möter samma entusiasm från mig.
När Änglar Dör är rätt okay dock.
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Re: Väktare vill inte ha drakar på krogen! [Spoilers]

Jo jag håller faktiskt med dig lite. Han skriver ju inte på det bästa sättet!

Men hans nyaste bok Vargen och kättaren är en klar förbättring.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Låt oss säga så här. Det finns ett skäl till att de drakväktare som hittils omnämnts i mina kampanjer har hetat Kumbanigash den Svarte, Ishan, Eithene Visa'an, Inalea (Iriadne), Denelian, Ike'havan, Vercci, Ytilaq, Deretwynn, Denéath, Ashak im-Taragai, Koshei, Bendar i-Mesewi, Akephos (Moróga), Marner Bringdaga och Aveura. Romans drakväktare, dvs de officiella, skulle jag aldrig få för mig att använda.

Och det gäller också för merparten av alla andra element i Drakväktartrilogin. Ungefär så dålig tycker jag att den är.

- Ymir, borde publicera sin egen version av drakväktarmytologin (och drakarna) någon gång
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"I Dräparn så möts 5 Högre drakar och ca 30 heavedrakar som är drogade så att de blir snabbare uttåligare och starkare, men dessa heave lyckas på något sätt vara snabbare än en högre drake, fattar inte hur detta är möjligt?"

Böckerna kom långt innan Drakar kom. Troligtvis innan den ens började utkristallisera sig i nuvarande form. Således kan författaren helt enkelt aldrig haft koll på maktnivån på de högre drakarna. Med nuvarande regler så vette fan ens om 30 heavé skulle kunna ta 1 högre drake. Uppknarkade eller ej.


"Vad tycker ni om denna trilogi?"

Jag minns den som godkänd ströläsning som kravlade sig upp ur pölen med urkass fantasylitteratur för att:
1) Man kände igen sig i Mundana, vilket var rätt skoj.
2) Berättelsen är jättemörk, vilket jag tyckte var trevligt när jag läste den. Det kändes som en friks omväxling.
3) Jag gillade faktiskt slutet.

Å andra sidan så var jag 16 när jag läste dom. Min smak lär ha utvecklats en hel del sen dess, så om jag läste om dom så skulle jag troligtvis dissa dom ganska hårt nu :gremlaugh:


/Naug
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Med nuvarande regler så vette fan ens om 30 heavé skulle kunna ta 1 högre drake. Uppknarkade eller ej.
precis, det var lite av det jag ville få fram. Men man får ju ta lite hänsyn till att Roman antagligen inte hade en anning om vad Eons drakar skulle komma att se ut i Drak modulen?
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Hans litterära kapacitet är så begränsad att det blev en utmaning att penetrera prosans uppsvällda buk och nå in till den jäsande, ruttnande sörja som utgjorde själva innehållet.

Ibland skrattade jag smått desperat åt de speciellt värdelösa bitarna i hopp om att en humoristisk inställning skulle rädda mig från galenskap.

Om jag uttrycker mig såhär: necronomicon är inte ett dugg outsägligt hemsk och skadlig jämfört med drakväktartrilogin, en fantasytrilogi som är så dålig att det känns som om någon yttre gud skrivit den bara för att jävlas med mänskligheten.

- Lycan
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"Men man får ju ta lite hänsyn till att Roman antagligen inte hade en anning om vad Eons drakar skulle komma att se ut i Drak modulen?"

Vilket var precis vad jag sa i meningen innan den du citerade i ditt inlägg :gremwink:


av GrottrolletNaug said:
Böckerna kom långt innan Drakar kom. Troligtvis innan den ens började utkristallisera sig i nuvarande form. Således kan författaren helt enkelt aldrig haft koll på maktnivån på de högre drakarna.
Även om jag kan erkänna att jag var lite luddig med syftningarna. Med "böckerna" så menar jag drakväktartrilogin och med "författaren" så menade jag Andreas Roman.


/Naug
 

Lenzaroth

Veteran
Joined
20 Jul 2004
Messages
12
Location
Strängnäs
Re: Väktare vill inte ha drakar på krogen! [Spoilers]

Nu när ni har sagt va ni tycker så måste en drakfantast som jag säga några ord.

Andreas Roman sög faktiskt på att beskriva drakarna det håller jag med om, men han lyckades ändå relativt bra enligt mig.

Jag håller med om att hans beskrivning om drakarnas fysiska och psykiska förmågor är väldigt dåliga men jag tycker ändå att han lyckas med en hel del annat som tex. i slutet av första boken. Fan va jag blev förvånad. Familjen och rans "upplevelser" blev väldigt förvånande.



MVH// Lenzaroth Det är en humanoid liknande varelse
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Om jag uttrycker mig såhär: necronomicon är inte ett dugg outsägligt hemsk och skadlig jämfört med drakväktartrilogin, en fantasytrilogi som är så dålig att det känns som om någon yttre gud skrivit den bara för att jävlas med mänskligheten.
I så fall var det en välvillig gud som ville stärka våra sinnen inför the horror that is Svärdspel i Hadarlon.

Det mest otroliga är, att bägge verken är något jag hellre läser om än 'Den unge Werthers lidanden'.

/Joel - som till den sistnämndas försvar måste säga att den åtminstone slutar lyckligt.
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Jag skiftar vikten fron ena foten till den andra

Varfor gor alla det in de der bockerna?

Martin - Med engelsk tangentbord
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Men...

Har ni något bättre exempel på litteratur som utspelar sig i Mundana? Jag tycker att Roman är värd en hel del creds för ett försök (oavsett bra eller dåligt, det lämnar jag osagt) att utöka konceptet Eon inom det här området. Notera att det här inte är ett motargument mot övriga inläggen, utan bara ett försök att visa ett annat sätt att se på saken :gremsmile: Om inte annat har ni ett bra/varnande exempel inför skapandet av bättre verk i fortsättningen. /Nordan, som gillade drakväktartriologin, efter vad som sagts förmodligen på grund av att han inte gjorde någon litteraturteknisk analys av böckerna utan fokuserade på historien, vilket kanske kan ses på med olika åsikter.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Svärdspel lyckades i alla fall vara underhållande. Om valet står mellan Goethe och Roman tror jag dock jag väljer självmord.

- Lycan
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
HAHAHAHAHA!!! [ANT]

Ni är ena riktiga lustigkurrar ni... :gremgrin:

/Danne, tycker elakheter är skitkul
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Men...

Har ni något bättre exempel på litteratur som utspelar sig i Mundana?
I stort sett samtliga kapitelintron i spelböckerna? En del av de noveller som lagts upp här på forumet?

/Joel
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Men...

Har ni något bättre exempel på litteratur som utspelar sig i Mundana?
Jag skickade in en av de bästa noveller jag skrivit för publicering i den kommande novellsamlingen "Hämnarna". Vem vet om den kommer falla folk i smaken, och hur de övriga berättelserna där kommer vara? Jag ser fram emot bokens utgivning så att jag kan få svar.

- Ymir, räknar inte ut Eon-skönlitteraturen helt och hållet än
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Svärdspel-OT

Dan Hörning är en gammal magicspelare (vann det första SM 1995, och inte så mycket mer), och Svärdspel i Hadarlon luktar bitvis väldigt mycket magicturnering (nej, jag snackar inte om gammal svett nu). Ganska fascinerande, faktiskt. I övrigt är det naturligtvis en helt värdelös bok.


/Dimfrost
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Monster

Asså allvarligt. DrakväktareTriologin och Svärdspel är jätte bra böcker som är underhållande. Tyvärr måste folk ranka ner på den varför? Har ni inget bättre att göra?

/DarkMystic blir jätte lessen när han läser det :gremfrown:
 
Top