Dostojevskij - rollspelet

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
963
Location
Hamburg
Hear me out. :D

[Kanske bättre som samberättande eller improvisationsövning, men i alla fall.]

Dostjevskij är min gamla favoritförfattare, läser just nu om Idioten, och har läst Karamazov och Onda Anda (Demoner, The Possessed) många gånger.

Setting: Ryssland runt 1860.

Den kulturella miljön runt den här tiden är sprängfylld. Stora klasskillnader (enorma, i våra ögon), nya idéer kommer ständigt från kontinenten, arméen har hög status, liberala och revolutionära element hotar kejsaren, nihilism, böcker, tidningar, osv. Men inga telefoner, ingen TV, däremot telegram, post, droskor, trojkor, järnväg. Kläderna är helt annorlunda, med ord som sällan används i svenskt dagligt tal, så bilder och beskrivningar behövs. :) Särskilt uttrycket "klädd i stor toalett" kan behöva förklaring, haha.

Dostojevskijs romaner centreras ofta kring en speciell situation (bal eller födelsedag, t.ex.), där mycket som utspelet sig bakom kulisserna kommer fram i dagen, ofta med många överraskningar, oväntade besök, hemligheter avsöjade. Karaktärerna är drivna av häftiga passioner, pengar, politiska eller fixa idéer. Giftemål och hemgift spelar stor roll, liksom skam, ära. Har du en gång gjort bort dig kan du bli brännmärkt för livet och portas från "societeten", förlora alla goda förbindelser. Givetvis finns ingen välfärdsstat, så ofta händer det i böckerna att den eller den hamnar under någons beskydd, får bekostad undervisning och bostad.

Kvinnosaksfrågan växer starker, men det är fortfarande inte passande för kvinnor att arbeta eller läsa för mycket,

Lungsot och andra sjukdomar. Inga vaccin eller antibiotika finns ännu. Superi och slagsmål förekommer ofta, liksom spelande (Dostjevskij var själv spelberoende) och (olagliga) dueller. Nervsjukdomar, feber, hysteri, svimningar. Psykoterpain är inte uppfunnen än, men däremot kanske hypnos och hälsokurer till Italien.

Livegenskapen avskaffades 1861 först. De rika mäts i hur många "själar", dvs livegna, de äger.

Vill man flytta spelets fokus från improvisationsövning till mer actionorienterat kan man ju lägga in lite mytologiska eller fantastiska element, som troll, och flytta rollpersonerna till arméen.

Ett knep i improvisationsövningar är att lappar delas ut, vilket passar bra till konceptet om sprängladdade situation där "allt avslöjas". Plötsligt har någon fått ett arv på en miljon rubel. Det börjar brinna i en stadsdel. Någon har blivit mördad. Etc.

Vad gäller slumpelement kan man slumpa fram ett distrikt, med societet och allt, istället för en dungeon. Eller använda slumpade tabeller/kort/grafer till kreativ inspiration.

Vad tror ni? Har googlat efter "dostoevsky role playing" men inte hittat något speciellt. Konceptet är likt steam-punk, men fokus ligger på Ryssland istället för England, och mer fokus på verkliga sociala element istället för fantastik.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Hacka Good Society (Jane Austen-rollspelet) till Ryssland?
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
963
Location
Hamburg
Hacka Good Society (Jane Austen-rollspelet) till Ryssland?
Känns lite väl tillrättalagt? I Dostojevskijs verk går ofta allt käpprätt åt heleve. En annan vikting aspekt är hur de högsta och lägsta i samhället ständigt krashar in i varandras världar.

Edit, köpte det ändå för att kolla lite snabbt. :giggle:
 
Last edited:

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Låter som ett toppenspel! Skriv det! Och jag tror inte alls man behöver ha monster eller strid för att det inte ska bli en 'improvisationsövning' går jättebra att göra crunchiga dramafokuserade system också även om jag nu kanske personligen gillar ganska lättviktiga system. Spontant så hade jag nog tyckt det varit enklast att spela den settingen i en Prime Time Adventure kampanj, där spelar man visserligen en 'Tv-serie' men kan se hur det skulle passa in perfekt eftersom det man försöker emulera ändå ju snarare är ett annat medium (Dostojevskis romaner) än en annan tidsperiod, som ju liksom alla tidsperioder till större delen var rätt tråkig. Och då tror jag det kan vara perfekt att närma det sig som i "Hur skulle en HBO-serie baserad på en påhittad Dostojevskiroman se ut", så kan man också fuska lite med den historiska korrektheten och fortfarande ha det diegetiskt.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
963
Location
Hamburg
Låter som ett toppenspel! Skriv det! Och jag tror inte alls man behöver ha monster eller strid för att det inte ska bli en 'improvisationsövning' går jättebra att göra crunchiga dramafokuserade system också även om jag nu kanske personligen gillar ganska lättviktiga system. Spontant så hade jag nog tyckt det varit enklast att spela den settingen i en Prime Time Adventure kampanj, där spelar man visserligen en 'Tv-serie' men kan se hur det skulle passa in perfekt eftersom det man försöker emulera ändå ju snarare är ett annat medium (Dostojevskis romaner) än en annan tidsperiod, som ju liksom alla tidsperioder till större delen var rätt tråkig. Och då tror jag det kan vara perfekt att närma det sig som i "Hur skulle en HBO-serie baserad på en påhittad Dostojevskiroman se ut", så kan man också fuska lite med den historiska korrektheten och fortfarande ha det diegetiskt.
OK, ska kolla upp Primetime Adventure!
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag har inte läst det själv, men Oktoberlandet beskrivs väl som något slags rysk ångpunk.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Känns lite väl tillrättalagt? I Dostojevskijs verk går ofta allt käpprätt åt heleve. En annan vikting aspekt är hur de högsta och lägsta i samhället ständigt krashar in i varandras världar.
Använd Fiasco. :)
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
963
Location
Hamburg
Låt mig citera ett stycke för att visa hur det kan låta:

- Ganja, jag vill se ditt rätta ansikte en sista gång; i tre hela månader har du pinat och plågat mig; nu är det min tur. Ser du det här paketetet, det är hundra tusen i det! Jag ska strax kasta in det i öppna spisen, i elden, här i allas närvaro, i vittnens närvaro! Så fort det tagit eld helt och hållet kan du krypa in i spisen, men utan handskar, med bara händer och uppkavlade ärmar och krafsa ut paketet ur elden! Om du får ut det är det ditt, alla de hundra tusen är dina! Visserligen kommer du att bränna fingrarna lite, men tänk på att det är hundra tusen! Det tar ju inte så lång tid för att att krafsa ut dem! Jag ska njuta av att se på dig när du kryper in i elden efter mina pengar. Alla är vittnen på att paketet är ditt! Om du inte kryper in efter dem brinner de upp; jag tänkte inte låta någon annan röra dem. Undan med er! Undan med er allesammans! Det är mina pengar! Jag tog dem som betalning för en natt hos Rogozjsin. Är det inte mina pengar, Rogozjin?
- Jo, min skatt, det är dina! Det är dina min drottning!
- Ja, undan med er då, det blir jag som jag vill! Försök inte hindra mig! Ferdysjtjenko, rör om i brasan!
- Nastasia Filippovna, mina händer vägrar att göra tjänst! svarade Ferdysjtjenko, halvt bedövad.
- Ä-äsch! utbrast Nastasia Filippovna, grep eldtången och rörde om två glödande vedträn, och så fort eldan taget fart kastade hon paketet på den.
Man hörde rop och skrik runt omkring; flera korsade sig rentav.
- Hon har blivit galen, hon är galen! ropade man runt omkring.
- Ska vi inte.. ska vi inte... binda henne? viskade generalen till Ptitsyn, eller kalla på... Hon är ju skvatt galen, inte sant? Skvatt galen?
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
963
Location
Hamburg
Använd Fiasco. :)
Just. Det har jag tänkt köpa förr. Kanske dags nu. :giggle:
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
963
Location
Hamburg
Använd Fiasco. :)
Beställt!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag tänkte på det spelet, ja. Men tar det inte plats efter revolutionen? 1920 eller så?
Säg snarare 1905-1917.

Det är mer att medan den ryska biten är där, kommer inte det övriga du nämnde in inherent. Mer svårmod och revolutionsromantik.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Ryskt 1800-tal är min favoritmiljö när vi spelar Gastkammaren. Jag brukar kalla det ett Tjechov-spel, men det är bara för att jag inte kan något om vare sig Tjechov eller Dostojevski. Det är ett kammardrama-spel, om människor som ljuger för sig själva och hemligheter som kommer i dager. Ett av Sveriges absolut bästa rollspel, tycker jag. Det är som Fiasco, fast istället för att vara komedi är det psykologiskt drama och istället för att vara dåligt är det bra.

Det är inte publicerat, men jag har en kopia och om inte @Murmelgnu säger ifrån (och han är ju sällan inloggad) så kan jag tänka mig att dela med mig av det.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
963
Location
Hamburg
Ryskt 1800-tal är min favoritmiljö när vi spelar Gastkammaren. Jag brukar kalla det ett Tjechov-spel, men det är bara för att jag inte kan något om vare sig Tjechov eller Dostojevski. Det är ett kammardrama-spel, om människor som ljuger för sig själva och hemligheter som kommer i dager. Ett av Sveriges absolut bästa rollspel, tycker jag. Det är som Fiasco, fast istället för att vara komedi är det psykologiskt drama och istället för att vara dåligt är det bra.

Det är inte publicerat, men jag har en kopia och om inte @Murmelgnu säger ifrån (och han är ju sällan inloggad) så kan jag tänka mig att dela med mig av det.
Vilket årtionde? Kan du utveckla lite, låter intressant och relevant. :)

Sharing is caring :D
 
Top